Thorens TD 309

Gospodin oldtajmer

Upoznali smo gramofon koji ispod atraktivnog dizajna krije verovatno najradikalnije tehničke inovacije ove švajcarske marke u poslednjih 15 godina.

Thorens je autora ovih redova uvek asocirao na kakav klasičan oldtajmer, sa svojim elegantnim logom nalik na dugačko krilo limuzine, masivnom pojavom i subšasijom na oprugama koja se klati na dodir. Otkad je Hajnc Rorer ponovo oživeo ovu firmu, Thorens je usvojio i primenio nove materijale i tehnologije, ali i zadržao neke dobre konstrukcione osobine iz prošlosti koje su izdržale test vremena – plivajuću subšasiju, na primer – ali tehnički potpuno drugačiju.

TD 309 je gramofon s plivajućom subšasijom na kome je, za razliku od ranijih Thorensovih modela, plivajuća zapravo gornja ploča gramofona od 22 milimetra debelog medijapana, koja leži na tri amortizera na uvučenoj trougaonoj bazi od aluminijuma ispod. Ovo ogibljenje nazvano Tri-Balance delo je firme Fink Audio Consulting iz Esena, poznate u oblasti projektovanja zvučnika, a to nije slučajnost jer je kod gramofona trebalo rešiti probleme mehaničkih i akustičkih vibracija. Projektant Karlhajnc Fink uspeo je to na sledeći način: vratio se na klasičnu spiralnu oprugu, koju su drugi proizvođači odavno zamenili gumom i drugim materijalima pokušavajući da rezonantnu frekvenciju spuste na jednocifrenu, pa čak i sâm Thorens, koji je prešao na listaste opruge. I dok je mana ovih poslednjih bila nejednaka elastičnost u oba smera savijanja, kod spiralne opruge trebalo je sprečiti bočno smicanje cele subšasije, dobro poznato kod klasičnih Thorensa. Tu je pozajmljeno rešenje iz tehnologije zvučnika tako što je vrh svake opruge fiksiran u kruto zvučničko vešanje, nalik na male membrane u čijoj sredini je opruga. Nema više ni “skakanja” subšasije. TD 309 se oslanja na takva tri vešanja s mogućnošću podešavanja sile pomoću priloženog imbus ključa, ali to ne služi za podešavanje libele – za to koristite podloške.

Izuzetno tihi jednosmerni motor nije odvojen od plivajuće šasije kao što je ranije bio slučaj, već je fiksiran na nju pomoću dva ista amortizera s gornje i donje strane, koji sprečavaju vibracije. Pomeranjem motora koji je ekscentrično postavljen u kružni otvor u bazi i pričvršćen jednim zavrtnjem moguće je podešavati zategnutost kaiša. Motor poseduje eksterno napajanje i elektronsku regulaciju i prebacivanje brzine; pored selektora brzine nalaze se dva mala otvora za pristup trimerima kojima je moguće fino regulisati ili korigovati obe brzine. Prenos se preko kaiša vrši na aluminijumski remenik na kome leži tanjir od čistog kvarcnog stakla mase oko 2,5 kilograma, uz koji je priložen i neophodni mat. Tanjir leži preko gumenog prstena na cirkumferenciji od 60,5 milimetara, gde je izračunata i izmerena najniža rezonanca tanjira.

Ručica TP 92 je posebno projektovana za TD 309. Izrađena je od valjanog aluminijuma i dužine devet inča u masivnom korenu. Pokreće se u dve ose i oslanja na četiri ležaja japanskog proizvođača MMB, koji se inače ugrađuju u mehaničke merne alate. Šel je pričvršćen jednim zavrtnjem za ručicu, ne može se rotirati, ali je pomičan napred-nazad u opsegu od 2,5 milimetara radi preciznog podešavanja overhenga. Na idealnoj ručici glava ne bi bila montirana na samom kraju ručice, već između kraja i sredine, po proračunu rezonance. Međutim, u praksi, rezonancu dodatno spuštaju neravnomeran raspored mase na telu ručice i prstenasti teg na kritičnoj tački blizu sredine ručice. TP 92 ima podešavanja antiskejtinga, VTA i visinu glave na liftu, dok je antiskejting s magnetom. Težište cele ručice nalazi se u visini igle.

Futuristički izgled i boje gramofona zaokružuje providni kliritni poklopac, koji, doduše, čini i mehaničku zaštitu i zaštitu od prašine, ali samo s gornje strane. U kompletu se još nalaze i par interkonekt kablova, vagica, libela i protraktor.

Slušni test
U prvoj iteraciji, TD 309 se isporučivao s glavom Audio Technica AT95B, koju je kasnije zamenila manje poznata MM glava “iz kuće”, Thorens TAS 267, MM s relativno standardnim specifikacijama (elipsasti vrh, 2 g, 3,5 mV, 47 kΩ). Ako se izuzme prvo raspakivanje, TD 309 je već podešen i praktično odmah spreman za upotrebu, uz podrazumevano proveravanje gazne sile, trekinga i libele. Na gramofon je na kraju potrebno postaviti i misteriozni predmet u obliku tega za ploču, ali s većim otvorom – radi se o kontrategu na gumenom prstenu, koji se postavlja dijametralno suprotno od baze ručice, iznad amortizera i igra dvostruku ulogu: uspostavlja ravnotežu i, istovremeno, dodatno spušta rezonantnu frekvenciju subšasije na oko četiri herca.

Na poseban Thorensov mat od presovane plute i gume (nabavlja se kao dodatna oprema) stavili smo živi album Milve i Astora Pjacole “Live at the Boufes du Nord” iz 1984. I odmah je do izražaja došla lepota srednjeg opsega: boja zadimljenog glasa Milve i njen razgovetan, odsečan izgovor paralelno teku sa akordeonom i violinom otprilike u istoj skali i lepo su diferencirani, bez konfuzije i borbe za dominaciju. Glas i instrumenti – svi s tačno pogođenom bojom i toplinom. Već u narednim numerama razgoropađeni klavir, koji je udarao po najdubljim dirkama, pokazao je osećaj ovog gramofona za ritam i kompetentnost, gotovo razumevanje za ovaj žanr muzike, za klavir kao instrument i za oštro, snažno vibriranje debelih žica. Pozorišna scena na kojoj je načinjen ovaj živi snimak zvučala je prostrano i, iako joj nije nedostajala širina, imali smo utisak da dubina nije jednako zastupljena u reprodukciji.

Na kraju albuma zapitali smo se šta nas je toliko zavelo da ga odslušamo celog. Kod jeftinijih kompleta gramofona, ručice i glave istog proizvođača to bi se, manje ili više, podrazumevalo; međutim, na gramofonu ove klase odgovor može ležati samo u jako dobro uklopljenim “in house” komponentama.

Na albumu “Live in Vienna” dvojca dZihan & Kamien iz 2004. gramofon je imao drugačiji zadatak: agresivniji materijal, kombinaciju elektronskih i akustičkih instrumenata i klupski ambijent. Budući da je ova muzika obilovala činelama i uopšte visokim tonovima, prostornost je sada bila još bolja, a sâm visoki opseg fine teksture, bez zrnatosti, dajući dovoljno prostora perkusijama da dišu. U dosta složenijoj tonskoj slici gramofon čuva odličnu tonsku ravnotežu i autonomni prostor svakog instrumenta na ovom vrlo čisto produciranom albumu. Oštriji elektronski tonovi i dalje ne smetaju akustičkim instrumentima i ne pretvaraju ih u artificijelno zujanje, dok se sâm zvuk elektronike ne čuje kao umekšan, već sa dozom oštrine. Zaista, poklonici ni jedne ni druge muzike nisu bili nezadovoljni onim što su čuli sa svojih vinila.

Kad je u pitanju ritmičnost, ona je više nego korektna, ali je TD 309 možda previše stidljiv i u inženjerskom naporu da korektno reprodukuje nedostaje mu ono krajnje uvlačenje slušaoca u muziku. Distantnost? Ne. Žurka? Ne. Sredina? Moglo bi se tako reći: TD 309 najbolje od sebe daje na srednjoj kompleksnosti i glasnoći, mada, intuicija i iskustvo nam tako govore, deo tog utiska dao bi se popraviti promenom glave, čak i prelaskom na MC, za šta je fabrička ručica vrlo pogodna.

Ako smo i imali sumnje u pogledu jedva čujnog podebljavanja najniže oktave na ovom inače vrlo dobro umrtvljenom gramofonu, one su potpuno nestale uz Thorensov masivni teg za ploču (dodatna oprema), koji je na numerama koje smo ponovo preslušali otklonio i te najsitnije artefakte.

Zaključak
Nova konstrukcija sa subšasijom kao glavni adut TD 309 podiže prednosti ovog tipa gramofona na viši nivo. Na jezik tona, to se prevodi kao čvrst bas, odsustvo koloracije i dobra pozornica. Ako bi trebalo opisati zvuk ovog gramofona u najkraćem, TD 309 je otmeni reproduktor: kompetentan i detaljan s raznim vrstama muzike, ali ne i previše analitičan, mada bi mogao biti manje oprezan i detaljan, a naprotiv, življi i razigraniji. Iako nismo eksperimentisali s drugim glavama, apgrejd s fabričke na neku još bolju MM ili MC zvučnicu na ručici TP 92 može da donese samo još kvalitetniju reprodukciju u ovom odlično usklađenom sistemu. Topla preporuka ako želite da vaš gramofon iz mladosti zamenite za nov, a da pritom ne počinjete iz početka, već da odmah uskočite u sportski automobil nove generacije.

PLUS
Vrlo dobro optimizovan “starter pack” komponenti.
Jasna i precizna reprodukcija.

MINUS
Ništa posebno ako se ne uporedi sa TD160HD.
“Dizajnerski” poklopac ne pruža potpunu zaštitu od prašine.

Baza: čvrsta šasija s plivajućom subšasijom
Pogon: kaišni prenos
Brzine: 33⅓ i 45, elektronsko prebacivanje
Tanjir: staklo
Ležaj: biksna od sinterovane bronze
Motor: DC sa elektronskom kontrolom, na subšasiji
Ručica: Thorens TP 92
Glava: Thorens TAS 267
Dimenzije (ŠxVxD): 47x43x11,5 V (s poklopcem)
Masa: 6,5 kg
Cena: oko 1.200 evra
4Audio, 011/770-4320
Reader Rating11 Votes
66
66
Ocena čitalaca