Jump to content


Stari (kao novi) zvučnici (nekorišteni)


Recommended Posts

Pozdrav forumaši, imam jedno početničko pitanje vezano za vintage zvučnike, ljut sam na sebe što nisam hteo da se cimam i poslušam zvučnike koje sam nedavno kupio, to je početnička greška. I evo me sad u početničkim pitanjima...

Mogu reći da sam polu-zadovoljan  sa zvučnicima, bas je dobar, niži srednji takođe prijatni, ali imaju problema, kutije zvone ( nedovoljno izolovane) i malo bodu uši neki delovi visokih i srednjih što mi ne uliva nadu da ću ih zadržati, a ja sam ih uzeo zato što izgledaju stvarno netaknuto i vlasnik mi je tvrdio da su nedrndani, ali svestan sam da dugo nekorištene sprave mogu da podlegnu kvarovima i da se kondenzatori menjaju svakih 20 godina i zato se pitam se da li bi bilo dobro da im zamenim skretnicu i dodatno izolujem, ili da se ne istrošim 'ko kreten i lepo kupim skuplje starije zvučnike za moj novi vintage sistem. 

Nemam sad potrebu da ih slikam i imenujem, samo ću reći da je srednja klasa hi fi-ja u pitanju, kutije su iz '86. 

Link to comment
Share on other sites

Ako kupis i skuplje starije zvucnike, opet ces imati problem sa starim komponentama i trebace osvezavanje da se uradi.
Mozda da slusas jos malo, da se usviraju i da se naviknes, pa da odes kod nekog majstora, kao sto je Sinevoice, pa vidis sta ce da ti kaze. Da li da ulazes u njih i koliko...

Link to comment
Share on other sites

E dobro bar imam odgovore, na brzaka sam i sastavljao post...

Još ni ušta ne ulažem...Kao prvo trebao bi 100% biti uveren da drajveri rade, ako je tu problem onda nema smisla da išta radim s njima, imam i posla tako da nisam još skroz ušao u ispitivanje

Druga stvar, zanima me damping, jel treba da koristim tačno određenu vunu za određeni tip zvučnika ili nema puno veze šta ću da strpam u kutije? Bookshelfovi su u pitanju, dobacuju do oko 50Hz 

Link to comment
Share on other sites

A-ukrućenje kutije: 

Zavisno od stanja kutije preporučljivo je ojačanje - ukrućenje kutije po spojevima lepljenim kvadratnim letvicama (20x20mm recimo) ili ojačanje prečkama iznutra između zidova ako je izvodljivo. Male kutije (do 15l) ne treba ojačavati prečkama. Ako je kutija inicijalno loše zalepljena bez ojačavanja spojeva zvoniće i dalje verovatno. Ako srednjotonac ima posebnu komoru treba je dodatnim lepljenjem spojeva ili silikonom potpuno odvojiti akustički (zadihtovati) od kutije bas drivera. Ako postoji curenje, bas driver maltretira srednjotonac svojim pritiskom i izaziva izobličenja, a može ga i mehanički oštetetiti.

B-dampiranje zidova kutije: 

Bitumen u obliku ploča armiranih nečim, staklenim vlaknima najčešće. Od običnog Kondora 4mm do raznih samolepljivih traka za damping automobilskog lima. Kondor se lepi Sintelanom, ne mora se pokriti ceo zid nego 70-80%. Lepljeno Sintelanom i sličnim lepkovima mora stajati barem nedelju dana da potpuno ispari organski rastvarač iz lepka koji utiče loše na vešanja drivera. Time se dampiraju samo zidovi kutije da ne zvone-rezoniraju. Što je tanji i lošiji materijal kutije, to su veći efekti dampinga. Može se koristiti i ter papir u dva sloja (2sloja #3mm), on se mora prvo otprašiti i prebrisati mokrom krpom pa lepiti lepkom za drvo. Ekserčići se podrazumevaju.

C-dampiranje drivera:

Koflin tj. poliesterska vata i slični materijali. Ako su bassreflex kutije onda se stavlja samo po zidovima i fiksira tu i tamo klamericama ili ekserčićima ili termo lepkom Ako su kompresione kutije puni se cela zapremina. Količina dampinga je uvek stvar eksperimentisanja. Time se prigušuje bas driver, ili srednjotonac ako ima posebnu komoru. Postoji i piramidalni sunđer, ja sam to lepio uspešno termo lepkom za kutiju, (samo za bassreflex kutije) ali je skuplje mnogo od Koflina. Isplati se samo za male kutije. Postoje i drugi materijali za dampiranje, ali mislim da treba izbegavati  organske materijale, vunu i pamuk (filc) zbog moljaca. Voditi računa da bassreflex otvor ostane slobodan, da između njega i bas drivera nema prepreka u vidu damping materijala. Ne pokrivati skretnicu dampingom ako na njoj ima otpornika koji se greju.

D-korekcija skretnice i ožičenja:

Ovo već zahteva neko znanje i mernu opremu. U principu sam vlasnik može zameniti ožičenje i dotrajale bipolarne elektrolitske kondenzatore. Za ostalo je malo teže. Neki od zvučnih problema često nestanu dampiranjem drivera i kutije. Nekad je problem u samim driverima, rezonancije i hrkljuš raznorazni. Tu bi se moglo primeniti dampiranje membrana ako su papirne sa Visaton LTS50, mada i tu postoje rizici da zvuči lošije nego pre dampiranja.

 

Link to comment
Share on other sites

1 sat ranije, SlušačOmota291 said:

Jel Riz uopšte svrstavate u hi fi ? :)

Kako koji, imali su dobrih drivera nekad, kalotni visokotonci i srednjotonci u saradnji sa ELAC (odnosno kupovali su od njih i lepili RIZ nalepnicu), ostalo teško da valja. A i za te dobre drivere nisu umeli skretnicu ljudski da načine. Može za igranje u učenje naravno.

Link to comment
Share on other sites

Testirao sam ih, sa basevima, sa opsegom itd, pošto su skretnice neljudske i na samrti vervovatno, ostajem pri tome da ih odvedem kod nekoga da ih rasklopi i da čačne baseve sa multimetrom da vidi dali je otpor jednak kao na nalepnici, i da ih posluša naravno, odvojene od celog kućišta, ako to prođu onda mogu dalje, nzm da li basevi mogu da zezaju usled dotrajalih kondezatora?? 

Hoće da živcira kada ne znam na čemu sam. Valda će biti dobro, ili će biti zezancija koja me koštala 30e...

Imao sam jako dobrog i jako lošeg iskustva za vintage-om, ali šta ćeš, volim, ali još više volim dobar zvuk, lepo kupim nove neke zvučnike i manem se patnji :)

 

Link to comment
Share on other sites

Ne moraš ih rasturati da bi proverio otpor basova. Samo izmeri otpor na prikljućcima kutije. Za 8 omski driver trebalo bi izmeriti recimo 6-7oma DC otpor. Od toga izmerenog se odbije otpor samih pipalica instrumenta. To važi ako nema nikakvog kalema na red sa basom. Ako ima, onda meriš u stvari zbir otpora basa i tog kalema.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 22.12.2022. at 20:39, Nixie said:

Za 4oma treba da bude 3-3,5 oma približno.

Završih ja ovo sa zvučnicima, ispravni su, kablovi zamenjeni, skretnice ispravne. 

Ostaje još jedan korak, to je damping, ne znam da li je potreban, neki srednji tonovi umeju da smetaju, kao da postoji jedan špic u frekv. opsegu koji malo zahvata i vokale, ali ne svaki put. 

Kad stavim uvo na kutiju čujem unutrašnji rad drajvera, jel to onda za dodatno dampiranje?

Link to comment
Share on other sites

On 20.12.2022. at 8:35, Nixie said:

A-ukrućenje kutije: 

Zavisno od stanja kutije preporučljivo je ojačanje - ukrućenje kutije po spojevima lepljenim kvadratnim letvicama (20x20mm recimo) ili ojačanje prečkama iznutra između zidova ako je izvodljivo. Male kutije (do 15l) ne treba ojačavati prečkama. Ako je kutija inicijalno loše zalepljena bez ojačavanja spojeva zvoniće i dalje verovatno. Ako srednjotonac ima posebnu komoru treba je dodatnim lepljenjem spojeva ili silikonom potpuno odvojiti akustički (zadihtovati) od kutije bas drivera. Ako postoji curenje, bas driver maltretira srednjotonac svojim pritiskom i izaziva izobličenja, a može ga i mehanički oštetetiti.

B-dampiranje zidova kutije: 

Bitumen u obliku ploča armiranih nečim, staklenim vlaknima najčešće. Od običnog Kondora 4mm do raznih samolepljivih traka za damping automobilskog lima. Kondor se lepi Sintelanom, ne mora se pokriti ceo zid nego 70-80%. Lepljeno Sintelanom i sličnim lepkovima mora stajati barem nedelju dana da potpuno ispari organski rastvarač iz lepka koji utiče loše na vešanja drivera. Time se dampiraju samo zidovi kutije da ne zvone-rezoniraju. Što je tanji i lošiji materijal kutije, to su veći efekti dampinga. Može se koristiti i ter papir u dva sloja (2sloja #3mm), on se mora prvo otprašiti i prebrisati mokrom krpom pa lepiti lepkom za drvo. Ekserčići se podrazumevaju.

C-dampiranje drivera:

Koflin tj. poliesterska vata i slični materijali. Ako su bassreflex kutije onda se stavlja samo po zidovima i fiksira tu i tamo klamericama ili ekserčićima ili termo lepkom Ako su kompresione kutije puni se cela zapremina. Količina dampinga je uvek stvar eksperimentisanja. Time se prigušuje bas driver, ili srednjotonac ako ima posebnu komoru. Postoji i piramidalni sunđer, ja sam to lepio uspešno termo lepkom za kutiju, (samo za bassreflex kutije) ali je skuplje mnogo od Koflina. Isplati se samo za male kutije. Postoje i drugi materijali za dampiranje, ali mislim da treba izbegavati  organske materijale, vunu i pamuk (filc) zbog moljaca. Voditi računa da bassreflex otvor ostane slobodan, da između njega i bas drivera nema prepreka u vidu damping materijala. Ne pokrivati skretnicu dampingom ako na njoj ima otpornika koji se greju.

D-korekcija skretnice i ožičenja:

Ovo već zahteva neko znanje i mernu opremu. U principu sam vlasnik može zameniti ožičenje i dotrajale bipolarne elektrolitske kondenzatore. Za ostalo je malo teže. Neki od zvučnih problema često nestanu dampiranjem drivera i kutije. Nekad je problem u samim driverima, rezonancije i hrkljuš raznorazni. Tu bi se moglo primeniti dampiranje membrana ako su papirne sa Visaton LTS50, mada i tu postoje rizici da zvuči lošije nego pre dampiranja.

 

Evo poslednji put pišem o dampiranju

Samo da pitam da li se može praviti i kombinacija stavljanjem bitumenskih ploča na zidove i stavljanjem vune unutra?
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...