Jump to content


Izrada trosistemskih zvučnih kutija - Panasonic - Visaton i još po nešto


banebg81

Recommended Posts

Ranijih godina sam pravio razne neke zvučne kutije, igrao sam se sa tim podosta, višak slobodnog vremena, višak i nekih para, bilo neko lepše vreme. I sad, prva ljubav zaborava nema, razmišljam da napravim neke zvučne kutije, ostalo mi je nekog materijala za ispunu, zvučnika i treba mi pomoć, savet, da vidim na koji način bi to bilo najbezbolnije da se izvede.

Kutije svakako neću ja praviti, previše prašine sa neizvesnim ishodom na kraju.

Nemam ni projekat, već planiram da ako dobijem dobru cenu za izradu kutija (farbanje, sklapanje itd) sam povežem skretnice i zvučnike. Nije da mi nešto trebaju, ali, stoji mi to, vuče se, a kad napravim te kutije i sklopim, pokloniću nekome u porodici.

Dolazimo do onog što je bitno :) 

Imam 2 zvučnika visaton sc10 - visokotonci, 8 ohm i dva bas zvučnika Panasonic, koji bi trebalo da idu u neku kutiju, woofer. Problem je što ja nemam nikakve karakteristike za taj zvučnik, osim originalne fabričke oznake i da rade na 4 ohm - u prilogu su fotografije.

Moja ideja je da se napravi kutija za taj woofer, koja bi bila donji deo zvučnika, ali da ne odskače dimenzijama, odnosno da se uklopi u gornji deo kutije, gde bih dodao još jedan zvučnik, koji će da radi u nekom srednjem spektru i da ne ide niže od 200 hz (ili uz prporuku, neku drugu reznu frekfrenciju) a da ovaj Panasonic svira samo niske frekfrenicije. 

Praktično, jedna kutija, koja je pregrađena, ništa novo, već sam to viđao kod raznih proizvođača. 

Kako odrediti otpor kutije obzirom da je bas 4 ohm a visokotonac 8 ohm?

Koji zvučnik uzeti za taj "srednji spektar" i na koliko ohm a da se tome prilagodi i napravi skretnica? Ne bih da kupujem neke preskupe zvučnike, šta znam video sam neke visatone, 13 cm po par hiljada dinara, to mogu da podnesem.

w130s mi deluje kao korektan zvučnik koji bi u ovoj kombinaciji mogao da radi pristojno, jer ovaj SC 10 prema onom uputstvu ide relativno nisko, do 2000 hz. 

Gornji deo kutije bi pravio zatvoren kabinet, bez bas refleksa, zapremina te kutije bi trebalo da bude 7 litara ako je verovati visaton sajtu.

Donji deo kutije, woofer bi napravio sa bas refleksom, ako se dobro sećam, kada se radi bas refleks kutija, ona se radi da bude veće zapremine od zatvorenih kabineta!? 

Taj bas bi bio okrenut na dole, kutija bi trebalo da ima stope  recimo 2 cm i ne bi bio vidljiv sa prednje strane.

Moje pitanje je, koji zvučnik da uzmem za taj "srednji" opseg? Da li da bude na 4 ili 8 ohm? 

Onda posle mogu da radim na skretnici, kada to odredim, tačnije, imaću okvirno neke dimenzije u koje trebam da se uklopim.

 

 

panasonic 1.jpg

panasonic 2.jpg

panasonic 3.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • banebg81 changed the title to Izrada trosistemskih zvučnih kutija - Panasonic - Visaton i još po nešto

Od toga što si planirao treba odmah da odustaneš, jer bez merenja nema šanse da bilo šta smisleno napraviš. Bez uvrede naravno, ali to mi liči na bacanje para i uzaludno trošenje vremena.

Uzmi gotov projekat sa tim visokotoncem, ispoštuj sve što tu piše, i bićeš zadovoljan. Visaton se može nabaviti kod nas, ja sam kupovao od White&brown sa KP.

https://www.visaton.de/en/products/2-way-speakers/clou/bauanleitung

Induktivitete imaš kod Fini Namotaji

Kondenzatora imaš svuda, recimo Wima MKS4 u Kelco, F&T bipolarne elektrolite u MG electronic ali uzmi samo one crne aksijalne od 100V.

Link to comment
Share on other sites

1 sat ranije, Nixie said:

Ako nema izlaza za slušalicem onda se mora pribaviti neko malo pojačalo. Par wata je dovoljno. Ja koristim TDA2030A.

Nesto ovako https://www.kupujemprodajem.com/elektronika-i-komponente/moduli-za-samoizgradnju/audio-pojacalo-18w-tda2030a-uradi-sam/oglas/58551721?

I koristite ga kao pojacavac za slusalice?

Link to comment
Share on other sites

Koristim ga za merenje zvučnika uz male izmene. Verovatno može bez izmena i za slušalice, samo se stavi neki otpornik na izlaz, recimo 150oma 2W.

Samo jedan kanal je dovoljan za merenje. Ulazni kondenzator 220uF izlazni 22000uF. Napajam ga iz brick-a za laptop 19,5V 6A. Snaga je izmerena približno 4W na 8oma 8W na 4oma. FR opseg je od par Hz do 150kHz -3db. To je bitno kako bi opseg i faza bili linearni od 20Hz do 20kHz. Može se koristiti bilo koje pojačalo koje ima sličan ili širi opseg. 

Sa pojačalom koristim i ARTA JIG sa prenaponskom  zaštitom za ulaz kartice. Imam i eksternu zvučnu karticu M Audio Transit USB kako ne bih uništio slučajno onu na laptopu, što bi mi teško palo jer mi služi i za druga merenja.

Sa tim merim FR opseg, impedansu, TS parametre, centriram drivere i slično. Mogu se meriti induktivnosti, kapaciteti i slično.

Link to comment
Share on other sites

21 sati ranije, banebg81 said:

Obrni - okreni, bacanje para i vremena :) 

Istina, možda bi mogao male "regal" kutije da napravim, a da ovaj panasonic iskoristim da se igram, napravim neke bas kutije, pa kako zvuče, da zvuče. 

 

Možeš da mi doneseš te basove da im izmerim TS parametre. Uslov je da doneseš i odneseš sam da se ja ne mlatim.

Kako očigledno nisu razrađeni, računaj da će biti promene parametara tokom rada. Meni to i ne liči na pravi bas, više na neki veliki midrange, ali pokazaće merenje.

Za dizajn skretnice, potrebno je merenje FR opsega u kutiji i to mnogo puta tokom projekta.

Link to comment
Share on other sites

Stvarno, nemam uslova za te akcije. Radim u jednoj maloj sobi, nemam nikakvu radionicu. Imam i puno obaveza na poslu, građevinska firma, ima i puno putovanja. Sve ovo što radim, mogu da radim samo ako mi je zanimljivo, kad mi se radi i kad imam vremena. Uglavnom ne mogu da ispoštujem ni jedan rok. Cilj ovog hobija je rasterećenje, a ne dodatno opterećenje, Dosta mi je stresnog okruženja na poslu.

Link to comment
Share on other sites

Hvala na ponudi, moraću da odbijem iz veoma sličnih razloda koje ste naveli. Moja dodatna "slabost" su deca, svaki slobodan trenutak koristim sa njima. Mislio sam da sa posla ukradem dnevno po par sati, da nacrtam neki projekt i onda angažujem stolara, farbara, ja se malo igram sa skrednicom, i to je to. 

E onda dođemo do ovog što si napisao...  

19 sati ranije, Nixie said:

Cilj ovog hobija je rasterećenje, a ne dodatno opterećenje, 

 

A kako to obično biva, najviše mi se svideo AL130

Opet, to je dobar ali i skup zvučnik. Šteta da ga uparujem sa SC10, imaju onaj bolji, GFL ili tako neki, e onda to nije ono što sam hteo, da se ratosiljam zaostalih zvučnika a da pritom napravim nešto zanimljivo.

Panasonic mi izgleda baš kao i ono što piše, pravi mali razglasni bas zvučnik :) 

Za sada ostaje sve kako jeste, tj odustajem od projekta, hvala na ponudi, kad smislim šta ću ili kupim tako nešto, što bi moglo da se upari, upustiću se u pravljenje kutija...

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja bih izbegao AL130. Metalne membrane ne volim. Pogotovu da rade srednje frekvencije. Imaju breakup mode i skretnica se tada komplikuje. Ja bih pre uzeo papirnu verziju, jeftinije i prirodnije. U tvom slučaju jedino razumno rešenje je odraditi neki proveren projekat.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

W100S je pristojan i jeftin driver. Oko 30W RMS, nema čuda za te pare. Kutija ne mora ništa posebno, iverica kantovana gde treba, da se slepi dobro pomoću čepova i stega nekim lepkom koji hvata drvo i vinil, ne treba se puno istrošiti. Recimo kombinacija crno za srednji deo,  a drveni dezen na dve bočne strane. Ili sve od istog materijala pa se srednji deo obloži eko kožom u krug, a prekid bude odozdo gde se ne vidi. Može i spajanje pod 45 stepeni, upuštanje visokotonca, može svašta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...