Philip Swift, Spendor

Život posvećen dobrom zvuku

Kao svetski priznati proizvođač zvučnika iz Velike Britanije, kompanija Spendor jedan je od najpoznatijih izdanaka BBC-jeve škole zvuka iz šezdesetih godina prošlog veka. Koliko su se stvari otad promenile, kao i šta stoji iza savremenih Spendorovih zvučnika, možete pročitati u intervjuu s vlasnikom i direktorom kompanije g. Philipom Swiftom.

G. Swift, možete li nam opisati svoje prve kontakte s audio-opremom?

Oduvek sam bio fasciniran zvukom i muzikom. Kao dete slušao sam BBC-jevo eksperimentalno stereo-emitovanje s jednim kanalom preko našeg crnobelog monotelevizora i drugim preko radio-prijemnika. Nakon toga, u toku školovanja napravio sam veliki broj radio-aparata, pojačala i zvučnika. Kad sam shvatio da audio-oprema pravi veliku razliku u doživljaju slušanja i poimanja muzike, počeo sam da eksperimentišem s modifikacijama i poboljšanjima. Kako bih finansirao ovaj hobi, počeo sam da prodajem neke od uređaja koje sam napravio. Uskoro sam, iako toga još nisam bio svestan, postao pravi audiofil, veoma zainteresovan za hi-fi dizajn, inženjering i tehnologiju. Tokom studiranja organizovao sam audio-klub i ostvario kontakte s mnogim poznatim britanskim hi-fi proizvođačima i inženjerima zvuka, koji su nam držali predavanja i predstavljali svoje proizvode i tehnologije, a imali smo i nekoliko fascinantnih poseta proizvodnim pogonima. Nakon svega toga postao sam zaista opčinjen idejom o karijeri u audio-industriji.

Recite nam nešto više o svojoj karijeri: o počecima u hi-fi industriji i šta vas je dovelo do Spendora?

Kao student radio sam u hi-fi prodavnici u centru Londona koja je posedovala sistem za merenje izobličenja i širokopojasni osciloskop visoke preciznosti. Vlasnik prodavnice angažovao je mene i još nekoliko kolega s fakulteta da testiramo, kalibrišemo i ocenjujemo brojne uređaje, kao i da obavljamo kućne demonstracije i složene instalacije sistema, a mnogi britanski i strani proizvođači su nas posećivali kako bi dobili procenu svojih uređaja. U tom razdoblju naučili smo veoma mnogo o dizajnu audio-uređaja i počeli da uviđamo snažne korelacije između tehničkog dizajna, ugrađenih komponenti, upotrebljenih materijala i zvuka.

Pored toga, proveo sam fascinantna dva meseca na studentskoj praksi u kompaniji Bang & Olufsen u Danskoj. Bio sam smešten na odeljenju za razvoj risivera, ali sam video i sve ostalo – od proizvodnje kabineta i oblikovanja plastičnih delova do testiranja i kontrole kvaliteta. Video sam i čuo revolucionarni tangencijalni gramofon, koji je B&O u to vreme razvijao. Ukupno, video sam veoma ozbiljnu komercijalnu, proizvodnu i istraživačku stranu industrije, što me je učinilo rešenim da postanem njen deo.

U to vreme, većina ljudi (uključujući recenzente) smatrala je da će uređaj sigurno imati dobar zvuk ako se dobro pokaže na merenjima. Mi smo se usprotivili tom stavu, a brojni novinari su nakon posete našoj prodavnici uvideli da moraju da preispitaju svoj pristup i pisanje recenzija. Bili smo jedna od prvih prodavnica koje su otkrile kvalitet zvučnika Spendor BC1, a tako sam i upoznao osnivača kompanije g. Spencera Hughesa, zavoleo njegove proizvode i naučio veoma mnogo o dizajnu zvučnika.

Moj put do Spendora vodio je preko Lenteka i Audiolaba, koji sam pokrenuo s kolegom s fakulteta Derekom Scotlandom. Bili smo rešeni da proizvodimo kvalitetne, pouzdane i lepe uređaje koji bi zvukom nadmašili klasne rivale. Držali smo se tih smernica sve do 1997, kad je Audiolab prodat kompaniji TAGMcLaren kao uspešan i međunarodno priznat brend. Dve godine nakon toga kolega iz Tajvana me je pitao da li sam zainteresovan za kupovinu Spendora. Prvobitno nisam želeo da se upuštam u proizvodnju zvučnika, ali sam zatim shvatio da imam bliske veze s ljudima i proizvodima iz Spendora, kao i da je u pitanju jedinstven i svetski poznat brend, pa je kupovina obavljena 2000.

Spendor je danas svetski poznat proizvođač zvučnika. Kakva filozofija stoji iza njegovog zvuka?

Mi u Spendoru imamo snažnu želju da pravimo zvučnike koji će pružiti realističan i privlačan zvuk u uobičajenom životnom okruženju dnevne sobe ili male slušaonice. Naši zvučnici uvek su imali dobre tehničke karakteristike i inovativan inženjering, što nije garancija kvalitetnog zvuka, ali još nisam sreo loše konstruisan uređaj koji zvuči dobro. Stoga, intenzivno slušanje čini veliki deo u razvoju svih naših zvučnika, jednako kao i merenja.

Za stvaranje ozbiljnih zvučnika neophodno je razumeti ljudski sluh, akustiku sobe, tehnike snimanja, tehničke karakteristike zvučnika i vrednosti merenja. Takođe, morate opažati poruke, informacije, detalje i balans koji muzika sadrži, ali i osetiti snažan emotivni uticaj koji muzika ima na svako ljudsko biće. Emocija muzike ne može se lako definisati jer obuhvata celokupan slušni doživljaj, s najdiskretnijim finesama, tajmingom, preplitanjima i, ponekad, uticajem produkcije, pa je stoga veoma teško ustanoviti vezu između emocionalnog utiska i tehničkih merenja.

Spendorov prvi model bio je legendarni monitorski zvučnik BC1, nakon čega je razvijen čitav niz uspešnih i inovativnih modela. Naša namera je da pravimo zvučnike elegantnog i vanvremenskog izgleda koristeći kvalitetne materijale i finiše i da se ne povodimo za dizajnerskim trendovima, koji retko kad polože ispit vremena – ovakav pristup podržava i sve veći broj naših kupaca.

Uvek smo otvoreni u razmišljanju, tragajući za novim materijalima, tehnologijama i načinima izrade koji bi nam pomogli da dodatno poboljšamo naše proizvode. Pratimo najnovija dostignuća u elektronici, muzici i tehnologiji uopšte kako bismo bili u toku sa svim hi-fi uređajima koje ljudi širom sveta imaju u svojim sistemima. Ova saznanja pomažu nam da pravimo zvučnike koji će se dobro pokazati s različitim komponentama i u raznolikim hi-fi postavkama, pa stoga danas koristimo napredne polimerske membrane u mid-bas jedinicama i kevlarske membrane u niskotoncima, što je veoma daleko od modela BC1.

Spendor je veoma cenjen u Srbiji, ali mnogi audiofili nisu upoznati s kompletnom ponudom. Upoznajte nas sa aktuelnim serijama zvučnika.

Trenutno imamo tri serije: A, D i Classic. Sve tri pružaju sjajan zvuk, ali su namenjene različitim grupama kupaca. Serije se razlikuju u karakteru, dizajnu i ceni, ali ne u kvalitetu izrade i vrednostima koje donose.

Serija A ima energičan i uzbudljiv karakter, pa reprodukuje muziku daleko ubedljivije nego što bi se naslutilo iz vitkih kabineta skromnih dimenzija. Njihov čist i otvoren zvuk veoma je izražajan i donosi prirodan doživljaj muzike, a rafiniranost i suptilnost dopunjene su temperamentom koji čini muziku zabavnom. Zvučnici serije A pružiče odličan zvuk i sa uređajima skromne snage i cene, a radiće dobro i u skučenom prostoru, pa ih možete upotrebiti za sastavljanje zaista dobrog sistema koji vas neće dovesti do bankrota.

Zvučnici serije D prikazaće vam svaku sitnicu u reprodukciji potpuno jasno i verno. Bez izobličenja, nejasnoća ili zamućivanja nijansi, tonova i boja – ovi zvučnici su precizni, detaljni i sasvim verni u prenosu izvornog zapisa, ističući detalje koje ćete retko čuti uz druge zvučnike. Transparentan, prirodan zvuk i izuzetna rezolucija zaslužni su za prostranu zvučnu sliku, uz dubok i definisan bas. Serija D sadrži brojne inovacije, kao što su LPZ visokotonac i najnoviji 5G bi-venturi port, i namenjena je onima koji žele savršeni zvuk i savremeni dizajn.

Serija Classic zadržava dizajn iz sedamdesetih godina prošlog veka, a svi modeli, osim najnovijih Classic 200 i Classic 3/5, vode poreklo od klasičnih Spendorovih modela kao što su BC1, SP1 i BC3. Ipak, tehnologija unutar kabineta sasvim je savremena i predviđena da vam prikaže srce i dušu muzike. Prirodna toplina i šarm dopunjeni su jasnoćom i transparentnošću, pa muzika prikazuje sve svoje boje i teksture. Ova serija oduvek je privlačila ozbiljne audiofile i ljubitelje vinila, koji posvećuju veliku pažnju odabiru amplifikacije i kablova, a uparuje se sa snažnim tranzistorskim pojačalima ili ezoteričnim cevima.

Spendor zvučnici se izrađuju u Velikoj Britaniji. Možete li nam reći nešto više o procesu proizvodnje?

Dizajn i proizvodnja zvučnika obavljaju se u Istočnom Saseksu, dok je u Šefildu smešteno naše odeljenje TimberWorx, u kojem izrađujemo kabinete za svoje zvučnike, kao i za mnoge druge poznate proizvođače. U Šefildu će uskoro započeti s radom naš novi centar za inženjering i dizajn, koji će sadržati sale za prezentacije i sastanke, kao i odeljenja za obuku distributera i prodavaca. Spendor sam proizvodi zvučničke jedinice, skretnice i druge komponente koje su bitne za zvuk, a proizvodnja unutar kompanije takođe olakšava kontrolu kvaliteta i usavršavanje proizvodnih procesa i tehnologija.

Spendori serije Classic bazirani su na legendarnim BBC monitorima. U kojoj meri su savremeni Classic modeli unapređeni u odnosu na prethodnike u pogledu tehnologije i zvuka?

Kao prvi Spendorov model, inovativni BC1 reprodukovao je muziku i vokale veoma prirodno. Imao je ravan frekvencijski odziv i ravnomernu disperziju, pa je predstavljao veliki napredak u dizajnu zvučnika. Kabinet, skretnica i membrana mid-basa bili su Spendorov dizajn, inspirisani BBC-jevim istraživanjima u koja je Spencer Hughes bio uključen tokom šezdesetih godina.

BBC je potom izabrao BC1 za svoj referentni monitor, dok je veći BC3 bio prihvaćen od mnogih inženjera zvuka za kritičko slušanje i evaluaciju. Uskoro su oba modela prepoznata kao idealni za kućni hi-fi, što je Spendoru otvorilo potpuno novo tržište. Nakon toga, BC1 je zamenjen modelom SP1, a novi S100 nadmašio je BC3. Oba nova modela sadržala su znatno unapređene materijale i tehnologije, što je pozicioniralo Spendor kao tehnički progresivnu kompaniju.

Svaki Spendor Classic doneo je velika tehnička i zvučna poboljšanja u odnosu na prethodnika, što je rezultat Spendorovog neprestanog istraživanja u izradi membrana, vešanja, dampiranja, livenja i dizajna kabineta.

Najnoviji Classic modeli donose dosad najznačajnija poboljšanja, a prestižni Classic 200 i 200Ti potpuno su novi proizvodi. Stoga, današnja serija Classic isporučuje sveobuhvatan i transparentan zvuk, uz dubok i definisan bas i veoma veran tajming.

Nasuprot seriji Classic stoje moderne linije A i D. Možete li nam opisati njihov koncept i ukazati na ono što ih izdvaja od konkurencije?

Serije A i D imaju vitke siluete i sadrže mnoge inovacije koje ih izdvajaju od konkurencije, kao što su drajveri, pogonski sklopovi, vešanja i korpe od livenog magnezijuma. Skretnice s višeslojnom štampom opremljene su pozlaćenim terminalima, dok jedinstveni 4G i 5G portovi obezbeđuju brz i precizan bas. Kabineti imaju ultrakrutu strukturu, dinamički damping i asimetrično postavljena ojačanja, pa stvaraju veoma male vibracije, što dopušta prikazivanje velikog dinamičkog kontrasta i delikatnih detalja.

Kako mnogi ljudi nemaju dovoljno prostora, obavili smo brojna istraživanja kako bismo istinske performanse učinili što manje zavisnim od veličine i akustike prostorije, kao i od pozicioniranja zvučnika. Želimo da naši zvučnici odlično zvuče u svakoj razumnoj postavci, uključujući smeštanje blizu zidova. Mnogi naši korisnici nisu okoreli audiofili, već jednostavno vole dobru muziku, a mi se trudimo da im to uživanje što više olakšamo.

Umesto usredsređivanja samo na frekvencijski odziv, istraživali smo i uspeli da optimizujemo niskotonske performanse zvučnika, ravnomernu disperziju energije i faznu linearnost. U praksi, ovo obezbeđuje uravnotežen zvuk, živopisnu pozornicu i širok sweet spot. Za razliku od većine rivala, Spendori će jednako dobro reprodukovati bilo koji muzički pravac, a nezahtevnost u pogledu amplifikacije izvući će ono najbolje iz ostatka vašeg sistema. Spendor, takođe, nudi čistije i otvorenije tonove, prirodniju dinamiku i veoma angažovanu reprodukciju, zbog čega predstavlja lidera u svim cenovnim klasama – mnogi ugledni recenzenti se u ovome slažu s nama.

Recite nam nešto o svom referentnom sistemu, omiljenoj hi-fi opremi i snimcima koje koristite pri testiranju zvučnika.

Kako naši kupci koriste veoma različitu hi-fi elektroniku i mogu imati oprečne muzičke ukuse, Spendor zvučnici moraju biti sposobni da pruže sjajan zvuk u svim mogućim okolnostima, pa pri testiranju koristimo veliki broj uređaja i muzičkih izdanja. Spisak je zaista ogroman, pa ću navesti da smo u skorije vreme, između ostalog, koristili proizvode kompanija Auralic, Cardas, Creek, DCS, Devialet, Exposure, Hegel, Leben, Luxman, Nagra, Naim, Unison Research…

Poznate test-numere dobre su za jednostavne demonstracije, ali nisu posebno korisne za razvoj i fino podešavanje proizvoda, kad je potrebno brzo utvrditi ograničenja ili razlike. Zbog toga često koristimo neuobičajene numere, kao i izrazito loše snimke. Pored toga, podržavamo saradnike da na poslu i kod kuće koriste koju god opremu i muziku žele, te da isprobaju što više kombinacija i opišu ono što su čuli. Na ovaj način dobijamo istinsku sliku o zvuku naših zvučnika.

Koliki je uticaj muzike na vaš svakodnevni život?

Oduvek sam uživao u muzici i trudim se da je slušam svakodnevno. U skladu s izborom i trenutnim raspoloženjem, muzika na mene može delovati podsticajno, umirujuće ili ohrabrujuće. Ipak, verujem da je za istinski doživljaj muzike neophodan veoma dobar sistem – ako kvalitet zvuka padne ispod određene granice, čućemo samo osnovne informacije, što i ne predstavlja poseban ugođaj.

Možete li nam dati neke informacije o planovima za budućnost?

Upravo smo lansirali nove modele – D7.2 i D9.2, a početkom 2020. prikazaćemo Classic 4/5, koji predstavlja logičnu evoluciju poznatog modela 3/5. Tokom ove godine pokrenućemo i potpuno novu seriju platformi pod nazivom BASE, koja je namenjena za kontrolu vibracija, koje svi hi-fi uređaji proizvode.