Predsednik kompanije Usher Audio
U 19. broju časopisa Hi-Files, imali smo prilike da postavljamo pitanja čelnoj osobi tajvanske kompanije Usher Audio. Nadamo se da smo postavljali prava pitanja.

Ljubiša Miodragović

Visoki kalibar

U 19. broju časopisa Hi-Files, imali smo prilike da postavljamo pitanja čelnoj osobi tajvanske kompanije Usher Audio. Nadamo se da smo postavljali prava pitanja.

Hi-Files: Gospodine Tsai, recite nam nešto više o počecima kompanije Usher Audio?
Lien-Shui Tsai:
Nakon kratkog zadržavanja na poslu inženjera kontrole automatike, shvatio sam da je audio moja istinska ljubav. Odlučio sam da dizajniram pojačala visokih performansi i prodajem ih po niskim cenama. U reklamama sam objavio istinita merenja izobličenja mojih pojačala i neki ljudi su mislili da su lažna. Jednog dana je veoma ozbiljan audiofil doneo svoju opremu za merenje u moju radnju i izazvao me je. Rekao je da će zameniti sva svoja pojačala mojima ako se merenja pokažu onakvima kakva su u reklami. U suprotnom, tražio je da zatvorim radnju i napustim audio industriju zauvek. To za mene nije predstavljalo problem, pa sam radosno prihvatio njegov izazov… Suvišno je reći da je taj čovek postao lojalan kupac i dobar prijatelj. Otprilike u isto vreme nekoliko grupa audiofila počelo je da isprobava naša pojačala i upoređuje ih sa drugima. Tada je naš biznis zaista započeo.

Hi-Files: Vi ste osnivač kompanije Usher Audio Technology, kompanije koja je osnovana još pre 35 godina. Koliko se dizajn zvučnika promenio od tada?
Tsai:
Poprilično, i nije to samo pitanje stepena već i pitanje duha. Pre 35 godina Hi-Fi dizajneri su sebi mogli da priušte samo merenje frekvencijskog odziva. S napretkom tehnologija i razvojem merne opreme koja se bazira na vezi sa PC računarom, merenje opreme nije postalo samo pristupačno već i značajno moćno. Kao rezultat, dizajneri i inženjeri mogli su da izbace sva nagađanja iz jednačina i reše probleme u vezi s fazama na odgovarajući način. To je razlog zašto zvučnici iz naših najjeftinijih linija mogu da reprodukuju upečatljivu zvučnu scenu, što u prošlosti nisu mogli da urade ni mnogo skuplji zvučnici. Zbog toga sam iznenađen kada posmatram stvarni kvalitet zvučnika na današnjem tržištu. Kapitalizam je uzeo maha, tako da imamo situacije u kojima kvalitet zvuka zaista trpi. Ironija je to što, bez obzira na velike progrese u tehnologiji i dizajnu, krajnjem kupcu postaje sve teže da pronađe dobro dizajnirane zvučnike po razumnoj ceni.

Hi-Files: Recite nam nešto više o fabrici na Tajvanu. Koliko ljudi tamo radi? Koje tehnologije koriste?
Tsai:
U našoj fabrici trenutno radi četrdesetak ljudi. Fabrika je 2005. godine kompletno renovirana i ona reflektuje iskustvo i know-how akumulirane tokom godina. Nije poenta u ceni objekta ili ceni opreme i uređajima za merenje već u činjenici da sada možemo izraditi naše zvučničke jedinice, kompletan sistem zvučnika, kao i prateću elektroniku, po našim tačnim specifikacijama, s veoma visokim nivoom preciznosti. Sa renoviranjem fabrike, postavili smo, konačno, liniju za kontrolu kvaliteta koja predstavlja umetničko delo u segmentu merne opreme. Pored DAAS sistema za merenje koje je posebno za nas razvila kompanija ADM iz Nemačke, imamo i desetine setova Audio Precision AP One i AP Two u upotrebi. U anehoičnoj prostoriji, koju imamo u fabrici, kompletirali smo Bruel & Kjaer sisteme za merenje, mikrofone, lutke (dummies) i ostalo… Neki naši prijatelji se šale govoreći da je naša fabrika ispunjenje sna za svakog ludog audio inženjera. Ja lično mislim da je investicija samo osnova za održavanje visokog kalibra Usher proizvoda.

Hi-Files: Koliko smo primetili, Usher Audio je član Tajvanske audio asocijacije (Taiwan Audio Association). Recite nam nešto više o njihovom radu.
Tsai:
Nije tajna da audio, barem audio visokog kvaliteta, kao biznis nije u procvatu kao nekada. Uprkos populaciji od 22 miliona stanovnika, Tajvan je bio veoma dobro, ako ne i najbolje tržište za američke i evropske High-End brendove. Ali sve se to promenilo sa pogoršanjem stanja u ekonomiji. Uzgred, Tajvan je bio i najveći proizvođač High-End OEM opreme za američke i evropske brendove. Sa slabljenjem svetskog audio tržišta, mnogi High-End brendovi su se borili da prežive, tako da su morali da potraže jeftinije/lošije dobavljače OEM rešenja na drugom mestu. Mnogi dobri audio dizajneri i proizvođači OEM rešenja bili su ohrabreni, te su pokrenuli sopstvene brendove. Tajvanska audio asocijacija osnovana je kako bi pomogla u ovim izazovima – želeli smo da nastavimo da donosimo dobre inostrane audio proizvode na Tajvan, ali i da pomognemo tajvanskim proizvođačima da premoste kulturološki jaz i da izađu na globalno tržište.

Hi-Files: Mi smo sproveli test zvučnika X serije (X-708, X-718, X-719). Šta vi mislite o ovim zvučnicima?
Tsai:
Ja smatram da je X serija jedna od najsvestranijih serija zvučnika koju novac može da kupi. Uputstva dizajnerima za X seriju bila su da se najviši mogući nivo performansi spakuje u kutije pristojne veličine, predivno izrađene i s pedantnim finišom. Ako je uporedimo sa automobilima, X serija bi predstavljala GTI sa najboljim specifikacijama, koji skoro sve radi predivno i sa stilom. Mnogi zvučnici koji su po veličini slični X seriji oskudevaju u dubokom basu. Na takvim zvučnicima ne možete uživati duže vreme. X serija je potpuno drugačija priča, jer sa njom nećete propustiti sve važne detalje u muzici. Mnogi audiofili su kupili neki zvučnik iz X serije misleći da će jednog dana, kada im finansije to dozvole, uraditi “upgrade”. To bi moralo značiti da traže nešto veće i mnogo skuplje, ali su vremenom shvatili da X serija zadovoljava njihove muzičke potrebe i pruža mnogo više.

Hi-Files: Opišite nam vaš najjači model, BE-20. Zašto ste odlučili da koristite berilijum?
Tsai:
Zvučnik BE-20 je projekat u kojem cena nije predmet razmišljanja, jer tako nešto je moguće jedino ako niste zabrinuti za profitabilnost. Ako poznajete Usher i naše proizvode, razumećete šta govorim. Visokotonac i srednjetonska jedinica izrađeni su “od nule” i za BE-10 i za BE-20. Samo berilijumske dijafragme oduzele su nam pet godina, kako bismo ih optimizovali. Za mnoge dizajnere zvučnika berilijum je materijal koji je najbliži idealnom. Poseduje izuzetan odnos čvrstine i težine, s dobrim integritetom i mogućnošću da napravi savršeno kretanje pri veoma visokim frekvencijama. Nije tajna da je berilijum materijal kojim je teško manipulisati, tako da je doskora bilo nemoguće proizvoditi berilijumske dijafragme prihvatljive čvrstine u bilo kojoj količini po prihvatljivim komercijalnim uslovima. Ipak, želim da naglasim da se mnogi zanose potencijalima berilijuma i ulaze u trku proširivanjem frekvencijskog opsega na svojim visokotoncima, ali pri tome zaboravljaju i ignorišu druge važne aspekte koje jedna zvučnička jedinica mora da zadovolji. Krajnji rezultati toga obično su nedostatak balansa i zamor pri slušanju. Naši berilijumski drajveri se tu razlikuju od ostalih. Berilijum, kao i mnogi drugi materijali, ima svoj sonični pečat, kao i svoje slabosti, tako da je na dizajneru odgovornost da otkrije najbolji način implementacije i otkrije puni potencijal materijala.

Hi-Files: Da li posvećujete posebnu pažnju prisustvovanju Hi-Fi izložbama? Gde se Usher može videti i čuti?
Tsai:
Kada smo posegnuli za globalnim tržištem, pokušali smo da prezentujemo našu opremu na što je moguće više audio izložbi. Iako smo na našem tržištu dobro poznati, jer smo prisutni otkako postoji i High-End audio, izvan naše zemlje smo u osnovi nepoznati. Kao novajlije, primorani smo da radimo napornije. Ovih dana nas možete videti na CES-u, londonskom sajmu, kao i na frankfurtskom sajmu. Počeli smo da posećujemo i audio sajmove u Kini, takođe, jer u Kini sada ima mnogo više audiofila. Naš distributer u Sjedinjenim Državama izlaže na Rocky Mountain Audio sajmu, koji postaje sve popularniji, jer tu dolaze svi High-End brendovi.

Hi-Files: Recite nam više o vašoj kooperaciji sa dr Josephom D”Appolitom. Da li je on uključen u produkciju svakog modela iz Ushera?
Tsai:
Joe je veoma talentovan audio inženjer koji veruje u činjenice, a takvih je malo danas na High-End audio sceni. Sreli smo se u prošlom veku na CES-u i tada sam shvatio da je Joe pravi talenat na koga bi High-End audio industrija trebalo više da se oslanja. Popričali smo i ja sam ga pozvao da poseti naše kancelarije i fabriku na Tajvanu. I kako kažu – ostalo je istorija. Joe dizajnira skretnice i vrši finalno fino tjuniranje za mnoge naše najpopularnije zvučnike.

Hi-Files: Usher Audio je jedna od poslednjih kompanija koje i dalje proizvode i prodaju zvučničke jedinice. Kako se razvija taj deo biznisa?
Tsai:
Na neki način, mi smo bili primorani da sami proizvodimo naše zvučničke jedinice. Ranije smo kupovali jedinice od najboljih proizvođača iz Francuske, Nemačke, Danske i Norveške. To i dalje radimo, ali u nekim slučajevima na tržištu ne možemo da pronađemo jedinicu koja odgovara našim specifikacijama i kvalitetu. U nekim slučajevima potrebna nam je bolja kontrola kvaliteta, tako da je ponekad jedini način da to uradimo kako treba – da uradimo sami. Iako su dizajn skretnica i integracija sistema najvažniji za finalne performanse zvučnika, ako nemate dobar pristup zvučničkim jedinicama, od kojih sve počinje, vaš napor će biti uzaludan. Tokom godina naučili smo da ponekad i količina lepka koja se nanosi na određenu komponentu jedinice, na primer kalem, može doprineti dobrim rezultatima ili ih potpuno uništiti. Istina, u High-End audiju su upravo takvi sitni detalji ono što vas razdvaja od mediokriteta. Iz ove perspektive, veoma smo srećni što imamo taj luksuz da sami proizvodimo zvučničke jedinice u našoj fabrici. Kao biznis, prodaja zvučničkih jedinica ide veoma dobro. Danas se mnogi profesionalci, ali i amateri samograditelji, odlučuju za Usher jedinice, naročito ako imaju mogućnost da zaista izmere performanse i konzistentnost jedinica.

Hi-Files: A šta je sa vašom elektronikom? Da li ste zadovoljni vašim CD plejerom i procesorom?
Tsai:
Sada se možete prisetiti da smo mi biznis započeli upravo sa pojačalima. Nekome se može učiniti da je naša aktuelna linija pojačala i pretpojačala možda niskog profila u poređenju sa našim zvučnicima, ali oni su zapravo “state-of-the-art”. Čista analogna amplifikacija je, teoretski, dostigla svoj vrh, tako da vam, ako dobro uradite osnove sa vremenski dokazanom topologijom, ostaje samo da integrišete još bolje i kvalitetnije komponente. Ako pogledate u unutrašnjost naših pojačala možda ćete biti iznenađeni, jer ćete videti puno poluprovodnika koje vojska koristi u raketama. Naš aktuelni CD plejer je veoma pristupačan i posramio je mnoge plejere koji koštaju i po deset puta više. Imajući u vidu kratak životni vek CD plejera, ja nisam veliki fan preskupih modela, naročito ako uzmemo u obzir često neodređene tvrdnje proizvođača o poboljšanju zvuka. Naša ponuda procesora daje istu argumentaciju.

Hi-Files: Šta možemo očekivati od Ushera u budućnosti? Da li nam možete otkriti neku tajnu?
Tsai:
Tajna je da biste u budućnosti, ako bi dan mogao da traje 48 sati, od Ushera mogli da očekujete duplo više… Ozbiljno, imam puno uzbudljivih ideja koje u budućnosti želim da realizujem i da ih podelim sa našim kupcima i prijateljima. Vreme će otkriti.