Sonus faber Principia 5

Italijanski šarm

Kao pripadnici osnovne serije u ponudi poznatog proizvođača sa Apeninskog poluostrva, Principia zvučnici pružaju prepoznatljiv Sonus faber vizuelni stil i zvučni pečat po pristupačnim cenama.

Sonus faber Principia 5 pružaju jasan vizuelni identitet, ali i zvučni potpis, pa nije teško zavoleti ih.

Ipak, iako su pristupačni u odnosu na ostale modele ove kompanije, za modele Principia ne može se reći da su bagatelno jeftini u apsolutnom smislu. To ne treba ni očekivati jer svaki Sonus faber sa sobom donosi višedecenijsko iskustvo u dizajniranju i izradi zvučnih kutija, kao i renome kakvim se ne može podičiti veliki broj proizvođača. Za prvi susret i upoznavanje s novom serijom odabrali smo manji podnostojeći zvučnik Principia 5, a u ponudi su i veći floorstander Principia 7, kao i regalski modeli Principia 3 i Principia 1, dok je za kompletiranje višekanalnog sistema predviđen centralni zvučnik Principia C.

_ljm0308-copyPrepoznatljiv dizajn
Principia 5 izvedeni su kao podnostojeće kutije prosečne visine, ali nešto manje širine (25 cm), što im omogućava smeštanje i u manje prostorije bez bojazni da će zauzeti previše prostora. Ovome doprinosi frontalno postavljeni bas-refleks port, koji dopušta da zvučnici budu postavljeni na svega tridesetak centimetara od zadnjeg zida. Prepoznatljiv dizajnerski potpis u vidu kabineta koji su zakošeni unazad, što Sonus faber primenjuje već godinama, prisutan je i kod Principia modela, pa ovi zvučnici postižu savršen sklad između tradicionalnog i modernog izgleda. Dinamična pojava dopunjena je snažno zaobljenim vodoravnim ivicama prednjeg panela i gornjom stranom, koja je takođe zakošena unazad, pa se može reći da Italijani odnose neospornu pobedu nad rivalima sa severa, bar kad je u pitanju kategorija u kojoj su najčešće bez premca – dizajn. Jednostavno, savršeni spoj funkcionalnosti i estetike jeste ključna težnja industrijskog dizajna, ali svedoci smo da ne uspeva baš svima podjednako.

S obzirom na vitke proporcije i relativno malu masu, Principia 5 morali su biti adekvatno obezbeđeni, a to je postignuto prilično masivnim postoljima znatno veće površine od kabineta. Iako proizvođač ne navodi koji materijal je upotrebljen za oblaganje kabineta, kako je u pitanju entry-level serija, pretpostavljamo da se radi o vinilnoj imitaciji drvenog furnira. Za razliku od stepenicu više pozicionirane serije Chameleon, kod koje se bočni paneli mogu menjati kako bi se boja prilagodila željama vlasnika, modeli Principia isporučuju se samo u crnoj boji. Inače, ove dve serije dele znatan broj zajedničkih rešenja, poput kabineta istog oblika i visokotonske jedinice. Visokotonac je smešten u prilično veliki okvir i ima prečnik od 29 milimetara, a kupolasta tekstilna membrana proizvod je renomirane nemačke kompanije DKM (Dr. Kurt Müller). Ispod njega postavljen je istovetni par novorazvijenih mid-bas jedinica sopstvene proizvodnje, koje imaju prečnik od 150 milimetara i opremljene su polipropilenskim membranama ravne površine. Kao zvučnici dvosistemske topologije, Principia 5 imaju reznu frekvenciju na 2,5 kiloherca, uz deklarisani frekvencijski opseg od 40 herca do 25 kiloherca i nominalnu impedansu od četiri oma. Osetljivost iznosi veoma dobrih 90 decibela (1 W/1 m), a povezivanje s pojačalima (preporučene snage 40-250 W) obavlja se pomoću dva para masivnih, metalnih bi-wire/bi-amp terminala.

Uglađen zvuk
Iako su u pitanju podnostojeći zvučnici, Principia 5 su dovoljno kompaktni da ih samo jedna osoba može otpakovati i postaviti na željenu poziciju. Nakon otpakivanja neophodno je montirati postolje pomoću četiri zavrtnja, a zatim ušrafiti šiljke. U pakovanju se takođe nalaze platnene mrežice koje se pričvršćuju pomoću skrivenih magneta, kao i komplet podloški za postavljanje zvučnika na parket, što se ne sreće često ni kod znatno skupljih zvučnika. Nakon priključivanja audio-sistemu, Principia 5 ostavljaju utisak moderne elegancije, čemu doprinosi kontrast između crnih kabineta i okvira zvučničkih jedinica od brušenog aluminijuma. Izgled ovih zvučnika dovoljno je diskretan da ne privlači previše pažnje, a po gabaritu oni predstavljaju pravu meru za prostorije površine od 20 do 25 kvadratnih metara.

_ljm0318U želji da prvo proverimo reprodukciju niskih tonova, slušni test započeli smo albumom “Tour de France Soundtracks”, poslednjim studijskim izdanjem nemačkog sastava Kraftwerk. Zahvaljujući solidnoj osetljivosti, dinamika je odlična i pri manjim glasnoćama, a Principia 5 pružaju poprilično dubok bas, koji će zadovoljiti veliku većinu audiofilske populacije. Najniži tonovi su čvrsti i definisani, uz veoma brz odziv. Situacija je još bolja u gornjim basovima, koji se odlikuju izuzetno visokim stepenom detalja, energičnošću i gotovo munjevitom brzinom, pa su brojne finese, kojih je pomenuti album prepun, reprodukovane veoma, veoma precizno i dinamično. Srednji i gornji deo spektra odlikuju se izraženom prostornošću i potpuno čistim zvukom, pa je cela prostorija bez teškoća ispunjena muzikom. Najfiniji sintetički tonovi prepoznatljivog Kraftwerkovog zvuka bili su svuda oko nas, a tokom reprodukcije zvuka lanca bicikla koji prelazi s levog na desni zvučnik čuli smo sjajan stereo-efekat, koji daleko prevazilazi širinu na kojoj su zvučnici postavljeni.

Zavodljiva prostornost bila je prisutna i u uvodnom delu numere “Water of Love” benda Dire Straits, kad su se ritmični tonovi s velikom preciznošću ocrtavali na zvučnoj sceni. U nastavku Principia 5 su nam priuštili izuzetno suptilnu, gotovo lirsku reprodukciju, s nežnim zvukom akustične gitare i prepoznatljivim vokalom Marka Knopflera. Generalno, ovi zvučnici pružaju direktnu, neposrednu reprodukciju i zvuk koji je prisutan u prostoriji, uz sjajno uklapanje sva tri dela spektra u jedinstvenu celinu. Srednji i visoki tonovi su plemeniti i rafinirani, a čak su i reski zvuci trube uvijeni u diskretnu oblandu koja ih čini prijatnijim za slušanje na duže staze. Stoga, za Principia 5 ne može se reći da su brutalno iskreni, već pre da nešto toplijim zvukom u celom spektru teže da pruže slušaocu što više sati uživanja u muzici. Moramo da priznamo da je ovakav pristup prilično efektan – jednom kad započnete slušnu sesiju, zaista je teško odvojiti se od ovih zvučnika, koji stalno bude želju za slušanjem “samo još jedne pesme”. Jedinu uslovnu slabost pronašli smo tokom reprodukcije orkestarskih dela, kad veliki broj instrumenata može dovesti do pometnje u donjem delu opsega.

Zaključak
Od pojavljivanja tokom proleća 2016, testirani zvučnici se nadmeću za primat u jednoj od najpopularnijih kategorija i suočavaju se s veoma snažnom konkurencijom – Monitor Audio Silver 6, KEF Q500 ili Dynaudio Emit M30 samo su neki od žestokih rivala. Ipak, zahvaljujući specifičnom šarmu i reprodukciji, koja po pristupu ne zaostaje za daleko skupljim modelima ovog proizvođača, Sonus faber Principia 5 pružaju jasan vizuelni identitet, ali i zvučni potpis, pa nije teško zavoleti ih.

 

PLUS
Savremena i diskretna pojava.
Dinamični i brzi gornji basovi.
Prostornost i detaljnost.
Podloške u pratećoj opremi.

MINUS
Samo u crnoj boji.

Preporučena snaga pojačala: 40-250 W
Frekvencijski opseg: 40 Hz - 25 kHz
Osetljivost (1 W/1 m): 90 dB
Impedansa: 4 oma
Topologija: 2x150 mm bas/srednjetonac, 1x29 mm visokotonac
Dimenzije (ŠxVxD): 250x1.000x280 mm
Masa: 13,2 kg
Cena: 1.200 evra
4Audio, 011/770-4320
Reader Rating19 Votes
55
55
Ocena čitalaca