Willi Studer

Linearno napajanje za DAC

Recommended Posts

Ово линеарно напајање од 12В сам направио свом школском другу који има дак Лумин од пар хиљада евра. Потрошња тог дак-а је 0.9А .

IMG-20181219-WA0001.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Још један али мој пример 12V PSU за Mac Mini mid 2011 са нерепрезентативним кућиштем и не тако адекватним хладњаком, потрошња максимално до 5-9А у пику орјентационо.

 

IMG_20190517_211152.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uradio sam neke izmene, nadam se da je ovako prihvatljivije. Stavljeni bužiri, S11 ploča okrenuta za 180'. Izlazni napon namešten na 5.08V. Ako je nešto potrebno menjati napišite. :)  Puno hvala svima na savetima.

Još bih Vas pitao kakav kabal koristiti između napajanja i DAC-a? Sada na samom napajanju imam 2.5x5.5mm priključak. Koristim običan dvožilni kabal sa 2.5x5.5mm priključcima na krajevima.

 

s11-1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osnova svih napajanja za audio primenu - transformator. Jednostavno toroidni trafoi, industrijskog standarda, 1.6Tesla indukcije primara, i za 60deg C nisu za kvalitetna napajanja. Toroidni trafoi nemaju ni procep... Nije poenta samo predimenzionisati velicinu i debljinu zice.

Trafo ne sme da se cuje, da se greje u praznom hodu, mora da ima vrlo malu struju neopterecen i na dodir ne bi smelo da se oseti da radi.

Prigusnica C+L+C filter na ulazu pod obvezno :)

Sve ovo drugo nije toliko bitno. Jos najbolje rade napajanja BEZ feedbacka, ona klasicna sto su se koristila po profesionalnim uredjima koji btw i dan danas rade, bez suma i bruma. Sa malim ili srednjim kapacitetima u napajanju. Doduse tada su i tranzistori bili originalni i kvalitetni.

Na osnovu nekoliko razlicitih iskustava na lap topovima klasicno napajanje uradi ogromnu razliku u zvuku. A sigurno bilo kakvo klasicno napajanje ce doprineti i tim dacovima koji imaju napajanja kao za punjace telefona.

To je neko moje misljenje. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sada je neka moda da se koriste shotkey diode. To je OK samo ako su sekundari obradjeni RC snoober kolom i to bi trebalo izmeriti pa primeniti ili priblizno izracunati...

Bolje rade klasicne ultrafast diode tipa BYW ili BUW tako nesto. Ali originalne TFK siemens. A odlicni su i "star" Motorolini ili TI gretzovi. Ja bi to pre stavio (po mogucstvu nove i nekoriscene) nego ove savremene delove.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 sati ranije, Majda said:

Osnova svih napajanja za audio primenu - transformator. Jednostavno toroidni trafoi, industrijskog standarda, 1.6Tesla indukcije primara, i za 60deg C nisu za kvalitetna napajanja. Toroidni trafoi nemaju ni procep... Nije poenta samo predimenzionisati velicinu i debljinu zice.

Trafo ne sme da se cuje, da se greje u praznom hodu, mora da ima vrlo malu struju neopterecen i na dodir ne bi smelo da se oseti da radi.

Prigusnica C+L+C filter na ulazu pod obvezno :)

Sve ovo drugo nije toliko bitno. Jos najbolje rade napajanja BEZ feedbacka, ona klasicna sto su se koristila po profesionalnim uredjima koji btw i dan danas rade, bez suma i bruma. Sa malim ili srednjim kapacitetima u napajanju. Doduse tada su i tranzistori bili originalni i kvalitetni.

Na osnovu nekoliko razlicitih iskustava na lap topovima klasicno napajanje uradi ogromnu razliku u zvuku. A sigurno bilo kakvo klasicno napajanje ce doprineti i tim dacovima koji imaju napajanja kao za punjace telefona.

To je neko moje misljenje. 

 

 

Dobro uklopljeni torusi završavaju lep posao, a ako još uz to treba da se po dimenzijama uklope u standardna hi fi kućišta onda su neophodni, naravno i da ispune neke od uslova koje si naveo.

Za full balansirani razdvojni trafo sam ipak izabrao transformator sa limovima, a osoba koja to profesionalno izradjuje i koju mogu preporučiti je na sl.facebook str:

https://m.facebook.com/elmot.Leskovac/

Takođe sam se opredelio za takav tip transformatora u funkciji lampaškog buffer-a.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 sati ranije, vrobec said:

Uradio sam neke izmene, nadam se da je ovako prihvatljivije. Stavljeni bužiri, S11 ploča okrenuta za 180'. Izlazni napon namešten na 5.08V. Ako je nešto potrebno menjati napišite. :)  Puno hvala svima na savetima.

Još bih Vas pitao kakav kabal koristiti između napajanja i DAC-a? Sada na samom napajanju imam 2.5x5.5mm priključak. Koristim običan dvožilni kabal sa 2.5x5.5mm priključcima na krajevima.

 

s11-1.jpg

Te IRF mosfete koji su orjentisani ka grecu, a naležu na samu al.kutiju treba da su izolovani - dakle silikonske podloške TO220 i takođe silikonske podloške za šrafove kojima ih pričvršćuješ za al.kućište.

Pričali smo već kada si uzimao od mene taj trafo, možeš ga uz malo truda oklopiti - šta sam ti tada predložio (mesni narezak kao od paštete, samo jači - u Lidlu za 250 din)?

Slušaj ga tako neko vreme, pa će se samo kasti da li je to to.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zdravo! Hvala na predlozima, uradiću tako.

PS: Ovo je drugi trafo, taj uzet od tebe je u drugom napajanju sa LT1083 kolom. A narezak je u planu, u Bečeju otvara Lidl uskoro. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, ab said:

naravno i da ispune neke od uslova koje si naveo.

Ne ispunjavaju te uslove zbog toga sto proizvodjaci rade za indukcije od 1.6Tesla. A i ako ih se nekako namoli hoce da urade max do 1.2Tesla. Procep ne rade jer nemaju presecena kruzna jezgra. Radio nekada custom samo Edelinski...

Kod toroidnih trafoa nemoguce je uzemljiti jezgro. Zbog toga sto nema nikakavog izvoda za to.

Predimenzionoranje trafoa a narocito postavljanje velikih besmislenih vrednosti kondenzatora na ulazu, koji je skoro uvek bez ikakavog filtera prigusnice posle, samo pogorsava stvari na duze vreme. Posto trafo nema procep i velika je indukcija primara (mali broj namotaja), skoro da ne ma ogranicenja u povlacenju struje pri punjenu prvog C. Pa ako je prevelikog kapaciteta "trzne" kao mazga. to u toku vremena rasklima namotaje pa se onda sve trese i bruji.

Pomaze delay sa serijskim otporom za ogranicenje struje ALI mora biti jako kvalitetan relej koji ukljucuje to, a uglavnom nisu, zbog toga sto induktivni primar stvara iskru na kontaktima koja se pri ukljucenju i iskljucenju upucava u mrezu okolo i izaziva ostecenja na kontaktima releja i neku vrstu ESD soka u mrezi...

Ako se koristi samo prekidac mora biti 2 polni minimum da prekida i L I N. A najbolje bi bilo da je 3-polni i da prekida i shucko pin. Nema potrebe da shucko pin, uzemljenje bude povezano na uredju koji NE radi.

Taj Prvi C i DIode moraju biti sto blize CT ili sekundru trafoa a ostali deo ispravljaca moze biti i malo dalje. Prigusnica je neophodna i mora biti malo dalje od trafoa i okrenuta drugacije od trafoa. Nece smetati ni 2 prigusnice.

Odlicno radi 100Hz CR T-filter, sastoji se iz nekoliko elemenata i neverovatno suzbija 2x50Hz komponentu iz mreze posle ispravljanja. Nista novo koristilo se ranije masovno...

LT serija su stvarno odlicni. Radio sam sa njihovim originalnim delovima. Ali mislim da su "obsolet". Sebi sam za mac mini / MBP uradio napajanje bas sa LT komponentama. (Nazalost jos nisam stigao da prikljucim.)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut ranije, Majda said:

Kod toroidnih trafoa nemoguce je uzemljiti jezgro. 

Наравно.

 

2 sati ranije, ab said:

Te IRF mosfete koji su orjentisani ka grecu, a naležu na samu al.kutiju treba da su izolovani - dakle silikonske podloške TO220 i takođe silikonske podloške za šrafove kojima ih pričvršćuješ za al.kućište.

Зашто би себи компликовао када нема потребе, неће на фронт да носи.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, giZ_Mo said:

Наравно

Mada AKO se poruci da jednostavno blankiraju neku zicu i obmotaju na golo teli trafoa, pa posle da stave izolacionu traku i slepi namotaj za screen od tela do namotaja, mozda bi i moglo? Ali ne verujem da ce to da urade - imaju svoje standarde kojih se drze i to je to...

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuta ranije, Majda said:

Mada AKO se poruci da jednostavno blankiraju neku zicu i obmotaju na golo teli trafoa, pa posle da stave izolacionu traku i slepi namotaj za screen od tela do namotaja, mozda bi i moglo? Ali ne verujem da ce to da urade - imaju svoje standarde kojih se drze i to je to...

Раде и тако али за овако малог потошача није потребно.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 sati ranije, Majda said:

Sada je neka moda da se koriste shotkey diode. To je OK samo ako su sekundari obradjeni RC snoober kolom i to bi trebalo izmeriti pa primeniti ili priblizno izracunati...

Zašto snaber na šotki diode kad one imaju mnogo manji switching noise od običnih?

CLC filter da ali njega je teško proračunati. Dobar CRC filter posle ispravljača za ovu vrednost struje može da smanji talasnost i 30dB a da pad napona bude manji od 1V.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovo je u mom slučaju dobitna kombinacija.

Vrhunski strujni kabl, vrhunski torusni transformator samostalno namotan sa ozbiljnom izolacijom između primara i sekundara dobro utegnut i eventualno zaliven, 15A Shotky ispravljač koji prati više malih paralelnih 10.000uF Ultra Low ESR elektrolita sa bajpasom od polipropilena 40uF Vishay, je u mom pojačalu snage napravilno darmar klasičnom napajanju sa vrhunskim grecom, velikim Melory elektrolitima od 100.000 bajpasovani papirima u ulju i CRC filterom.

Nisam poznavalac materije ispravljanja struje, ali sam u razgovoru sa drugom koji je konstruktor moje Hirage malo po malo došao do potpune izmene svega u filtraciji osim trafoa. Sada, ponesen zvučnim napretkom koji smo kod mene uočili, drugar eksperimentiše sa namotavanjem adekvatne prigušnice za implementaciju u napajanju pojačala. To će biti, najverovatnije neki budući upgrade...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Трафоматик уграђује по жељи електростатски намотај између примара и секундара без додатних трошкова. Тај намотај ( фолија?) се жицом спаја искључиво на тачку струјног уземљења. Тиме се ублажава утицај паразитне капацитивности примар/секундар који је велик код тороидалних трансформатора. ЕИ трафои са одвојеним коморама за намотаје, и нископрофилни трафои за пцб имају малу паразитну капацитивност и њима електростатски намотај није потребан. Трафои са Р језгром су ту негде између ова два типа трафоа, то показују моја мерења. Њихова предност је у мањем електромагнетском зрачењу које је слично торусима.

 Шотки диоде су ултрабрзе али њихов прелазак из стања укључено/искључено је нагао и са оштрим пиковима које са паразитном индуктивношћу секундара ствара високофреквентне сметње које лако продиру у аудио коло. Ту се требају применити тзв. софт-рикавери диоде. А најбољи начин је Цобелов филтер ( тј. снубер) али не било који већ онај који се измери уз помоћ помоћног мерног уређаја који је дизајнирао Марк Џонсон са великог ДИЈ форума. Уз помоћ те справе и осцилоскопа за сваки конкретан трафо се утврде вредности елемената ЦРЦ снубера које у потпуности пригушују интеракцију диоде/ секундарни намотај. Тада можемо употребити било који исправљачки мост, па и најгори,  без икаквих негативних појава. Отпорник у снуберу не дозвољава да се створи било какав резонантни пик, а то се у репродукцији јасно чује. Код торуса измерена вредност тог отпорника је мала ( мала паразитна индуктивност секундара) док код ЕИ и флетпак трафоа она је двадесетак пута већа.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuta ranije, Solderer said:

Отпорник у снуберу не дозвољава да се створи било какав резонантни пик, а то се у репродукцији јасно чује.

Snuberi su testirani kod mene. Stavljani su iznutra na IEC konektor. Izuzetno utiču na zvuk i to u negativnom smislu. Ovo je sasvim logično, jer ako strujni kabal i IEC konektor to rade onda što nebi i snuber. Možda skidaju pikove ali su ipak negativni za celokupan zvuk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Велики торуси имају и до 1000пф паразитну капацитивност између примара и секудара. Тај условно речено нежељени кондензатор успешно проводи сву прљавштину из мреже на секундар и даље. Електростатски намотај који је уземљен неутралише ту појаву.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuta ranije, vdzele said:

Snuberi su testirani kod mene. Stavljani su iznutra na IEC konektor. Izuzetno utiču na zvuk i to u negativnom smislu. Ovo je sasvim logično, jer ako strujni kabal i IEC konektor to rade onda što nebi i snuber. Možda skidaju pikove ali su ipak negativni za celokupan zvuk.

Снубери о којима сам говорио се не стављају на примар трафоа, тј на ИЕЦ конектор, већ на секундаре што ближе исправљачком мосту.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Forum Statistics

    • Total Topics
      26,476
    • Total Posts
      348,520