Jump to content


Osvetljavanje plo�ica, nije tajna


Beowolf

Recommended Posts

Na zahtev steface, evo detaljnog opisa moje metode izrade ploÄica:

1. PloÄicu kupujem sa već nanetim filmom, od ITC-a. Ima i radioKlub, ali sam sa njima imao problema (izgleda da im je namaz promenljive debljine ili Å¡ta već). PloÄa formata 100x160mm pertinax je 150din. Vitroplast je drastiÄno skuplji, i ako ploÄa neće raditi pod extremnim temperaturama, ili treba da nosi veći teret, nema potrebe za vitroplastom, posebno ako se uzme u obzir da je mnogo tvrÄ‘i za buÅ¡enje...

2. Rutiranje radim u OrCAD-u, ali bilo koji program za rutiranje je OK.

3. OdÅ¡tampam izrutiran layer, sa ukljuÄenom opcijom da ostavi rupe otvorene, da se posle lakÅ¡e buÅ¡i. Å tampam na pausu korišćenjem laserskog Å¡tampaÄa(HP LJ5), podeÅ¡enog da daje max zacrnjenje. Ovde ima viÅ¡e mogućnosti, neki rade i sa ink-jet Å¡tampaÄima, ali to ne preporuÄujem za finiju Å¡tampu, jer krivi paus koji je jako osetljiv na vlagu. Može i varijanta Å¡tampe na obiÄnom papiru, pa u fotokopirnici sa dobrim valjkom da se drukne na paus. Folije su se pokazale loÅ¡e, jer nisam naÅ¡ao Å¡tampaÄ koji ih dovoljno dobro zacrnjuje. Bitno je da se Å¡tampa "u ogledalu", tj da strana pausa na kojoj je Å¡tampano bude ka bakru kada se osvetljava, Å¡to u praksi znaÄi: bottom layer se Å¡tampa direktno, top layer se okreće u ogledalu.

4. Za osvetljavanje koristim živinu sijalicu, sa bandere. Å rafi se u obiÄan E23 (veliki) navoj, samo serijski sa sijalicom treba vezati (poveću) priguÅ¡nicu. Ja sam razbio spoljaÅ¡nje belo staklo, radi bržeg osvetljavanja. Sijalicu postavljam u kutiju koja ima rupe za ventilaciju na oko 25cm od ravni na koju ću staviti ploÄicu. OVAKVO SVETLO JE PUNO UV ZRAÄŒENJA I VRLO JE Å TETNO ZA OÄŒI, zato je sijalica u kutiji, koja ima samo prorez dovoljan da se ubaci ploÄica. Sijalicu zagrevam 10 minuta da dobije konstantan sjaj. PloÄicu stavljam sa pausom izmeÄ‘u dva komada klirita, staklo bi bilo isto dobro. Vazno je da paus bude pritisnut na ploÄicu. Slobodno možete skinuti zaÅ¡titnu foliju i pod svetlom obiÄne sijalice (ali indirektnim) pozicionirati paus. Ja zatim komadićima izolir-trake priÄvrstim klirit i zategnem, tako da se ploÄica viÅ¡e ne pomera. PloÄicu ubacijem kroz prorez, i 3,5min kasnije je vadim.

Vreme ekspozicije treba eksperimentalno utvrditi, na malim komadima, u ovoj tehnici od 2min pa naviÅ¡e u koracima od 30 sec. Komad koji se najbolje pokaže nakon nagrizanja je taj Äije vreme ekspozicije treba zapamtiti za kasnije.

Za druge izvore svetlosti ide otprilike ovako:

90 sekundi na suncu vedrog dana u podne,

40 minuta na 30cm od obiÄne neonke, starije (nove neonke imaju viÅ¡e UV u svom spektru nego stare)

oko 40 min na 30cm od obiÄne 100W sijalice (nisam probao, prepisan podatak)

10-15min na 20cm od 200W reflektora kineskog (takođe prepisan podatak)

KoliÄina UV zraÄenja u izvoru odreÄ‘uje dužinu ekspozicije.

Planiram uskoro da pravim osvetljivaÄ od starog skenera, tajmera i black light neonki.

5. RazvijaÄ je onaj standardni iz radio kluba, 1 kesica (20din) NaOH na 1l vode. Ja to zagrevam na oko 30-40 stepeni, radi bržeg delovanja. Ako je baÅ¡ hladno, neće raditi. Zagrejano, posle 15-20 sec, osvetljeni delovi su se sprali, a vodovi se jasno vide na ploÄici. PloÄicu staviti u sud sa bakrom odozgo i preliti rastvaraÄem, a zatim mućkati celu posudu. Ovo sve može pod indirektnim svetlom sijalice. NaOH ovako slabe koncentracije nije Å¡tetan za kožu, ali ostavlja sapunast osećaj pod prstima. Ovo je kritiÄan deo operacije, jer ako se ne ispere dobro, biće spojeva izmeÄ‘u vodova. Ako je ploÄica previÅ¡e osvetljena ili paus slabo zacrnjen ili rastvaraÄ pretopao, spraće se i vodovi.

6. Razvijena ploÄica se dobro ispere pod Äesmom, i osuÅ¡i papirom ili peÅ¡kirom. Sa druge strane (suprotno od bakra) nalepe se dva komada selotejpa u obliku slova T, tako da ploÄica može da se drži za njih a da se ne uprljaju prsti.

7. U Å¡irok sud se sipa ferihlorid, FeCl3, ima u radiklubu rastvoren, ili suv, oko 3-4 € je 1/2l rastvora, meni traje par godina.. Ja koristim kutiju od porodiÄnog pakovanja sladoleda u koju sipam oko 100ml FeCl3. I on bolje radi zagrejan, na oko 40 stepeni. Ja celu posudu držim u Å¡erpi sa vrućom vodom. Ovo je potrebno jer 100ml teÄnosti ne drži dugo toplotu. PloÄica se spuÅ¡ta da pliva po FeCl3, bakrom nadole. Svakih 30sec prodrmati blago sud. Kontrolisti postupak nagrizanja povremenim vaÄ‘enjem ploÄice držanjem za selotejp. Nov ferihlorid odradi posao za manje od 5min i može se koristit ponovo, a ja ga bacam ako mu treba viÅ¡e od 20min. Ovde je vreme bitno, jer ako se izvadi prerano, ostaće bakra tamo gde ga ne treba biti, a ako se ostavi predugo, krenuće da stanjuje vodove. Iskorišćeni ferihlorid Äuvajte u posebnoj boci i nemeÅ¡ajte sa nekorišćenim (ja koristim boÄicu od 100ml za alkohol).

8. Nagriženu ploÄicu dobro oprati vodom, i oprati i umivaonik, jer ferihlorid ostavlja ružne fleke.. ako padne na odeću ili prste ostaju ružne žute fleke koje se ne peru sa odeće NIKAD, a na koži ostaju par dana. Tuferom natopljenim acetonom ili nitro razreÄ‘ivaÄem skinuti preostali foto lak sa ploÄice. Korisititi 3-4 tufera, dok se sve ne skine (Äist poslednji tufer).

9. Rupe buÅ¡im Einhell hobi buÅ¡ilicom sa sajlom, na 4. podeoku brzine (oko 20.000 rpm). Burgije sam donedavno kupovao u radio klubu, ali je skoro mikroprinc poÄeo da prodaje komplet kineskih burgija, 10 kom od 0.6 do 2.3mm za 250din. Fora sa ovim burgijama je Å¡to imaju bazu od 2.3mm (ko ima ovog Einhela zna koje su muke sa obiÄnim tankim burgijama). Ne znam koliko su trajne, ove iz radi kluba traju oko 2000 rupa. Ima i profi burgije za 240din komad, ali pucaju k'o staklo.

Nakon buÅ¡enja, finom Å¡mirglom (400) oÄistim ploÄicu, a zatim je premažem kalafonijumom. kalafonijum se kupuje u radnjama sa gudaÄkim instrumentima. Nadrobite u manji sud Å¡to finije jedan srednji grumen, tako da se dobije supena kaÅ¡ika praÅ¡ka. Ovo usuti u boÄicu od kapi za uÅ¡i (15-25ml) i preliti sa malo acetona ili nitro razreÄ‘ivaÄa, taman toliko da se kalafonijum rastvori. Ovo Å¡titi bakar od oksidacije, izolator je, a odliÄna je baza za kasnije lemljenje.

I to je to..

Najfinije što sam radio su vodovi i podnožje za lemljenje 28-pinskog TSSOP pakovanja, to je razmak od centra do centra pina 0,65mm, odnosno 12milsa vod, 12milsa razmak. Moglo bi i finije da se izvede.

Pozdrav i srećan rad. Ovo bi mogao da bude i sticky.

Link to comment
Share on other sites

veliko hvala na ovako predivnom odgovoru. sve ovo sam pitao iz razloga sto sam ja stampao sve na grafoskop foliji na HP1010 stampacu i deluje mi onako poluprovidno (mislim na vodove). ipak cu probati i javiti rezultate kad mi budu stigle plocice jer kao da ih salju sa marsa.

hvala jos jednom

Ovo bi mogao da bude i sticky.
Link to comment
Share on other sites

Ja cu dodati jos nesto.Mozda ste znali za to a mozda i niste.Kada odstampate na pausu sa laserca vodove mozete zacrneti na sledeci nacin:

1.Okrenite paus sa vodovima da gledate u prah

2.Uzmite kartonski poklopac(na primer od cipela)

3.Pospite nitro razradjivac po unutrasnjosti poklopca

4.Razlijte razradjivac da ga upije poklopac

5.Poklopite paus sa stampom sa poklopcem

6.Posle 5 minuta vas ceka iznenadjenje.

Link to comment
Share on other sites

To sa nitrom i poklopcem znam, izostavio sam jer mnogo smrdi, a ako naÄ‘eÅ¡ dobar Å¡tampaÄ i ne treba. Ja ponekad koristim neki austrijski sprej koji se naprska direktno na paus. Polipropil alkohol bi trebalo takoÄ‘e da radi posao.

NajjaÄi kontrast na laseru sam ipak dobio kada sam u svojoj naivi, refilovao HP LJ3p sa tonerom za Xerox fotokopir. Å tampao sam neke flajere pa mi trebao jeftin otisak.. To je bio tako debeo nanos da se osećao pod prstima... I nažalost, to je bilo pre 7 godina, kad se nisam ovim bavio...

ovo sa sirćetom nisam znao, ali je logiÄno da kiselinom zaustaviÅ¡ bazu.. Äovek svaki dan neÅ¡to nauÄi :)

Link to comment
Share on other sites

Za Beogradjane koji nisu probali da rade sa filmovima.

http://www.reprograf.co.yu/

Odnesete u ovu firmu fajl PCB-a i oni vam naprave film.

Već duže vremena izradu filmova ne plaćam tako da ne znam trenutno koje su cene, ali dok sam ih plaćao znam da nije bilo ništa skupo,

a izrada ploÄe nema da omane.

Ako ste sa NBG-a probajte da nadjete broj telefona firme

Reprostudio, rade isti posao.

Pogubio sam telefone ovih firmi, ali mislim da 988 završava posao.

Link to comment
Share on other sites

dakle jutros mi stigose plocice i presrecan sam (delimicno). mojom metodom sam relativno zadovoljan, desila mi se greska. slika koja je stampana na foliji za grafoskop je bila poklopljena staklom od 3mm i sve to bilo osvetljeno malom neonkom sa razdaljine od nekih 15cm u trajanju od 10min. i sve bi bilo lepo da nisam pregrejao vodu za foto razvijac. deo plocice je bio pojeden (deo plocice koji je odvojen og glavne – vece ploce). ali odusevio sam se kada sam plocu spustio u vodu i prstima po njoj presao nekoliko puta. osvetljeni lak se skinuo perfektno. naravno nosio sam rukavice. aparat mi nije tu tako da cu slike kasnije da okacim

Link to comment
Share on other sites

Vrlo dobro, hodliÄno, bravo stefaco !!! za prvi pokuÅ¡aj super. jesi li kalibrisao osvetljavanje ili je bilo prvo pa muÅ¡ko?

Nisam znao da ima filmadžija koje hoće da ti rade tako male formate.. cene su oko 7-10€ dužni metar Å¡irine 35cm, tako da po tom cenovniku ploÄica za pojaÄalo je smeÅ¡no mala cifra... Verovatno bi ovo naplatili odokativno 200-500 dindži, Å¡to je OK.

Link to comment
Share on other sites

bila je to odokativna metoda. razdaljina + vreme = iskustvo. salim se. narucio sam 3 plocice bas iz razloga da pogresim. u sustini ne bi ni bilo greske da moj otac nije odneo termometar jer sam podrejao vodu za razvijac. kako sam spustio plocu pojelo se sve na toj strani. ali nema veze napravicu sve ponovo istom metodom i nadam se da ce ovog puta sve ici kao podmazano

Link to comment
Share on other sites

Savrseno objasnjenje postupka! Odlicno! :)

Probacu uskoro za dve plocice pojacala.

Inace, prisetio sam kako sam razvijao plocice pre fajin godina, u garazi sa kiselinom i to jos u posudi od aluminijuma :) . Izleteo sam iz garaze kasljuci ko magarac!

Link to comment
Share on other sites

Mislim da bi ova tema trebala da se zove `Fotopostupak` posto je opisano i ecovanje a ne samo osvetljavanje i naravno da bude lepljiva.

Inace, prisetio sam kako sam razvijao plocice pre fajin godina, u garazi sa kiselinom i to jos u posudi od aluminijuma . Izleteo sam iz garaze kasljuci ko magarac!
Link to comment
Share on other sites

Evo kako ja to radim:

Stampam na pausu pomocu InkJet stampaca u max rezoluciji ( 4800x1200 ).

Stranu stampe ( na kojoj je otisak stampaca ) okrecem ka sijalici, a ne ka plocici kao sto je ranije receno, jer mi to daje mnogo bolje rezultate ( mozda zato sto koristim InkJet, ne znam ).

Osvetljavam pomocu halogene sijalice snage 300W koju sam ubacio u kuciste reflektora od 500W, jer je vece i pruza veci komfor u radu.

Za prekrivanje pausa koristim staklo koje je bilo u reflektoru. Imam i pleksiglas, ali me mrzi da eksperimentisem jer i obicno staklo radi posao.

I ja kupujem gotove fotooslojene plocice, i njih osvetljavam oko 10 minuta.

Moja iskustva sa gotovim fotooslojenim plocicama su razlicita. Najbolje mi uspevaju plocice koje imaju plavu zastitnu foliju preko fotolaka.

One sa belom zastitnom folijom mi slabije uspevaju, iz nepoznatog razloga.

Toliko od mene.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...