Yamaha A-S2100 & CD-S2100

Japanski high-end

Japanska Yamaha je u svetu poznata po širokom portfoliju proizvoda, preko motora, palica za golf, pa do muzičkih instrumenata i hi-fi opreme. Fascinantno je da je Yamaha uspešna u svim segmentima u koje se upustila. Muzika je svakako najvažniji deo proizvodnje, a među ovim proizvodima Yamaha je pokazala da njeni inženjeri znaju šta je dobar zvuk. Veliki uspeh u komercijalnom delu hi-fi opreme, poput AV risivera, nešto je za šta svi znaju, ali izleti u high-end ipak su nešto drugo. Publika je različita i svakako ima drugačija očekivanja. Tržište više klase uglavnom zauzimaju manji proizvođači koji nemaju resurse i kapacitete kakve ima japanska korporacija. Pominjali smo sličnu priču sa kompanijom ASUS i njihovim novim D/A konverterima.

Sad već davne 2007. Yamaha je napravila veliki povratak u hi-fi vode predstavljajući novu liniju stereo-komponenti serija 2000, 1000 i 700. Svaka linija se sastojala od CD plejera i integrisanog pojačala, da bi kasnije bila dopunjena sa, na primer, mrežnim plejerom iz serije 2000. Test pojačala i CD plejera A-S2000 i CD-S2000 objavili smo još u 22. broju magazina Hi-Files, ali od tada je prošlo zaista mnogo vremena. Nove verzije nose oznaku 2100, a mi ćemo pokušati da vam prenesemo najbolje što umemo ono što smo videli i čuli.

Pojačalo
Stereo-pojačalo A-S2100 raspolaže snagom od 105 vati po kanalu na osam oma i teško je 23,4 kilograma. Zadržan je retro-dizajn, ali u odnosu na prethodni model, najveći iskorak je napravljen ugradnjom VU metra. Zaista, kakav bi to bio retro-dizajn bez skakutavih iglica, u koje audiofili toliko vole da gledaju. Pojačalo i CD plejer dolaze u dve boje, srebrnoj i crnoj, ali u kombinaciji sa dve boje bočnih ivica. Nama su na test stigli uređaji u crnoj boji sa tamnim ivicama, koji ostavljaju neverovatan utisak na posmatrača. Sve ostalo na prednjem panelu zapravo je isto, osim rasporeda. Krenimo da opisujemo sa leve strane: prekidač za uključivanje, zatim 6,35-milimetarski priključak za slušalice i trim-potenciometar za prilagođavanje glasnoće za slušalice. Pojačalo ima dvostruke terminale za zvučnike, a korisnik može birati između položaja u kojem su oba para zvučnika uključena, isključena ili radi samo jedan od dva para. Pomenuti VU metar ima opciju isključivanja, prikazivanja VU nivoa ili peak nivoa. Osvetljenje VU metra izgleda fantastično jer su upotrebljene lampice koje daju toplo svetlo. Ispod VU metra nalaze se kontrole za bas, treble i balans, a na desnoj strani je preklopnik za izbor izvora zvuka. Yamaha A-S2100 ima šest linijskih (RCA) ulaza i jedan balansirani. Na desnom delu ispod potenciometra su još i prekidač za mm i mc izbor gramofonske sekcije, kao i taster za „mute“.

DSC_8726

Zadnji panel je pojednako bogat. Zvučnički terminali su visokog kvaliteta i, kao što smo rekli, dvostruki. Pored RCA i XLR ulaza, Yamaha ima i predizlaze za snimanje. Tu su još i predizlazi za vezu sa snagašem i main-in ulazi, kojim se Yamaha može koristiti kao pojačalo snage sa drugim pretpojačalom. Tu su prisutni i neki mali prekidači za atenuaciju, kontrolu faze, kao i za automatsko uključivanje stand-by režima. Audiofili obično vole jednostavnije konstrukcije, ali inženjeri Yamahe su ponudili praktično sve opcije koje danas jedno high-end pojačalo treba da ima. Na dnu šasije vidimo nožice koje se mogu koristiti sa priloženim šiljcima ili sa mekanim podlošcima.

DSC_8716

Zavirili smo unutar Yamahe i imali šta da vidimo. Otvaranje i nije bilo tako jednostavno. Trebalo je ukloniti dva šrafa sa bočnih drvenih panela, pa devet šrafova sa gornje ploče. Tada je tek moguće ukloniti i srednju metalnu lajsnu sa još dodatna četiri šrafa. Puno posla, koji se svakako isplatio. I na prvi pogled potvrđena je priča o simetričnosti pojačala, o kojoj ćemo govoriti nešto kasnije. Na središnjem delu ugrađen je EI transformator japanske proizvodnje, i to poznatog proizvođača po imenu KG Comp. Pored njega su elektrolitski kondenzatori, četiri komada od po 22.000 mikrofarada, koje je napravio Nippon Chemi-con. Bočno su dva velika rebrasta hladnjaka, na koje su prikačene dve štampane pločice sa MOSFET tranzistorima i pratećom elektronikom. Primetili smo i releje kompanije DEC, koji se nalaze na zvučničkim terminalima i služe za izbor zvučnika (OFF, A, B, A+B). Yamaha A-S2100 je zaista pretrpana elektronikom, recimo da samo u zadnjem delu uređaja postoje čak četiri štampane pločice koje je nemoguće bolje pogledati. Pohvalno je što je posebna pločica namenjena gramofonskom pretpojačalu.

DSC_8581

Priloženi daljinski upravljač je veoma kvalitetne izrade i lepo dizajniran. Gornja ploča je od brušenog metala, a poseduje sve komande za pojačalo poput izbora izvora, kontrole glasnoće, ali i kontrole balansa i „mute“ tastera. Tu je i kružna komanda kojom se može kontrolisati CD plejer. Daljinski upravljač za CD plejer je veoma sličan, osim što je šest tastera za izbor izvora sada zamenjeno sa dvadeset tastera sa numeracijom, kao i dodatnim kontrolama poput repeat, shuffle i slično.

CD plejer
Yamaha ništa manje znanja i truda nije uložila u CD plejer CD-S2100. Ovaj plejer reprodukuje i SACD format, ali takođe može raditi i kao nezavisni DAC. Prednji panel je napravljen u istom maniru, samo što su VU metri zamenjeni displejom. Pored tastera za kontrolu CD reprodukcije, tu su tasteri za „pure direct“, izbor izvora i izbor sloja kod reprodukcije CD/SACD diska. Malo zvuči neobično kada vidite da na uređaju koji predstavlja izvor zvuka postoji mogućnost promene izvora, ali zapravo se radi o biranju između rada CD plejera, USB DAC-a i optičkog i koaksijalnog digitalnog ulaza. Pored USB ulaza, tu su optički i koaksijalni ulazi i izlazi, a u analognom delu korisnik se može odlučiti između RCA i balansirane XLR veze. Mi smo Yamahe međusobno povezali sa XLR Oehlbach kablom XXL1.

DSC_8746

Otvaranje plejera je proteklo na isti način kao i pojačala, a i plejer ima šasijsko ojačanje baš kao i pojačalo. U pitanju je metalni ram debljine pet milimetara. Ono što nam se odmah svidelo pri otvaranju jesu dva transformatora. U levom delu plejera nalazi se pločica za filtraciju i stabilizaciju analognog dela uređaja sa EI transformatorom, dok se desno vide torusni trafo sa digitalnom sekcijom. Inače, na prošlogodišnjoj prezentaciji u Hamburgu inženjeri su nam objašnjavali da su došli do zaključka da postoje gubici u prenosu signala kada se kablovi leme, tako da ćete u ovim uređajima primetiti da se kablovi šrafe za konektore. CD transport nam nije poznat i nismo uspeli da dođemo do više informacija o njemu, ali radi se o istom transportu koji je ugrađen u CD plejer serije 3000. Ugrađeni DAC nam je tu dosta zanimljiviji. U pitanju je ES9016 kompanije ESS Technology. Ovaj DAC je u mogućnosti da procesira 32-bitske fajlove, a ima ugrađen i sopstveni klok, tako da je džiter sveden na minimum. Podrška za ASIO je omogućena, a Yamaha je obezbedila softver za ASIO 2.3 Yamaha Steinberg USB drajver. CD-S2100 može reprodukovati fajlove do 192 kiloherca i 24 bita rezolucije. Prisutna je i podrška za nativni DSD. Nakon zavirivanja, primetili smo još neka elektronska kola čije smo oznake zapisali i potražili na internetu. Tu je mikrokontroler M16C kompanije Renesas, zatim programabilno (FPGA) kolo kompanije Lattice LCMX02, kao i cFeon EN29LV160C šesnaestomegabitska fleš memorija.

DSC_8606

Muzika
Povezali smo Yamahe sa XXL1 balansiranim interkonekcijskim kablom, kao i sa Reference zvučničkim kablovima nemačkog proizvođača Oehlbach. Zvučnike smo menjali tri puta, prvo smo slušali B&W 683 S2, zatim JBL Studio 280 i konačno regalske KEF R300. Prvo što ćete osetiti jeste snaga! Yamaha pojačalo ima snage u tolikoj rezervi da sve preko položaja od 10 na potenciometru zahteva da ste sami u stanu, a na položaju od 12 sati poželjno je i da su komšije na odmoru. CD transport lepo reaguje i nije posebno spor. Dovoljno je tih, tako da neće iritirati ni zahtevnije audiofile. Od pomenuta tri zvučnika JBL je imao malo oštrije visoke tonove, dok je KEF oduševio svojom voluminoznošću. Slušali smo „Medicine Woman III – The Rising“ za pravljenje atmosfere, zatim prešli na „Phantom Limb“ iz Naim Labela za proveru finih detalja poput akustičnih gitara. Razmrdao nas je Lenny Kravitz sa albumom „5“, i to pesmama „It’s Your Life“ i „Straight Cold Player“. Za proveru audiofilskih sposobnosti prešli smo na DALI CD vol. 3. Na svim diskovima Yamaha je zvučala prirodno, dobro balansirano i fantastično kontrolisano. Čini nam se da je sveukupni zvuk dosta neutralan, a da velika zaliha snage pruža puno opcija pri izboru zvučnika.

DSC_8749

Zaključak
Inženjeri Yamahe su zaista napravili odlične proizvode. Kvalitet izrade je na vrhunskom nivou, od veoma jakih šasija, preko velikih transformatora, pa sve do pametnog izbora upotrebljenih čipova. Yamaha je zaista superiorna po svojim mogućnostima u odnosu na konkurenciju. Od nas dobija isključivo preporuke.

PLUS
Retro-dizajn i visok kvalitet izrade.
Odličan izbor ugrađenih delova.
Balansirana i moćna reprodukcija.

MINUS
Apsolutno ništa.

Kontinualna snaga: 2x105 W na 8 oma
Frekvencijski opseg: 5 Hz – 100 kHz
Damping faktor: 250
Izobličenja THD: <0,025%
Broj linijskih ulaza: 6 + XLR
Broj izlaza za zvučnike: 2
Dimenzije (ŠxVxD): 435x157x463 mm
Masa: 23,4 kg
Cena: 2.200 evra
Formati: SA-CD, CD, CD-R/RW (MP3, WMA) i USB (tip B)
D/A konverter: ESS Technology ES9016 192 kHz/24-bit
Digitalni izlazi: koaksijalni, optički
Digitalni ulazi: koaksijalni, optički, USB
Dimenzije (ŠxVxD): 435x137x438 mm
Masa: 15,6 kg
Cena: 1.950 evra
Reader Rating13 Votes89
89
Ocena čitalaca