Jump to content


Kakvi su ovo cudni kondovi u skretnici i cime ih zameniti?


空也

Recommended Posts

Zdravo!

Potraga za Svetim Gralom je zavrsena!

Autobusom iz Splita su stigli AR-90.

Sada treba te kutije restaurirati.

Sinisa Rankov je odneo drajvere na zamenu vesanja, a ja bih da se posvetim osvezavanju skretnice.

Sa obzirom da su kutije iz 1979-e i da nisu radile nekih 10-15 godina (cucale u prasnjavom podrumu),

kondenzatore sigurno treba promeniti.

Tu na red dolazi glavna prica...

Sa cime ih menjati?

Ja sam onomad u mojim proslim AR-98LS stavio najbolje sto sam onda nasao - ICEL polipropilene:

http://www.kujucev.com/ar98ls/ar98.htm

E sada na tim nekim vintage forumima kazu da se time menja tzv. "voicing" zvucnika.

Po toj teoriji njihove skretnice su projektovane sa ondasnjim delovima u vidu.

Ako stavimo moderne polipropilene koji imaju nizi ESR na srednjetonce i visokotonce, rezultat ce biti kutija sa ostrijim zvukom od originala, koji moze biti i zamoran na duze slusanje.

Postavio sam to pitanje na par stranih foruma, ali definitivnog odgovora nema - neki kazu stavi propilene i ne brini to su bapske price, drugi kazu ako stavis propilene vristace ti kutije!

Evo zakacio sam slike originalnih kondenzatora i skretnica.

Kakav je ovaj beli kond sa zutim "nadevom"?

A ovaj crni kond sa crvenim "nadevom"?

Podsecam u pitanju je tehnologija sa kraja 70-ih.

Koje kondenzatore (za pocetak sa domaceg trzista) bi ste mi preporucili kao adekvatnu zamenu za originale?

Zeleo bih da koliko je god moguce ocuvam taj "signature" AR zvuk.

post-347-128510589106_thumb.jpg

post-347-128510589121_thumb.jpg

post-347-128510589135_thumb.jpg

post-347-128510589163_thumb.jpg

post-347-128510589106_thumb.jpg

post-347-128510589121_thumb.jpg

post-347-128510589135_thumb.jpg

post-347-128510589163_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja bih na tvom mestu obratio pažnju da Å¡to manje toga promenim. Po skretnici vidim da je priliÄno pažnje obraćeno i kada su u pitanju kvalitet delova i spajanje.

Blokove nema razloga da menjaš, samo ih eventualno bypassuj nekim malim, npr. Vishay MKP 1837 (O,1 uF) ili Clarity Cap SA ili Mundorf ZN vrednosti 0,1-0,22 uF.

Eletrolite proveri da li su ispravni (merenje vrednosti u uF i merenje serijske otpornosti). Ako jesu, ostavi ih i samo bypass sa nekim blokom 1-2,2 uF, mada na basu ni to ne treba. Mada, tih 350 uF na basu je baÅ¡ mnogo velika vrednost. ÄŒini mi se da su jedinice 4 Ohma. Po mojoj raÄunici tih 350 uF, i otpor od 1 Ohm na oko 138 Hz spuÅ¡taju impendancu na oko 2,3 Ohma. Obratiti pažnju sa kojim pojaÄalom se ganja to 4-sistemsko Äudo ovako niske impendance. Ako ima negde na skretnici ferritni induktivitet ili trafo, menjaj za vazduÅ¡ni iste vrednosti u mH, ali i istog otpora (Å¡to podrazumeva dosta deblju žicu). Osim na basu gde je vrednost induktiviteta velika.

Zaboravih.

Na srednjem i visokom promeni otpore za MOX odgovarajućih vrednosti, ali i odgovarajuće snage. Ja bih verovatno ostavio jednu fiksnu vrednost, a ne ono njihovo zezanje na preklop. To su stavili da bi ljudi mogli malo da kombinuju u zavisnosti od akustike prostorije.

I sada sam video da je tih 350 uF u obliku jednog malog konda na 35 V. Verovatno bih to promenio sa 3X100+47 Elko Glat.

Link to comment
Share on other sites

Izvini na pitanju (ja sam manje vise laik, ali ucim u hodu :talasi ), koji kondovi su ovde blokovi?

Svi blok kondenzatori koje sam do sada sretao su bukvalno bili u obliku blokova - onako kockasti.

Ovde jedini kondovi koji ne lice na elektrolitske (ako se ne varam to su ovi u srebrnom metalnom oklopu), su ovi za koje sam pitao sta su - crni sa crvenim i beli sa zutim.

Ovi otpornici ispred visokotonaca i srednjetonaca su vezani na preklopnike koji daju tri polozaja: 0dB, -3dB i -6dB.

Znaci na 0dB nema otpornika u kolu ispred drajvera.

Ja sve nesto planiram da drzim taj prekidac na 0dB, pa se nadam da promena otpornika nije hitna/neophodna.

A gde (i da li) kod nas mogu da se nabave ti fensi delovi (MOX, Clarity, Vishay...) sto si mi ih nabrojao?

Jeste, zvucne kutije su 4 Ohm-ske.

Sve zavojnice na skretnicama su vazdusne, a napravljene su od jako debele zice.

U uputstvu za zvucniku pise da impedansa ne ide ispod 3,2 Ohm-a.

Ganjacu ih sa ovim:

http://www.thevintageknob.org/KENWOOD/KA907/KA907.html

Sto se elektrolita tice, nemam nacina da im izmerim ESR, a i ne znam koliki bi trebao da im bude u originalu.

Da li je uopste teoretski moguce da su OK sa obzirom da su skoro 30 godina stari, a da nisu radili barem 10-15 poslednjih godina.

Link to comment
Share on other sites

Tu ima razliÄitih miÅ¡ljenja i pristupa. HoćeÅ¡ da zapoÄneÅ¡ rat? :ruganje Å¡ala mala. Nadovezat ću se na to Å¡to je DejanM napisao.

Ja liÄno sam utripovao da je dobro uraditi "gradaciju" tako da "sve frekvencije koje prolaze kroz njih na opsegu koja jedinica pokriva budu zadovoljne".

Gradacija bi izgledana otprilke ovako. Npr. taj od 80 uF za 6 dB/oct. seÄenje na dole se spakuje kao 68+10+1,5. neÅ¡to pribliÅ¡no geometrijskoj progresiji.

Ta jedinica lower-mid pokriva opseg (treba uzeti Å¡ire nego je izmedju reznih frekvencija) od 100-1200 Hz) Å¡to znaÄi da u toj hrpi treba da bude i manji

kond koji će višim frekvencijama "zadržati" (koliko se može) brzinu, detaljnost i transparentnost). Mada, opet "druga struja" kaže da signal svejedno i

na svim frekevencijama prolazi kroz sve te kondove, tako da je na kraju svejedno i da ovi mali i nemaju toliko pozitivnu ulogu. Idealno bi bilo da to

bude 80*1 uF, ali ne treba preterivati. Ko bi lemio 80 malih kondova, a i gde bi ih smestio? Uostalom, na kraju je sve pitanje koliko se neÅ¡to Äuje,

i gde treba postaviti granice isplativosti.

Link to comment
Share on other sites

ajd da sumiram moja razmisljanja :

iduci od basa nagore:

350 uF - moderni bipolarci - koje imas da kupis u svakoj prodavnici koja valja audio delove - recimo 3 kom od 100uF , jedan od 47 i jedan blok od 4u7 ....sve u paralelu ; to je ionako kompenzacija impedanse basa blizu rezne frekvencije i nije kriticno ;

30uF - ak je blok - ne menjaj,samo dodaj 1uF blok u paralelu , da povecas brzinu ; ako je elko - menjaj sa blokom ; polukriticna pozicija

80uF - apsolutno kriticna pozicija ; ako je blok - opet samo mali u paralelu ; ako je elko menjati sa 68uF + 10uF blokovima u paralelu

40uF - polukriticna pozicija - dovoljno mala velicina , pa priusti blok ( ako vec nije) ..... recimo - 33uF + 4u7 je dosta

8uF -kriticna pozicija - 6u8 + 1uF blokovi

24uF - vristi koliko je kriticno - 2x10uF +4u7 blokovi

4uF i 6uF - isto tako - vristeci kriticno ...........

elem - sve sto jesu blok kondovi - ja ne bih menjao ak0o moras da se izujes za cenu novih ; samo mali kond u paralelu , da poveca brzinu ;

test za kvalitet konda za skretnicu :

moras imati neki zvucnik koji ti je poznat .......... mozda najbolje neki FR koji slusas ceo dan dok nesto radukas po kuci ;

spojis cond koji hoces da testiras redno na taj zvucnik, ukljucis filter u glavi koji ce da te odobrovolji po pitanju nedostatka odsecenih frekvencija ...... i slusas ceo dan ........... ako ti se svidi to sto cujes - kond je dobar .

dakle - niko ne mora da i kaze sta je za tvoje usi bolje....... sam ces cuti

po pitanju ozicenja - ja bih isao na solid core....... ali manji presek ........ na basu 2 do 3 zile u paralelu , pa sve tanje kako ides gore

na visokom ne vise od 0,5 kvadrata,cak i manje

srebro samo ako si siguran da pase na tvoj sistem........ ja ne bih rekao da opase , s obzirom da koristis fabricki amp koji koristis

Link to comment
Share on other sites

@ Zen Moderator

Hvala puno!

Vrlo jasan i detaljan odgovor! :ruganje

Jedno uuultra laicko pitanje... :ruganje

Sta se dogadja sa voltazom ako se kondovi vezuju u paraleli?

Na primer na onom od 24uF pise 100V ("24uF - vristi koliko je kriticno - 2x10uF +4u7 blokovi")...

Ako bih uzimao jedan, uzeo bih istu ili jacu voltazu.

Sta se desava ako vezujem vise kondova u paraleli kao sto si mi preporucio?

Ista voltaza po komadu?

Zbirno da se dobija ta voltaza?

Zbirno, ali procentualno proporcionalno u odnosu na kapacitet?

Ili nesto trece?

Link to comment
Share on other sites

@ Zen Moderator

Hvala puno!

Vrlo jasan i detaljan odgovor! :ruganje

Jedno uuultra laicko pitanje... :ruganje

Sta se dogadja sa voltazom ako se kondovi vezuju u paraleli?

Na primer na onom od 24uF pise 100V ("24uF - vristi koliko je kriticno - 2x10uF +4u7 blokovi")...

Ako bih uzimao jedan, uzeo bih istu ili jacu voltazu.

Sta se desava ako vezujem vise kondova u paraleli kao sto si mi preporucio?

Ista voltaza po komadu?

Zbirno da se dobija ta voltaza?

Zbirno, ali procentualno proporcionalno u odnosu na kapacitet?

Ili nesto trece?

Link to comment
Share on other sites

Super!

Hvala puno!

Sa obzirom na tvoje ocigledno znanje/iskustvo, da li imas neki predlog za proizvodjaca?

Nemam puno iskustva vezano za zvuk kondenzatora.

Navodno neki proizodjaci zvuce "svetlije", neki "tamnije", itd...

Ja onomad uzeo te ICEL-e jer su navodno najbolji za relativno normalne pare.

Ne znam kako se njihov zvuk rangira u odnosu na konkurenciju.

E da, gde se jos moze naci kvalitetno solid core ozicenje, ako je ovaj Neotech UPOCC od 1.3mm predebeo za visokotonce?

Pretpostavljam da je OK za basove (verovatno moze i taj od 2.1mm) i donji 8" srednjetonac(1.3mm ?).

Link to comment
Share on other sites

Å to se tiÄe karaktera zvuka kondova to je već dosta komplikovanije. Jednostavno bi ih razne i razliÄitih

kapaciteta i na razliÄitim pozicijama trebalo probati, pa Äuti Å¡ta najviÅ¡e odgovara. Bez obzira na testove

itd. cela priÄa je kako će koji da se slaže sa tim jedinicama i tim projektom zvuÄnika.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...