Jump to content


Dodatak RAAL visokotonaca na kutije


Dr Roadstar

Recommended Posts

Mogu da navedem neko svoje iskustvo. imam NEO CD3.0 ribone kojima apsolutno ne trebaju nikakvi supetweeter-i ali ja ih ipak imam, samo pozadi. Suština je u tome da se dobija još vazdušastiji zvuk i dublja stereo slika zahvaljujući malom kašnjenju zvuka sa zadnje strane, jer slušam odbitak od zida. Ako je postojeći visokotonac preglasan, oštar, ima rastuću FR karakteristiku i slično, da bi se dodao supertweeter sa svojim pozitivnim efektom mora se prvo korigovati glavni visokotonac, utišati, ispeglati itd. pa tek onda dodavati. Kod zvučnika koji po prirodi stvari nemaju dovoljno visokih, koji su suviše mekani, previše usmereni ili na bilo koji način manjkavi, iili pojačalo nema dovoljno visokih , može se samo dodati uz fino podešavanje nivoa i rezne frekvencije. Prednost dajem backfire verziji, jer nema problema sa fazom i lobing-om. U tom slučaju naravno ima uticaja i sam zid, njegova udaljenost, vrata, prozori eventualni damping u vidu zavese i tome slično. Takođe ne zvuči isto kad je backfire u fazi i kontrafazi sa prednjim visokotoncem. Znači ko zna šta radi i dobro čuje, može sebe nagraditi boljim zvukom. Kod supetweeter-a sa ferofluidom može se koristiti jednostavna skretnica prvog reda, kod onih koji nemaju FF praktično ne može. Konkretno rešenje zavisi naravno najviše od karakteristika prednjeg visokotonca. Kod verzije okrenute napred, mnogo je teže sve uklopiti da valja, jer je rastojanje dva driver-a mnogo veće nego što treba. Pomeranje gore dole, napred nazad drastično menja zvuk.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Ja sam ih dodavao i kao super tweeter-e I kao standardni visotonski driver. Ovaj na slici je 64-10 i taj ne bi trebalo da se sece ispod 3500hz on je 92db. Model 70-10  sam sekao na 2800hz mada merenja su dobra sve do 2250hz. Kao supertweeter sam ga puštao da radi preko 10.5Khz imaš slike na mojoj temi ( bio je u posebnoj kutiji od punog drveta). Sad mi je u postavci 140-15d koji je 95db I on radi dobro do 1800hz ali sam ga sekao nešto malo preko 2100hz. 
Kako radi iznad 10.5kHz ? Koliko doprinosi ukupnom kvalitetu zvuka ?

Послато са SM-G965F помоћу Тапатока

Link to comment
Share on other sites

Igrao sam se i sa 70-20xd na nekim aktivnim kutijama i sa 210-10 lazy ribbon-om I taj mi je bio najbolji ali mi je bio preskup za ulogu koju je trebalo da igra kod nekih open buffle kutija. 
Može nešto više o tom open baffle zvučniku ? Koji drajveri su u pitanju ?
Zainteresovan sam za open baffle.

Послато са SM-G965F помоћу Тапатока

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

интересује ме како сте (за учеснике у конверзацији који су са резом за RAAL ишли на веће фр.од препоручених из ПДФ-а за одређени високотонац у употреби) кориговали већ постојећу индуктивност тог високотонца у употреби...нпр.за 64-10 постојећа индуктивност је 0,61mH , па ако желите виши рез фр. ... у односу на то је моје постављено питање?

ово је нпр.препоручена скретница за модел 64-10:

A2BC8E99-3F2F-4568-A2A8-120440E25172.jpeg.ea16dc928ee52e4bb743ba87dd32206d.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Meni je Aca isto preporucio L Pad kojim regulisem gain i uskladjujem glasnocu na Quadovih 86db...sto je ultrazgodno sa fine tuning pot-om...sto je dodatno dobro jer koristim zimi/leti i dva ampa, lampaski i tranzistorski. Oko koriscenja L-Pad mi je samo rekao da ne slusam previse "audiofile" 🙂. Selektorom regulisem rezove na skretnici kojih imam  4. Nastavljam sa Ribonom tamo gde imam prirodni pad f-opsega na Esl, na 16k. Na Gidgin predlog imam jedan rez i spod toga  na 14k, pa onda na mojih zeljenih 16, 18 i 20k...tako da je svakom tu neka zelja ispunjena. Btw. cvrkucu za cistu peticu i pored visokih i stvaranja "Air-a"sjajno uticu i na bass sto je posebno fascinirajuce. Ideja je bila da se nadmasi zvucno Townshend koji kosta x 4 u odnosu na sam "DiY" projekt, pa da i ustedim neku paru , a koji je najčesće koricen ST uz Quad. Nisam imao priliku da uporedim, ali zahvalnost da cujem efekat ST pre projekta dugujem kolegi Pecass koji je poneo svoje i "otvorio mi usi". Apsolutna preporuka svakom ko ima Esl. Velik pozdrav i za Acu koji je sjajan lik, uverili su se mnogi koji radili sa njim.

Link to comment
Share on other sites

ок, слабљење сигнала са L-pad је услов...подударање импеданса већ имам али и по dB такође тако да ми @sondek-ов пример није неопходан.

Ако хоћу неки други рез фрекфенције онда морам без обзира на све да ослабим сигнал (и ако ми то није потребно) за РААЛ у односу на  постојећи ФР драјвер?

 

Link to comment
Share on other sites

поред препорученог реза који сам приказао, покушао бих да измерим природни пад FR звучника у употреби и надовезао РААЛ на ту фр. која буде измерена. 

Она ће у том случају свакако бити виша од горе предложене и приказане скретнице за 64-10 са прилагодним трансформатором уз његову индуктивност коју тада морам поништавати због висине фр.реза.

тренутно се информишем...

Link to comment
Share on other sites

Kao dugogodisnji korisnik vise zvucnika sa velikim ribonima, Apogee Centaurus, Stage, Duetta Signatures, povremeno sam dodavao STW, Fosterov kratki ribbon koji ide do 40KHz, uglavnom sam ga sekao na 12,5Khz, 6dB/oct. Uparivanje STW sa glavnim zvucnicima je tricky business, kod mene je to bilo relativno lakse posto je sistem aktivan, ali je uvek bila dilema, dali malo vise prasine na visokim opravdava peto pojacalo ili ne, jbg.

Link to comment
Share on other sites

Meni je povezan paralelno, ali sam razmisljao i da probam paralelno povezati na drugi amp koji svakako radi jer je zajedno sa streamerom, probe i radoznalosti radi. Lpad tu stvarno dobro dodje i te nervoze oko drugog nacina regulacije nivoa i uskladjivanja mi je Aca rekao da se postedim i ignorisem savete. Prekomplikovano, ovako se to radi praktcno live..a druga stvar stari se pa nije losa mogucnost dodati tamo gde se najpre gubi u sluhu.

Link to comment
Share on other sites

Kod mene je RALL 140-15 ukrsten visoko sa Tannoy Superdualom (Neša Napijalo projektovao skretnicu). Na oba drajvera je skretnica drugog reda, na RAALu  C-L bas kao sto je ab postavio sliku. 

Ako se RALL ukrsta sa wide/full range recimo oko 10Khz, full range treba da ima bar 2nd order pad u zoni gde se vrši ukrštanje. Jedan od načina da pad obezbedite akustički, izborom ili modifikacijom drajvera (npr isecanjem pluga i vizera). Varijante u kojima puštate full range da ide previsoko, maskirate kvalitet raal pa je bolje okušati sreću sa nekim jeftinijim drajverom.

Ako raal hocete da koristite daleko preko 10kz, kao super tweeter, takodje možete da okušate sreću i sa nekim jeftinijim drajverom.

 

 

Link to comment
Share on other sites

мени не треба ST већ класичан рибон високотонац, што сам већ нашао у 64-10 и ту је @hifistaуправу, па бих се задржао у тој зони препорученог. Интервенција са плуг и визир-ом већ изведена, зато бих морао сада све измерити. Сада напипавам тај пад...

иначе, код Напијала био избор упарених 64-10 по осетљивости. Изабрао сам себи одговарајуће од 91dB да бих избегао атенуације.

хвала свима

Link to comment
Share on other sites

Bilo bi dobro omogućiti fizički time alignment, npr da je raal u odvojenoj kutiji koja može da se pomera napred nazad. Ako je susret visoko oko 10k tu su talasne dužine nekoliko cm pa možete fino nacinculirati. Time aligment dosta utiče na prostornu reprezentaciju.

U slučaju skretnice drugog reda RAAL rep zalazi i u srednji pa treba naći kompromis izmedju srednjotonskog balansa i ekstenzije. Npr ako nagarite RAAL da bi kraj činele zvučao sa više snage i akcentacije, može se desiti da npr soprano vokal bude neizbalansiran sa prevelikim akcentom na sibilante. Rešenje može biti da ukrštanje bude 2 reda ali da na ralu imate jos jedan 2nd order na nizoj frekvenciji kojim smanjujete njegov srednjotonski uticaj.  Tematika je dosta subjektivna, pa treba imati strpljenja i probati više varijacija. Kompromis morate da tražite i na širokoj lepezi materijala koji slušate. 

Kod bilo kog ukrštanja drajvera, bilo da je visoko rezan visokotonac ili nisko rezan bas, ja uvek slušam uticaj na vokal, u smislu da mi vokal zvuči prirodno. Uticaj basa je najveći kod dubokih vokala i samoglasnika, a visokotonca kod soprana i sibilanata.  Moj kum više voli da ga činela draži makar pevačica malo šuška, a mene to šuškanje nervira.

Link to comment
Share on other sites

хвала пуно на овим саветима :)

молим, како би илустративно изгледало то "da ukrštanje bude 2 reda ali da na ralu imate jos jedan 2nd order na nizoj frekvenciji"?

није баш у кућишту али је нека моја креација која обезбеђује физички time alignment и подесиву осу нагиба по вертикали (овде је у фази - нетерминисано):

813D12A7-DDC3-43E7-B8A2-01AC0CE65536.thumb.jpeg.13a4e8cc3712b10578a00e3d2f56e377.jpeg5E08344E-F2B6-46F6-986B-9A8BEDA47FBA.thumb.jpeg.8cda7424b86c0d07906d177e56b44680.jpeg

Link to comment
Share on other sites

сунђерчиће нисам добио али претпостављам да их није проблем добити ако их тражим :)

горњи дијаграм, да ли је за то потребно више компонената од постојећих C i L?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...