Jump to content


Diy kutije za zvucnike(Sal...)+pojacalo


Zippo018

Recommended Posts

Pozdrav svima!

Odlucih da i ja napravim neki stereo sistem za moju sobu koja je inace nekih 25 kvadrata, u planu su mi 3-way kutije i 6-kanalno pojacalo s'obzirom da cu da koristim aktivnu skretnicu ali o pojacalu malo kasnije, jer se nema para za sve odjednom. :) Za pocetak sam resio da odradim kutije za niskotonce, imam 2 SBX2530, a uskoro cu da uzmem jos 2 kako bi pojacao izlaz jos malo i mislim da ce po 2 zvucnika u kutiji svirati bolje BR(EBP sa 1=68, sa 2=136), jesam li u pravu? Inace nemam bas iskustva u proracunavanju pa mi je potrebna mala pomoc oko istog, a sto se tice samog pravljenja kutija, to ce mi biti najmanji problem jer vec dugo radim namestaj po meri, imam uslova da napravim kutiju kakvog god oblika zelim, samo se plasim da zbog proracuna ne omasim dosta najvaznije parametre...kutije bi bile neke srednje osetljivosti, oko 93db, pokusavam da nadjem neki kompromis kvalitet zvuka/snaga...Sto se tice srednjih i visokih uzeo bi nesto kvalitetnije tipa eminence, eighteen sound, celestion...ali otom-potom. :) 

TS za SBX2530:

Fs = 30hz

Spl = 90db

Qms = 5,30

Qes = 0,44

Qts = 0,40

Vas = 103.30l

Mms = 48,42g

Kako vam izgleda ovo: Box-port design test  ,  ne znam na koliko da ''gadjam'' F3/Fb, nije li F3 na 35hz suvise nisko, jer ne bi voleo da ih sprzim kad pojacam malo glasnije, ili je mozda pametnije da se ubaci i subsonic filter od 24db takodje na 35hz?

Link to comment
Share on other sites

6 sati ranije, Zippo018 said:

TS za SBX2530:

Odakle ti ovi podaci, jel to izmereno ili iz datasheet-a proizvođača, pitam jer datasheet njihov veze nema sa životom. Osim toga za dva ta basa treba baš velika kutija.

Što se aktivne skretnice tiče, za tebe kao početnika je naj jednostavnije uzeti MiniDSP tu se softverski sve podešava, može i akustika sobe da se koriguje. Za trosistemske treba ti 2kom. MiniDSP i 6 pojačala,  a ako je bas aktivan i sateliti pasivni onda prolaziš sa jednim MiniDSP i 4 pojačala.

Za dizajn zvučnika ti je apsolutno potrebna merna oprema, mikrofon, merenje impedanse i TS parametara (ARTA program, Holmi Impulse i slično) i posle sve to u nekom simulacionom programu mora da se uskladi da bi se dobio korektan rezultat. Proračun teoretskih skretnica je jednostavan, ali to nema veze sa stvarnošću jer zvučnici nisu linearni i impedansa im nije linearna, tu je zatim baffle step i difrakcije na ivicama zvučne kutije.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/has-anyone-here-used-this-vituix-software.8702/

I slično.

Ako nećeš sve to, uzmi neki proveren pasivni dizajn, ima toga puno po netu.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Nixie said:

Odakle ti ovi podaci, jel to izmereno ili iz datasheet-a proizvođača, pitam jer datasheet njihov veze nema sa životom. 

Da, podatke sam samo prepisao, videcu kad budem imao vremena da ih premerim...kao preamp trenutno cu da koristim DEH-S510BT(dsp sa 3-way skretnicom) dok se ne sakupi za miniDSP.

Imam pitanje vezano za impedansu, da li ce biti razlike u kvalitetu ako sviraju na 8ohm-a ili paralelno na 4ohm-a, jer sam primetio da je zvuk malo losiji kad ih vezem paralelno ili je to do mog pojacala koje se muci na 4ohm-a?

Link to comment
Share on other sites

14 minuta ranije, Zippo018 said:

Da, podatke sam samo prepisao, videcu kad budem imao vremena da ih premerim...kao preamp trenutno cu da koristim DEH-S510BT(dsp sa 3-way skretnicom) dok se ne sakupi za miniDSP.

Imam pitanje vezano za impedansu, da li ce biti razlike u kvalitetu ako sviraju na 8ohm-a ili paralelno na 4ohm-a, jer sam primetio da je zvuk malo losiji kad ih vezem paralelno ili je to do mog pojacala koje se muci na 4ohm-a?

Kod tih SAL basova obično je veći Qts nego što piše a i ostali TS parametri odstupaju,  tako da su pogodni samo za kompresionu kutiju ili TL ili OB. Može i BR ali će verovatno da tutnji, a to nije onda za slušanje, može za žurke i tako te slične manifestacije.

Ako pojačalo ne može lepo da radi na 4oma onda si u problemu. Kad se tiho sluša nema problema, ali kad se pojača ne može da isporuči potrebnu struju, pregreva se, pojavljuju se izobličenja itd.

Vodi računa da zvučniku od 4oma impedansa nekad pada i ispod 3 oma, zavisno od konkretnog modela, što može biti smrtonosno za lošije pojačalo. Zato je bolje da ostaviš po jedan bas od 8oma, ako si već utvrdio da postoji problem.

Link to comment
Share on other sites

14 minuta ranije, Nixie said:

DEH-S510BT(dsp sa 3-way skretnicom)

Koliko vidim on ima izlaz za SUB sa podesivom reznom frekvencijom i 4 pojačala za prednji i zadnji par zvučnika, isto sa podesivim odsecanjem nižih frekvencija tako da se upari sa SUB, nije unutra 3way skretnica i nema DSP nego ekvilajzer. Da bi dobro radilo na 4oma mora da ima dobro eksterno napajanje, a kad radi na akumulator u kolima onda verovatno nema tih problema jer akumulator daje struje koliko god mu treba. Vrlo sam skeptičan oko toga da je snaga 4x50W na 12V napajanju, bez obzira što su pojačala u D klasi ili slično. To bi moglo da se utvrdi samo merenjem.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Nixie said:

Može i BR ali će verovatno da tutnji, a to nije onda za slušanje, može za žurke i tako te slične manifestacije.

Aha ok, ja sam mislio da se paralelnom vezom zvucnika smanjuje Qts, ali sad videh da Qts ostaje isti nebitno da li su vezani paralelno ili serijski, steta..:) Nista, kad ih budem premerio videcu koliko odstpaju, ako je Qts mnogo iznad 0.4, pravicu kompresionu kutiju i to je to, mada bi voleo da je 0.4 hehe.

5 hours ago, Nixie said:

Vodi računa da zvučniku od 4oma impedansa nekad pada i ispod 3 oma, zavisno od konkretnog modela, što može biti smrtonosno za lošije pojačalo. Zato je bolje da ostaviš po jedan bas od 8oma, ako si već utvrdio da postoji problem.

Ma ja sam ih povezao na izlaz za sub sa 5.1 pojacala koje je inace namenjeno za 8ohm-a pa sam ga malo isstresirao, a sklopicu pojacalo za ove zvucnike, uzecu one ''kitove'' sa alixpress-a, kombinacija L7 i L15 pojacala, L15 za subove, L7 za visoke i srednje(u pitanju je mosfet AB klase sa IRFP240)

Ovaj model Pioneera ima DSP, gledao sam na yt neki Rusi su ga testirali, samo ne znam koji proc je u pitanju. Mozda 4x50w muzicka snaga, inace su oko 4x25w rms sa 10% distorzije, mada ja necu da kacim zvucnike na njega, sluzice mi samo kao pretpojacivac, a na RCA izlazima daje po 2v rms...

 86662aes-960.jpg 

Link to comment
Share on other sites

10 sati ranije, Zippo018 said:

Aha ok, ja sam mislio da se paralelnom vezom zvucnika smanjuje Qts, ali sad videh da Qts ostaje

Može da se duplo smanji Qts ako ih montiraš da rade push- pull, deblja ploča između (40mm recimo) pa na nju driveri okrenuti membranama jedan prema drugom i vezani kontarafazno. Svi TS paremetri se menjaju, samo efikasnost ostaje ista ali dobiješ BR manju kutiju. Ima i tih konstrukcija u simulatorima, ali najbitnije je merenje parametara bas drivera.

4x25WRMS sa 10% je realno, znači 4x15W RMS sa 1% može da se sluša, nećeš ni primetiti razliku u glasnoći.

Isobaric.png

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Nixie said:

Svi TS paremetri se menjaju, samo efikasnost ostaje ista ali dobiješ BR manju kutiju.

Eh, kako god se okrene nije dobro :), sad po ovome ako sam dobro razumeo ispada kao da ima 1 zvucnik samo sa drugacijim parametrima i manjom kutijom, znaci osetljivost bi bila oko 93db-a?

Izmerio sam Fs koji je 30hz tacno koliko pise u njihovim spec, merio sam tako sto sam zvucnik okacio da visi, stavio 10ohm-a otpornik u seriji i merio pad napona(koristio sam telefon kao generator). E sad, za merenje Vas, imam vagu koja meri u 0.01g ali sta staviti na membranu i koju tezinu, jel ok da se stavlja pirinac, mnogi mere tako?

Link to comment
Share on other sites

10 sati ranije, Zippo018 said:

Eh, kako god se okrene nije dobro :), sad po ovome ako sam dobro razumeo ispada kao da ima 1 zvucnik samo sa drugacijim parametrima i manjom kutijom, znaci osetljivost bi bila oko 93db-a?

Jeste, samo za osetljivost nisam siguran da je 93db, verovatno malo manje. Što se tiče osetljivosti u sobi, tu imaš baffle step i room gain, tako da će konačno zavisiti od kutije i njenog smeštaja.

Merenje impedanse i ostalih parametara je najlakše sa ARTA (odnosno LIMP) i PC. laptop, šta bilo. Ako ti treba, daj email na PP. Ovde je uputstvo i šemice povezivanja.

http://www.artalabs.hr/AppNotes/LIMP_Tutorial_Version_2_4_English.pdf

Link to comment
Share on other sites

Na telefonu sam trenutno ali ću danas ,kad dođem do kompa,ozbiljno da pregledam sajt. Inače sam neostvareni graditelj a dečački san mi je bio da postanem RTV mehaničar. Ipak,krenuo sam drugim putem u životu. Sve me to jako zanima ali nije imao ko da me malo uputi kad mi je bilo vreme.

Možda sad u ovim godinama i krenem stazama graditelja. Ko zna.... :)

Link to comment
Share on other sites

36 minuta ranije, Ružić Slavoljub said:

Na telefonu sam trenutno ali ću danas ,kad dođem do kompa,ozbiljno da pregledam sajt. Inače sam neostvareni graditelj a dečački san mi je bio da postanem RTV mehaničar. Ipak,krenuo sam drugim putem u životu. Sve me to jako zanima ali nije imao ko da me malo uputi kad mi je bilo vreme.

Možda sad u ovim godinama i krenem stazama graditelja. Ko zna.... 

to je danas postalo dostupnije nego ikad zahvaljujuci internetu i Kineskim instrumentima ,naravno ,posto sam deo stare skole ,smatram da bi  svaki audiofil bar pomalo trebao da bude elektronicar i samograditelj

Link to comment
Share on other sites

1 sat ranije, Ljuba Grozni said:

to je danas postalo dostupnije nego ikad zahvaljujuci internetu i Kineskim instrumentima ,naravno ,posto sam deo stare skole ,smatram da bi  svaki audiofil bar pomalo trebao da bude elektronicar i samograditelj

100 % se slažem.Jes da je to možda pogrešno mišljenje danas ali ko ga  ** be. Mi smo svakako dinosaurusi koji izumiru,  pa ako je već tako,hajde da uživamo što više. 

:cheers

Link to comment
Share on other sites

On 11/8/2019 at 8:27 AM, Nixie said:

Merenje impedanse i ostalih parametara je najlakše sa ARTA (odnosno LIMP) i PC. laptop, šta bilo.

Thiele-Small parameters:

Fs  = 31.51 Hz
Re  = 7.00 ohms[dc]
Le  = 557.36 uH
L2  = 1994.53 uH
R2  = 40.49 ohms
Qt  = 0.41
Qes = 0.45
Qms = 4.96
Mms = 56.85 grams
Rms = 2.268858 kg/s
Cms = 0.000449 m/N
Vas = 80.00 liters
Sd= 356.33 cm^2
Bl  = 13.220166 Tm
ETA = 0.53 %
Lp(2.83V/1m) = 89.96 dB

Added Mass Method:
Added mass = 39.45 grams
Diameter= 21.30 cm
 

Ovo sam dobio, e sad koliko je tacno...:)

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Nixie said:

Ipak je sve izmereno dosta blizu fabričkih parametara. A kako je izmereno za drugi driver?

Merio sam ih ponovo, ali ovaj put sam ih postavio vertikalno da stoje, i za merenje Vas koristio sam ''zivu'' gumu, odlicno se oblikuje i lepi za membranu. Q parametri su malo nizi kad se postave horizontalno...

Drugi zvucnik odstupa malo vise, ali mozda zbog toga jer ga nisam ''razradio'' dovoljno.

22 hours ago, Nixie said:

Još nešto, za SUB ispod 150hz možda može i bandpass kutija 4 reda.

Nisam siguran na koliko da ih rezem, 80/125/250...jel bi imao vecu efikasnost ako bi izrezao recimo na 80 u odnosu na 250? 

Zvucnik.1.thumb.png.c761413e05976e4f0eafc96d92cb3de8.pngZvucnik.2.thumb.png.31eee9d65e9e7101cf2fd33f4d93f821.png

 

Link to comment
Share on other sites

Moraju se promeniti parametri  posle razrade. A za efikasnost i rezove, to se vidi tek kad snimiš bas u kutiji. Ako je 3way, onda bih ja rezao na 250 Hz a idealno bi bilo da se reže tamo gde je baffle step kutije pa da se time koriguje.

 Ako je SUB, onda ne sme preko 150Hz jer do 150Hz se teško utvrđuje položaj SUB-a. 

Sve zavisi od toga šte će biti od manjih zvučnika u sistemu. 

Link to comment
Share on other sites

1 sat ranije, Zippo018 said:

Merio sam ih ponovo, ali ovaj put sam ih postavio vertikalno da stoje, i za merenje Vas koristio sam ''zivu'' gumu, odlicno se oblikuje i lepi za membranu. Q parametri su malo nizi kad se postave horizontalno...

Ja sam probao merenja parametara samo vertikalno na brzaka i da vidim da li to radi, treba napraviti neki čvrst stalak da se stegne zvučnik tokom merenja. Pravilno je meriti horizontalno i onako će zvučnik stajati horizontalno. Vertikalno meriti možda ima smisla ako tako stoji u kutiji (to je uglavnom samo za neki SUB) mada nisam siguran da je vertikalno merenje relevantno za kalkulaciju. Znači meri sve sa drajverima u vertikalnom položaju (osa drajvera, koja prolazi kroz kalem, da bude paralelna sa podom), napravi nešto da ih stegneš.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Nixie said:

Znači meri sve sa drajverima u vertikalnom položaju (osa drajvera, koja prolazi kroz kalem, da bude paralelna sa podom), napravi nešto da ih stegneš.

Upravo tako sam i merio na ovim grafikonima, a pricvrsceni su bili stegama...

12 hours ago, Nixie said:

Ako je 3way, onda bih ja rezao na 250 Hz a idealno bi bilo da se reže tamo gde je baffle step kutije pa da se time koriguje. Ako je SUB, onda ne sme preko 150Hz jer do 150Hz se teško utvrđuje položaj SUB-a. 

Da, bice 3-way, podesicu ga onda da ide do 250Hz...             

51s3kkeuWVL._SX425_.jpg

Odlucio sam se za 2 ovakve kutije, samo nisam siguran na koliko da gadjam Fb i F3, ako podesim nisko postoji velika sansa da cu da ih unistim kad ih poguram jace, opet sa druge strane ce da se javi veliki peak ako ih podesim visoko. Pokusavam da nadjem neku 'zlatnu' sredinu, neki balans izmedju snage i kvaliteta...pretpostavljam da ce mi trebati i subsonic filter, pa po potrebi ON/OFF i da kutija bude podesena nisko ili varijanta da se podesi vislje pa taj peak da se resi softverski, EQ...

PS

Mislim da sam malo preterao sa 4 zvucnika za ~25 kvadrata sobu, ali sta je-tu je. :)  

I da, Veliko HVALA na savetima i pomoc u izgradnji! :cheers

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...