Jump to content


Voltaza kondenzatora... VAC... VDC... sta je tu sta?


空也

Recommended Posts

Evo mene ponovo.

Dosadicu i bogu i ljudima! :listen

Dosla je na red i bass sekcija na AR skretnicama.

Tu imam jedan bipolarni kondenzator od 350uF na 50V.

Trazio i trazio bipolarce kod nas, ali mrka kapa. Imali su u Mikro Princu neke na malim voltazama (tipa 16V).

U Silkenu nemaju nista, u Radio Klubu imaju Visaton.

Znaci jedino sto sam uspeo da nadjem, to su ove dve serije Visatona:

http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... index.html

http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... index.html

Evo originalnog kondenzatora na skretnici:

V3.jpg

V1.jpg

Na njemu po pitanju voltaze pise samo "V". Dok na onom od 30uF lepo pise "VAC".

Na shemi su voltaze za oba navedene samo kao 50V. Da li zbog toga treba da zakljucim da je i ovaj od 350uF ustvari isto 50VAC?

Blueprint.jpg

Koliko sam skapirao vrednosti iskazane u VAC i VDC u stvari nisu iste.

Ne znam samo koji je odnos izmedju njih i kako se mogu preracunati jedne u druge.

Ovi Visatonovi kondenzatori iz jedne serije imaju rejting u VDC a iz druge u VAC.

Ne znam da li se obe serije mogu upotrebiti u mom slucaju ili ne.

V2.jpg

Za ove obicne ELKO od 330uF na 63VDC Dejan Dobrin mi je rekao da ne valjaju nista, da su nepouzdani i da mu je nekolio komada bukvalno eksplodiralo.

On prodaje ove ELKO glatt na 35 VAC.

A meni treba minumum 50V samo sto ne znam kojih, posto mi nije jasno na sta su tacno mislili kada su napisali 50V na onom originalnom kondu... VDC ili VAC?

E sada ima ti jos jedna zapetljancija koja zvuci potpuno nelogicno i suludo, ali ljudi se kunu da je tako.

Naime nekoliko clanova vintage Acoustic Research foruma su potpuno nezavisno jedni od drugih, dosli do zakljucka da se bash (i iskljucivo) kod modela AR-9 i AR-90, ti veliki kondenzatori ne smeju praviti paralelno povezujuci vise manjih vrednosti, posto se u tom slucaju pojavljuju neke vrlo izrazene anomalije u niskotonskom delu zvucnog spektra.

Zakljucak je da iskljucivo treba koristiti jedan veliki kond potrebne vrednosti, ili maksimalno dva u paraleli. Recimo 330uF + 22uF.

Koga interesuju detalji, moze ih naci u ovom veoma opsirnom thread-u na tom forumu:

http://www.classicspeakerpages.net/IP.B ... topic=4188

Evo kako mi je jedan clan opisao svoje iskustvo:

I am trying to be helpful, but what I am about to tell you is based on incomplete research; use the information as you will, but understand that it is not final. When the information becomes final, it will be made public.

Use either one, or at most two large capacitors to make-up the 360uF you need for your woofer circuit. Do NOT build-up a bundle of six 60uF caps!

About all I can tell you is that there really are sonic penalties. They are somewhere between hard and impossible for me to relate in words.

There is an unevenness in the upper bass, a loss of "coherence" to the signal... it's almost like a comb filter. There is a penalty in the apparent clarity of the lower midrange (I'm guessing lower harmonics are screwed-up). And in each case I've tried it there was a penalty in the bass... almost as though the total capacitance was never fully available.

I am not a promoter of any one kind of capacitor. However, I am afraid to suggest anything I have not tried and had good luck with. While there may be many other capacitors that would do well, I can only suggest these to you for large electrolytic capacitors:

https://audio.jensencapacitors.com/prod ... elytaxial/

If I were doing what you are doing, I would buy a 330uF capacitor. The original 350uF is specified as +/- 10%, so anything from 315uF to 385uF is acceptable (in theory).

So, I know exactly what I would do if I were you: I'd stick my "bundle" in the speaker to listen to it and then I'd buy these single Jensen capacitors from Denmark and swap them.

Then you can tell me what the sonic penalties were.

Bret

Link to comment
Share on other sites

Generalno gledano VDC je napon jednosmeran a VAC je napon naizmenicni ili Volt-Direct-Curent i Volt-Alternate-Curent.

E sada za kondenzatore stvarno zbunjuje, ako su oba tipa bipolarni, kakve veze ima navod jednosmernog napona?

Nisam nesto pomogao ali eto, pokusava se :listen

Pozdrav

Sandro

Link to comment
Share on other sites

Ti elko glat deklarisani za 35VAC, da ih je proizvoÄ‘aÄ deklarisao za DC napon bili bi 100VDC.

Olakšavajuća okolnost je serijski otpornik 1 om sa kondenzatorom i to što se kondenzator

nalazi iza prigušnice, tako da ti elko glat na toj poziciji sigurno završava posao.

Link to comment
Share on other sites

Drugari, hvala na odgovorima! :listen

Dilema nazalost jos uvek postoji...

Ti elko glat deklarisani za 35VAC, da ih je proizvoÄ‘aÄ deklarisao za DC napon bili bi 100VDC.

Olakšavajuća okolnost je serijski otpornik 1 om sa kondenzatorom i to što se kondenzator

nalazi iza prigušnice, tako da ti elko glat na toj poziciji sigurno završava posao.

Link to comment
Share on other sites

Prvo, važniji je kvalitet kondova. Ako neka firma napiÅ¡e 50V a druga 35V ne znaÄi da je ovaj na manjoj voltaži skloniji proboju. Teorijski i po raÄunu da, ali znate da se sada svaÅ¡ta piÅ¡e. 35V znaÄi da može trajno da podnosi toliki napon, a u sluÄaju zvuÄnika to znaÄi U*U/R, pa za 8 Ohma impendancu da nekoj frekvenciji to je oko 150 W, a na 4 Ohma 300 W. Å to će reći sasvim dovoljno, ako je deklaracija voltaže "poÅ¡tena". Mislim da su Elko Glat ovako kako si ih spakovao sasvim dobri i odgovarajući na toj poziciji.

Link to comment
Share on other sites

Ne bih se mnogo potresao zbog napona tih bipolaraca.

Ako kutije radiš za sebe siguran sam da nikad nećeš odvrnuti toliko da doteraš do max. vrednosti tih kondenzatora.

Da se to taÄno izraÄunati, (ja nisam taj) svakako je mnogo vati.

Možda neka žurka, kad se svi zapiju :listen , u normalnoj kućnoj upotrebi nema šanse da doteraš do 35 vac.

Mene više brine 80µF. na putu signala. Šta si tu zamislio. M-cap 2 x 80µF. mnogo skupo.

Link to comment
Share on other sites

Ne vidim razlog da se ide na neku skupoću za tu vrednost od 80 uF. Jeste da je malo nezgodno Å¡to je to na putu signala, ali je to podruÄje do max. 1000 Hz koje ta jedinica pokriva. (2,63 mH i 30 uF je otprilike -3 dB na imp. od 6,6 Ohma i freq. od 566 Hz). Po raÄunici, ne bi bilo loÅ¡e da je vrednost od 80 uF kombinovana, ali nije potrebno da je najmanja vrednost (mnogo) manja od 15-22 uf. Ja bih iskombinovao tu vrednost sa 47 uF BP + 22 uF BP + 10 uF MKT. (BP- bipolarni, npr. Elko Glat) BTW, samo bih izmerio taj originalni kond od 80 uF da li je ispravan, vrednost u uF i serijsku otpornost. I ako je sve OK, ostavio bih ga. Možda bi probao by pass sa nekim 1 uF MKP i to samo ako se Äuje na bolje. U suprotnom - ni to.

Link to comment
Share on other sites

Jedini logican odgovor koji imam je da je u pitanju darsticno smanjenje ESR-a kondenzatora pravljenog kombinacojom vishe kondenzatora manjeg kapaciteta,shto utice na Q faktor rednog rezonantnog kola pa samim tim i na ukupan Q sistema .Mislim da je ovo problem koji je iskljucico vezan za AR9,zbog specificnosti same skretnice.

Ar90 koristi "modified 2nd order" skretnicu na bass sekciji,koja je principijelno ista kao npr na ar91/915/98ls,...Gde se serijski sa kondenzatorom nalazi vezan otpornik od 1Ohm/22w.Upravo zbog toga mislim da razlike u ESR-u novih kondova ne bi trebale da uticu na rad sistema.

Shto se tice tih Visatona,330uF/35VAC mislim da bi bili odlicni za tvoje kutije ako bi stavio cetiri komada tako da ponovo dobijesh 330uF ali sada na 70VAC.Znaci,po dva u paralelu pa onda te dve "paralele"vezesh redno.U tom slucaju ESR i kapacitet je ekvivalentan kapacitetu i ESR-u jednog kondenzatora ali je zato max dozvoljeni napon dupliran.Dodatni benefit bi bilo cetvorostruko smanjenje "naprezanja" kondenzatora,tako da mozesh da racunash na povecanu pouzdanost(u odnosu na jedan kondenzator-logicno).Dakle bez bojazni da ce doci do eksplozije :listen

Jedino pitanje je da li ti se to isplati s obzirom da ne znam kolika je cena jednog kond-a.

Inace VDC VS VAC mozesh racunati po formuli x [VDC]=1.41x [VAC].Kod one WIMA tabele dodat je izgleda "safety" faktor od oko 10% ili je u pitanju zaokruzivanje na standardne vrenosti.Verovatno i jedno i drugo.

Pozdrav!

Link to comment
Share on other sites

Sad videh da oni Visaton kondenzatori sa slike nisu istog kapaciteta.

Ako ne mozesh da nabavish visaton glatt 330uF/35VAC mogao bi da koristish i one druge (tonefrequenz 330uF/63VDC) na nacin koji sam naveo u prethodnom postu.

Ako su crkavali,crkavali su verovatno zbog veceg naprezanja u sistemu u koji su bili ugradjeni.

Ako je njihova pouzdanost jedina stavka na koju se Dejan pozalio,gorepomenuti nacin vezivanja bi reshio taj problem.

Nazalost uvek postoji mogucnost da su kondovi jednostavno losheg kvaliteta tako da im nikakav nacin vezivanja ne moze pomoci. :listen

Link to comment
Share on other sites

previše tu oni naredjaju subjektivnog naklapanja (te nisu finalni rezultati, te nismo sve merili, te neznamo da su nam stari delovi - u sinovljevom podrumu negde al ne možemo da ih nadjemo da probamo s njima, te skoro je nemoguće opisati kakve je razlika u zvuku... :listen:listen ) da bi im ja poverovao...

bilo bi lepo da su radili A-B test i da onda kažu da su u strogo kontrolisanim uslovima postojale jasno Äujne razlike izmedju paralelisanih i onih single kondenzatora - ali nisu...

sve mi miriÅ¡e na klasiÄno zanovetanje bogataÅ¡kih sinova iz tih zapadnjaÄkih potroÅ¡akih druÅ¡tava tipa: naravno da je bolji jedan kondenzator koji koÅ¡ta XXXX dolara ili funti nego spajanje nekih jeftinij kondenzatora.

ne zamaraj glavu time, veliki proizvodjaÄi hi-end zvuÄnika vezuju kondove u paralelu bez ustruÄavanja, Å¡to bi se ti sekirao-

IMHO

Link to comment
Share on other sites

previše tu oni naredjaju subjektivnog naklapanja (te nisu finalni rezultati, te nismo sve merili, te neznamo da su nam stari delovi - u sinovljevom podrumu negde al ne možemo da ih nadjemo da probamo s njima, te skoro je nemoguće opisati kakve je razlika u zvuku... :listen:listen ) da bi im ja poverovao...

bilo bi lepo da su radili A-B test i da onda kažu da su u strogo kontrolisanim uslovima postojale jasno Äujne razlike izmedju paralelisanih i onih single kondenzatora - ali nisu...

sve mi miriÅ¡e na klasiÄno zanovetanje bogataÅ¡kih sinova iz tih zapadnjaÄkih potroÅ¡akih druÅ¡tava tipa: naravno da je bolji jedan kondenzator koji koÅ¡ta XXXX dolara ili funti nego spajanje nekih jeftinij kondenzatora.

ne zamaraj glavu time, veliki proizvodjaÄi hi-end zvuÄnika vezuju kondove u paralelu bez ustruÄavanja, Å¡to bi se ti sekirao-

IMHO

Link to comment
Share on other sites

Obzirom koliko ulažeš u restauraciju kutija, a verujem da težiš originalnom AR zvuku ja bih uradio sledeće.

Prvo bih izmerio vrednosti originalnih kondenzatora. Ako su u tolerancijama sklopio bih jednu skretnicu sa njima.

Drugu skretnicu bih sklopio sa novim kondenzatorima. Teško da neko može da pretpostavi krajnji rezultat.

Izgleda će biti potrebno malo eksperimentisanja, a nije loše da ti jedna kutija bude originalna.

Za prave rezultate je potrebno da obe kutije budu identiÄne, ali za prvo ukljuÄenje može i ovako.

Final tunung Siniša Rankov ili Dejan Dobrin.

Link to comment
Share on other sites

I am not a promoter of any one kind of capacitor. However, I am afraid to suggest anything I have not tried and had good luck with. While there may be many other capacitors that would do well, I can only suggest these to you for large electrolytic capacitors:

https://audio.jensencapacitors.com/prod ... elytaxial/

If I were doing what you are doing, I would buy a 330uF capacitor. The original 350uF is specified as +/- 10%, so anything from 315uF to 385uF is acceptable (in theory).

So, I know exactly what I would do if I were you: I'd stick my "bundle" in the speaker to listen to it and then I'd buy these single Jensen capacitors from Denmark and swap them.

Link to comment
Share on other sites

Drugari hvala!

Koristicu onu budzu od paralelno vezanih Visaton ELKO glatt kondova ciju sam sliku zakacio na prethodnoj stranici.

Ako ne mozesh da nabavish visaton glatt 330uF/35VAC mogao bi da koristish i one druge (tonefrequenz 330uF/63VDC) na nacin koji sam naveo u prethodnom postu.

Ako su crkavali,crkavali su verovatno zbog veceg naprezanja u sistemu u koji su bili ugradjeni.

Ako je njihova pouzdanost jedina stavka na koju se Dejan pozalio,gorepomenuti nacin vezivanja bi reshio taj problem.

Nazalost uvek postoji mogucnost da su kondovi jednostavno losheg kvaliteta tako da im nikakav nacin vezivanja ne moze pomoci. :D

Link to comment
Share on other sites

Prvo bih izmerio vrednosti originalnih kondenzatora. Ako su u tolerancijama sklopio bih jednu skretnicu sa njima.

Drugu skretnicu bih sklopio sa novim kondenzatorima. Teško da neko može da pretpostavi krajnji rezultat.

Izgleda će biti potrebno malo eksperimentisanja, a nije loše da ti jedna kutija bude originalna.

Za prave rezultate je potrebno da obe kutije budu identiÄne, ali za prvo ukljuÄenje može i ovako.

Final tunung Siniša Rankov ili Dejan Dobrin.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...