NAD C 558

Forma sledi funkciju

Iako je NAD u svojoj 45 godina dugoj istoriji proizvodio i gramofone, autor ovih redova, mada u srednjim godinama, nije se sreo ni sa jednim sve do modela C 556 iz 2015: u osnovi Rega RP1, nešto modifikovan prema zahtevima NAD-a, ponudio je neočekivano dobar zvuk u svojoj klasi. Takav odnos performansi i cene ostao je filozofija na kojoj je, doduše u saradnji s drugim proizvođačem, nastao ovogodišnji novitet C 558.

 

Cilj konstruisanja gramofona uglavnom se može svesti na to da se vibracija očitana iz brazde ne rasipa u ručici ili tanjiru, već da se u popunosti upotrebi za generisanje signala u glavi, prirodno, uz izolovanje od spoljašnjih vibracija. To se može postići na mnogo načina, a NAD je vodio računa da ta rešenja imaju ne samo opravdanu nego i pristupačnu cenu. C 558 ima minimalistički izgled, još svedeniji nego što je to običaj kod uređaja koji nose ovu marku. Baza je izrađena od MDF-a na numeričkoj mašini, što omogućava preciznu geometriju korena ručice i centra tanjira. Niska rezonantnost ovog materijala znači da se ovde može primeniti princip krute šasije, koja je izolovana od podloge sa četiri podesive nožice i u kojoj su akustički spregnuti ručica, osovina tanjira i motor, što, strogo posmatrano, predstavlja kompromisno rešenje. Čelična osovina na kojoj je podloga tanjira leži u mesinganoj biksni. Naizmenični motor se napaja preko AC-DC pretvarača s pulsnom modulacijom, preko koje se vrši i precizna kontrola brzine. Motor je smešten ispod tanjira, a pogon se vrši preko kaiša s remenikom, na kome se ručno prebacuje brzina između 33⅓ i 45. Moguće je posebno nabaviti remenik s brzinom 78. Tanjir od temperovanog stakla debljine 10 milimetara, s filcanim matom, otprilike polovinom prečnika leži na plastičnom remeniku, dok drugom polovinom praktično upija odbijene vibracije zbog akustičkih odlika stakla kao materijala. Ručica dužine devet inča nudi podešavanja gazne sile, antiskejtinga, čak i VTA i azimut. Vrlo solidno za gramofon ove klase. Na gramofonu je fabrički montirana glava Ortofon OM10, što je, takođe, vrlo solidan početni paket. Poklopac od perspeksa je klasičan, dakle, štiti od prašine sa svih strana, a zahvaljujući sistemu opruga, može se zadržati u skoro svim položajima. Još jedan pohvalni detalj jesu činčevi na zadnjoj strani, što vlasniku ostavlja mogućnost izbora (i dužine) kablova. Uprkos slim linijama i masi od oko pet kilograma, gramofon deluje i leži vrlo solidno.

Slušni test
C 558 se isporučuje potpuno podešen i pripremljen za slušanje i solidno se smešta na podlogu zahvaljujući nožicama koje pivotiraju. Ipak, radi što verodostojnijeg testa, proverili smo geometriju ručice i glave, kao i masu pomoću priloženog pribora: protraktora i vagice-klackalice (ovoj drugoj autor ovih redova veruje više nego digitalnim vagicama zbog principa na kojima rade). U vrlo povoljnom okruženju, znatno iznad svoje klase (Lehmann Audio Decade, Isem Audio kombo QuarQ/Quovalis i Sonus Faber Grand Piano Domus), C 558 je mogao da prikaže sve svoje vrline – i mane. Nakon provere fabričkih podešavanja koja su zadovoljavajuće tačna, uključili smo gramofon putem prekidača skrivenog na donjoj strani baze.

 

U zamišljenoj ulozi starih ili novih ljubitelja klasike na vinilu, pustili smo prvi klavirski koncert Sergeja Rahmanjinova (Aškenazi/LSO/Preven, Decca 1995) – relativno lak zadatak za ostatak sistema. Zvuk klavira i orkestra na NAD-u stabilan je u pogledu tona klavira i realistično velike pozornice. Boja klavira ima tendenciju da bude malo mutnija, zapravo potcrtana u donjim registrima, što je jasan uticaj staklenog tanjira, a to se odražava i na dinamiku, koja je nešto sporija i ravnija. Nema sumnje da bi ovde eksperimentisanje sa zamenom gumene podloge drugim matom poboljšalo zvuk. Ukupna slika orkestra na kompleksnim pasažima je uglavnom neutralna, s tendencijom da malo potisne klavir, što može biti i ograničenje inače vrlo solidne glave OM10, ali neko veće preglasavanje nismo čuli.

Na albumu Natali Kol “Anthology” (Capitol 2003), C 558 je ritmičan i zabavan izvođač urbanih soul balada. Glas Natali Kol u isto vreme ima toplinu i vazduh, karakter i bliskost. Električni bas je tačan, sa sasvim blagom koloracijom, ali ipak s jasno čujnom definicijom okidanja žice. Čak i u najnižem spektru bas ne izmiče kontroli. Duvački aranžmani se ne prepliću kroz glas, vrlo dobro su razdvojeni po kanalima i nemaju praskave gornje krajeve, kao uostalom ni perkusije, iako se na momente može čuti kompresija instrumenata u odnosu na dominantan, snažan vokal. S druge strane, uprkos ovim nalazima kritičkog slušanja, odslušali smo celu prvu stranu ploče, što jasno govori da NAD C 558 ima sposobnost prenošenja muzike, posebno ovog i sličnih žanrova.

Zaključak
NAD C 558 nudi drugačiji ukus zvuka nego prethodni model. Nakon očiglednog tjunovanja zvuka, naglasak je na neutralnijoj reprodukciji koja teži da zadovolji širi izbor muzičkog materijala. Bazična rešenja relativno uspešno otklanjaju inherentne probleme izolovanja od vibracija, stabilnosti brzine i dampiranja. Rezultat je solidan “all-round” i iskren izvođač, stabilnog zvuka i fluidne reprodukcije, s kojom se lako odsluša ceo album. Iako cena od oko 500 evra ne mora biti pristupačna svima i uvodi u razmatranje i još neke gramofone, treba imati u vidu da dobar gramofon nikada nije bio jeftin i da je predlog u vidu C 558 vrlo dobro ulaganje u muzički sistem srednje klase, kao i dobar početak za poboljšanje prvo mata, a onda i zvučnice.

PLUS
Dobro uklopljen i uravnotežen sistem.

MINUS
S mnoštvom instrumenata može izgubiti kompas.

NAD C 558
Baza: kruta šasija od MDF-a
Pogon: kaišni prenos
Brzine: 33⅓ i 45, prebacivanje preko remenika
Tanjir: staklo, 1,7 kg
Ležaj: čelična osovina u mesinganom ležištu
Motor: AC motor
Ručica: 9"
Glava: Ortofon OM10
Dimenzije (ŠxVxD): 43,5x34x12,5 cm
Masa: 5,5 kg
Cena: 540 evra
4Audio, 011/770-4320
Reader Rating4 Votes25
25
Ocena čitalaca