Jump to content


Korišćenje starih zvučnika


AleksoBre

Recommended Posts

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Imao ga je neki moj drug, čuvao ga od srednje škole, sa sve zvučnicima naispravnim pa ga je na kraju poklonio nekome. Pitao me prvo može li se restaurirati, doneo da pogledam. Ja reko može sve  ali ne mogu da radim to, ima i da košta dosta, a i pitanje je nabavke nedostajućih mehaničkih delova, sređivanje svih tih kutija, premotavanje zvučnika, ma idi begaj. Faraonski poslovi. Neko je još budžio nešto unutra, TO220 izlazni tranzistori i još neke stvari, jedan kanal mrtav, a ni fizički nije bio u nekom dobrom stanju, sav oguljen, furnir odlepljen, bez dugmića na šiberima i skali i tako to. Ko će se mlati sa tim. To ako se nađe neki očuvan primerak, pa da se malo osveži i sredi, ali rasturene krševe ne vredi sređivati.

Ja to nisam imao, imao sam neki izgledom sličan Istočnonemački risiver sa germanijum tranzistorima. 2x15W sa full range zvučnicima onako povećim, ala Iskra OZ40. Posle sam počeo da švajsujem.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Nixie said:

Pravljenje skretnice da valja je zahtevan posao, treba snimiti karakteristike drajvera u kutiji (frekventni opseg i impedansu) pa u neki simulator, pa probna skretnica pa cinculiranje i merenje. E sad za ovaj slučaj jeftinih komponenti, može i neka improvizacija na uvce pa šta ispadne. Za izradu skretnice bilo kojom metodom treba imati zalihu delova, kalemova, kondenzatora i otpornika. Bitno je da nakon toga impedansa ne pada mnogo nisko kako se ne bi maltretiralo pojačalo i da se zvučnici ne dernjaju nego da imaju koliko-toliko pristojan zvuk.

Za pogon tih zvučnika, najjeftinija opcija su razna pojačala D klase sa Aliexpress/Ebay, recimo TPA3116D2, TDA3251, TDA3255, TAS5631 i slično. Ima ih u raznim varijantama, stereo 2+0 sa i bez tonskih kontrola, neka su konfiguracije 2+1 sa izlazom za pasivni SUB (još jedno pojačalo unutra imaju), a neka imaju line ulaze i još Bluetooth risiver. Ako se uzima sa Bluetooth, obavezno da bude 5.0, ne uzimati starije modele sa BT 4.0 ili 4.2.

Napajaju se sa brick napajanjem za laptop. Uzeti uvek jače napajanje po snazi, a po naponu malo manje od onoga koliko dozvoljava sam čip. Recimo za TPA3116 uzeti napajanje 19VDC 80-100W, a za ova jača 24VDC i preko 100W. Jača napajanja su bolja jer proizvođači lažu za snagu koja mogu dati. Realno je  trajna snaga 50-60% onoga što piše. Ako je slabo napajanje, pregreva se i crkne brzo, osim ako ćeš samo tiho da slušaš dok spremaš ispite.

Ako se kupi 2+1 pa ne koristi SUB izlaz, trebalo bi taj izlaz utišati maksimalno, a umesto bas zvučnika povezati otpornik 22, 27 ili 33oma 10-15W keramički.

Recimo primer za 2+1 sa Bluetooth i tonskim kontrolama, napajanje neko  barem 120W i 24VDC.

https://www.ebay.com/itm/273044364881?hash=item3f92b65e51:g:K14AAOSwgLlabVgu&amdata=enc%3AAQAHAAAA8ChdIXQvU6s1NH5eK59KfPNzHjxem1b24bFawm8UR8qFDignUdhasnsrcWHgkI1UC9Hn8HwG7UloSM5D5aU3UyDm9TY2snBtWsXnUYmnf727Iok2ReWqCqoh49b97s1M2KRrUl%2FMjMqhBLxveZLc%2F8yBqSHuKYHFIKIY7Y9sqFcpW0llZQIdkosJWgYB2n4IoQfX2JKjr4CbQE7%2BwQRkvoxqaTBXR%2B%2FiHKYlmT0BpoDnGFdu2J6sdDcCOOtSncsiw2I4h3vSsAJsnL7Vo3UnyzkLYrjKalZUgVSwauW3pTmcQeYAHlfkVA0p2gRNFfVxFA%3D%3D|tkp%3ABFBMiMzdhMJg

https://www.ebay.com/itm/353181253315?hash=item523b3e3ec3:g:bZkAAOSw4a1fRRaf

 

Koliko sam video, postoje gotove skretnice pa sam mislio to da uzmem

Link to comment
Share on other sites

1 sat ranije, AleksoBre said:

Koliko sam video, postoje gotove skretnice pa sam mislio to da uzmem

Скретнице су обично за 4Ω и 8Ω a твоји звучници су 6Ω, тако да се нећеш баш нешто усрећити....мислим свираће ал' .....

Link to comment
Share on other sites

1 sat ranije, zek said:

Za te tvoje zvučnike najjednostavnije je da ubaciš samo jedan blok kondenzator od 3-5uF na + granu ispred visokotonca i završiš priču - sve ostalo je bacanje para nepotrebno.

Upravo tako.

Davno sam mami kupio sličnu Panasonic mini liniju.

Isto je "bi amp" i do svake kutije idu po dva para kablova odvojeno za visokotonac i bas. Nema skretnice, samo kondenzator na visokotoncu.

Pretpostavljam da je kondenzator i ovde već prisutan, zamotan u ovu sivu foliju/traku na slici:

IMG_20210831_153530-min.jpg

 

 

 

Znači prvo odmotaj ovaj sivi smotuljak na kablu ispred visokotonca,

... i ako je tu skriven kondenzator, uzmi ove dve žice sa donje slike i spoj plus na plus i minus na minus (prethodno utvrdi koja boja žice na oba drajvera odgovara plusu a koja minusu) i trebalo bi da si završio posao.

IMG-20210831-WA0018.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Додавањем кондезатора серијски са високотонцем ће урадити пос'о али басови из кутија(читај и средњи) ће увелико да се дерњају...

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Nixie said:

Ne znam dal je bilo kakvog dampinga u kutiji, ako nije svakako dodati malo poliesterske vate na zidove.

@AleksoBre izmeri rastojanje od centra basa do centra visokotonca.

Izmerio sam po vertikali (tviter i vufer nisu na istoj "dubini" kutije) ako me razumeš. Rastojanje je 16.5cm. 

 

Visina kutije 32.5cm

Vufer centar na 10.5cm od dna kutije

Tviter centar na 5.5cm od vrha kutije

Link to comment
Share on other sites

40 minuta ranije, giZ_Mo said:

Сад повежи жице (+ и +) и (- и -)па пробај како звучи.

Pa ako se mnogo dere, poveži (-) sa visokotonca na (+) od basa i (+) od visokotonca sa (-) od basa, pa poslušaj. Ostavi ono što ti se više dopadne.

Link to comment
Share on other sites

1 sat ranije, AleksoBre said:

Rastojanje je 16.5cm. 

To odgovara frekvenciji ukrštanja od 2kHz ili 4kHz, no kako je tom visokotoncu 2kHz misaona imenica onda 4kHz. Samo kondenzator na visokom, ako slušaš glasno nema šanse da potraje taj visokotonac.

Link to comment
Share on other sites

53 minuta ranije, Nixie said:

ako slušaš glasno nema šanse da potraje taj visokotonac.

Да би било јасније  вези кутија и зашто имају 2 + 2 жице.....

Сам уређај од којег' су и ти пластиканери има као излаз RSN 315h42p а то је четворустрики излазни степен хибридног типа.

Дакле сами излази су унутар уређаја већ фреквентно обрађени и зато нема скретница осим тог конда 4,7µF...

Link to comment
Share on other sites

Može da se proba neka generic sa online kalkulatora na 4kHz, recimo LR 2 reda, pa da se utrostruči računska vrednost induktiviteta na midbass-u i  duplira kondenzator zbog baffle step i rastuće impedanse midbass drivera. Ali ko zna šta će ispasti na kraju, a nije ni jeftino uzeti 4 konda, 4 kalema i možda 2 otpornika, plus potrošiti vreme. Pa ako ne valja, džaba ste krečili.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...