Jump to content


Stereo @ InSides (dŵr & Friends).


InSides

Recommended Posts

Прихватам само препоруке с личним искуством. Си проб’о? Баци неку фотку. Да не буде предампирано, пре бих да буде више ваздуха међ’ инструментом. :1038:


Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

4 sati ranije, InSides said:

Furutech FP-SWS (G), две јединачне позиције које мењају досадашње Busch-Jaeger модуларне утичнице.

Baš mi je drago da si to konačno izveo. Neka je sa sećom.

Pusti ih jedno desetak dana da se oslobode. Meni je sistem bio "tiši" par decibela jedno dve nedelje dok su se usviravali. Krenu tamno pa se polako otvaraju...

Link to comment
Share on other sites

18 minuta ranije, Father said:

Baš mi je drago da si to konačno izveo. Neka je sa sećom.

Pusti ih jedno desetak dana da se oslobode. Meni je sistem bio "tiši" par decibela jedno dve nedelje dok su se usviravali. Krenu tamno pa se polako otvaraju...

'Ajdeee !:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Father said:

Pusti ih jedno desetak dana da se oslobode. Meni je sistem bio "tiši" par decibela jedno dve nedelje dok su se usviravali. Krenu tamno pa se polako otvaraju...

Izvinjavam se - nekoliko recenica na ovu temu. Da bi se u istom audio sistemu, sa istim zvucnicima, istim pojacalom itd promenio nivo za +2db to bi znacilo da je to naponski odnos 1:1.26. To se desava kada se recimo od 1V na ulaz pojacala dovede 1.26V (formula 2=20log(x), x=10^(2/20), x=10^0.1, x=1.26). Da bi se ostvarilo pojacanje od 2db, to je u sustini za oko 25% veci ulazni signal na ulazu pojacala. To se odnosi na ceo propusni spektar pojacala, ogranicen i pod-spektrom zvucnika. Mozda se pojacanje od 2db desava na nekom izdvojenom delu spektra pa se onda stice subjektivni utisak da je nesto jace. (Za +1db vrednost signala je 1:1.122 oko 12%.)

sorry na off-u :(

Link to comment
Share on other sites

Već smo ranije prežvakali na šta sam mislio, kada sam izveštavao o svom identičnom modelu zidnog utikača. Napisao sam pod navodnicima tiši i dodao tamniji  što u praksi znači da može da se odvrne više na potu (u volume decibelima) i subjektivno doživi ista snaga. Kasnijim laganim otvaranjem/usviravanjem konektora stvari su došle na svoje.

Link to comment
Share on other sites

Фаза #1. Лежај.

Прва фаза побољшања перформанси грамофона завршена. Од овог викенда, dŵr има нови лежај.

QilOaBt.jpg

Као и претходни лежај, израђен од бронзе, тип C932. Технички цртеж сам раније поставио овде.

Лежај је један једини комад бронзе, а не комбинација кућишта и чауре. У мојим експериментима, такозвани unibody приступ је увек био супериорнији у перформансама. Претпостављам да га произвођачи генерално избегавају зато што је ризик већи да се цели лежај уништи ако се не потроши све потребно време на израду истог.

Нови лежај је већи од старог. Дужина осовине је већа за 55% (+50мм), промер осовине је већи за 7% (+1мм), укупна додирна (радна) површина је сада већа за 77%, а толеранција осовине је сада H6 уместо H7 код старог лежаја.

Контактна тачка је помоћу Si3N4 лоптице промера 8мм, а трусна површина је од Dupont Vespel-a, варијанта SP-21.

За разлику од старог лежаја, нови лежај је фино пескарен стакленом прашином гранулације 50µm, па онда иде TiN превлака (титаниум нитрид превлака, путем PVD процеса).

Како би могли контекстуализирати разлике у димензијама, ово је слика старог лежаја (оставио сам лоптицу од 8мм за референцу, иста величина је у оба лежаја).

7eWyNyQ.jpg

Стари лежај је само полиран, и након више од две године, прилично се добро држи финиш површине.

Свакако, нови лежај се не може сместити унутар исте прихватне конструкције како и стари, па заједно са лежајем, израдио сам потпуно нову конструкцију од једног комада алуминијума, стратешки дампиран путем 6 затворених комора пуњеним комбинацијом оловних кугли и епоксидне смоле.

CSRsCnp.jpg

За контекстуализацију разлика, ово је слика старе прихватне конструкције.

GZVNkEI.jpg

Очекивања

Веома је важно бити реалан овде. Био сам прилично задовољан постојећим лежајем, али како су ми напредније технике израде постале доступне, хтео сам довести лежај до садашњег лимита. Надао сам се бољим перформансама, али сам очекивао потешкоће мерења истих.

У најгорем случају, не сме радити горе од старог лежаја. 

Резултати

Лежај је једна од компоненти која се мора разрадити, тако да сам пре икаквих разматрања оставио мотор да окреће тањир ~12 сати. Пар мерења су рађена следећег дана, након загревања лежаја од ~15 минута.

Субјективно:

  1. Време постизања стабилне брзине смањено;
  2. Лежај је нешто тиши (стетоскопом се не регистрира бука проузрокована ротационом кретњом);
  3. Покретање и заустављање тањира је мекше - смањено стрес каиша.

Објективно:

У моменту, једино доступна вибрациона мерења су путем мобилне апликације, која се показала прилично конзистентна раније. Ово је приказ мерења током ~600 секунди (10 минута), за систем са старим и новим лежајем (сваки лежај са својом конструкцијом). Z оса пролази кроз централну осу ротације.

UMVIYf8.jpg

Планирам поређење W&F бројки целог система након завршетна четврте планиране фазе.

Идемо даље.

Link to comment
Share on other sites

3 sati ranije, Majda said:

WooooW :eek hocu i ja jedan moze i taj "stari"?

Како је кренуло, можда морам продавати "старе" делове да би финансирао нове. Мада су прилично специфични, и нисам веровао да има интереса, па зато и стоју спаковани.

Link to comment
Share on other sites

Фаза #2. Мотор.

На самом почетку, морам да будем искрен. Ова фаза побољшања је вођена чистом сујетом. Када сам у почетку дизајнирао dŵr, хтео сам, колико је могуће, сакрити све покретне делове од вида како би се визуелни аспект фокусирао само на окрећење тањира. Тада сам (и још и сада) хтео да покријем мотор и ременицу, да се само каиш види, нешто типа неких Micro Seiki модела.

Нажалост, временски и финансиски притисак за завршетак грамофона, како и недоступност неких техника машинства, довели су ме до тога да се морам задовољити једноставнијом изведбом кућишта за мотор, где су и ременица, и масени баланс, и завртњи за мотор видљиви.

Како би се могло упоредити, ово је досадашње (старо) кућиште мотора:

W5dX3xk.jpg

Оригинално израђено је од три компоненте (плус ременица) и три различита материјала. Основно кућиште је од алуминијума (легура 6082) финиширано елоксирањем, масени баланс је од стандардног челика (варијанта 4130) финиширано хромирањем, а поклопац кућишта и ременица су од полиоксиметилена (POM).

Тихо, вибрационо мирно, сасвим ефикасно. Али, црв ме годинама изједао за моноблок изведбу.

Од овог викенда, dŵr има ново кућиште мотора.

htp2T6U.jpg

Нова моноблок изведба је израђена од две компоненте (плус ременица) и два различита материјала. Основно кућиште је од алуминијума (легура 6082) са уграђеним структурама за хлађење финиширано елоксирањем, а поклопац кућишта и ременица су од полиоксиметилена (POM).

Сујетни елемент је самостојећи поклопац од алуминијума (легура 6082), финиширано елоксирањем, дампирано (*) пенастом гумом и силиконским капљицама.

(*) Видети даље за проблеме са новом изведбом.

CVTv0wH.jpg

Ново кућиште има исти вањски пречник, али нешто мањи унутрашњи пречник за 22% и већа висина за 14%, што даје већи укупни волумен и приближно исту укупну маси без огледа на недостатак масеног баланса од челика.

Напојни кабал је исти тип (Tasker C211), са тиме да је напојни конектор сада Neutrik SpeakOn NL4FC, уместо ранијег Neutrik XLR NC3MXX. Једини разлог зашто нисам искористио PowerCon (који је прави напојни конектор) је то што је минимални пречник напојног кабла за PowerCon 8мм.

Очекивања

Како сам и рекао раније, ово је фаза вођена сујетом. Ако бих добио само вишу естетику за мој укус, био бих задовољан. Али како се ипак ради о редизајнирању склопа, рекао бих да сам очекивао боље хлађење мотора, мањи проценат клизања ремена (belt slip), како и смањена укупна бука (noise), и према звучницима, и на самом грамофону.

На срећу, све се то да измерити.

Резултати

Овде се нема шта разрађивати, тако да сам приступио мерењама тридесетак минута након инсталације мотора. Период хлађења је био нешто већи но очекивано, зато што сам морао расклапати контолер мотора како бих могао уградити прикључни Neutrik SpeakOn NL4MP.

Субјективно:

  1. Мотор је на додир осетно хладнији након пар сати рада;
  2. Клизање ремена смањено, што може бити и због више позиције ремена на тањиру;
  3. Лепше мени изгледа.

Објективно:

Радио сам температурна мерења помоћу ласерског, безконтактног термометра:

  • Температуре су мерене у току два сата (120 минута) у интервалима од 15 минута између мерења;
  • Мотор није радио најмање два сата пре мерења;
  • Задње мерење рада је у 105-тој минути, након чега се мотор гаси, како бих могао да утврдим капацитет хлађења након искључивања;
  • Мерење се ради на три локације, (1) кућиште, (2) поклопац и (3) ременица;
  • Свако појединачно мерење на сваку локацију је просек три мерења како би се анулирала, колико је могуће, диференцијална грешка термометра;
  • Амбијентална температура је строго 22.5 степена Целзијусових, контролирано собним термостатом путем OpenTherm методологије.

Пре приказивања резултата, пар речи око тога зашто је важно мерити температуру. Погон каишем, како у мом случају, је типична мека веза. Та мека веза веома зависи од параметара околине, као што су температура и влажност воздуха. Повећање температуре води до тога да се мења (1) пречник каишнице, (2) елонгација ремена, (3) постојаност меке везе. Варијације у постојаности везе доводе до флуктуације брзине окретања, а тиме и промену основног параметра грамофона на горе.

То баш и нећемо.

dŵr има због тога и уграђени компензатор преко алгоритма који сам развијао, али ако можемо контролирати температуру компоненти, електроника би се мање мучила, мотор би трпео мање трзаја због корекције, и на крају крајева, теоретски би продужили живот самог мотора.

Када смо то расчистили, да видимо шта кажу мерења:

1. Ременица

PzUNwsn.png

Важно због директног контакта ременице са осовином мотора, и самог ремена / каиша.

Ту је разлика највише видљива, да не кажем, драстична. Види се укупан пад температуре ременице, преко целог спектра, а управљање вишка топлотне енергије је равномерније. Разлика температуре у корист новог решења је у просеку 8.6 степени (°C), а максимална разлика температуре је у пиковима 15.4 степени (°C).

2. Поклопац

LuLwEuH.png

Важно због директног контакта са површином мотора.

Разлика је мања, али не и незначајна, и придоносу укупном хлађењу мотора. Види се укупан пад температуре поклопца, мада су криве прилично комплементарне и у расту и у платирањем. Разлика температуре у корист новог решења је у просеку 3.4 степени (°C), а максимална разлика температуре је у пиковима 5.6 степени (°C).

3. Кућиште

DC120o2.png

Важно због укупног процеса управљања топлинском енергијом мотора.

Разлика је најмања овде, што је очекивано, због већe површине за расипање топлине. Такође, вертикална оса је сужена на подручје од 20 до 30 степени (уместо ранијих 20 до 50) како би разлике биле видљивије. Разлика температуре у корист новог решења је у просеку 0.3 степени (°C), а максимална разлика температуре је у пиковима 0.8 степени (°C).

4. Вибрације

Ово је приказ мерења током ~600 секунди (10 минута), за систем са старим и новим кућиштем. Z оса пролази кроз централну осу ротације.

uhdwV5g.png

Како и претходно, планирам поређење W&F бројки целог система након завршетна четврте планиране фазе.

Идемо даље.

П.С. Напоменуо сам раније да је било проблема са "сујетним" поклопцем мотора. Вичнији у акустици то одмах могу приметити. Поклопац је деловао као акустички фокус и повећавао буку мотора због специфичне форме. Пар минута касније, дампирано пенастом гумом, бука је нестала.

Link to comment
Share on other sites

Како проводим више (скоро све) време код куће, имајући у виду новонасталу глобалну ситуацију, рекој да проверим ручицу коју сам развио заједно са грамофонон, сам ју раставио, очистио све спојеве, проверио ожичење, и припремио се да је сместим на трећи носећи стуб грамофона, у припреми за фази #5.

Када сам је раставио, а нарочито након успеха процеса пескарење + TiN превлака за нови лежај, очистио све бронзене делове и послао на исти третман.

Резултат видљив након смештаја на нову локацију.

UY0uNeU.jpg

Link to comment
Share on other sites

19 sati ranije, Krca44 said:

ovom hobiju

Искрено, очекивао сам мало већу активност око хобија, а тиме и на форуму када је већина нас код куће, али нешто и нема баш...

...можда се сви бацили на слушање и оставили мене да паламудим овде. :D

П.С. Поподне / вечерас завршавам трећу фазу.

Link to comment
Share on other sites

Фаза #3. Напајање.

Ово је модификација која ме највише плашила. Једина фаза где промена није реверзибилна, па није било простора за грешке.

На почетку ове теме, средином првог поста, може се видети како је кутија напајања изгледала пре модификације. Садржала је (1) плочицу синусног генератора, (2) плочицу појачала за мотор и (3) плочицу микроконтролера (Arduino Nano). Све се то напајало путем екстерног свичер напајања (15VDC/1A) преко Rean TinyXLR 4P конектора.

Радило то супер, али фалиле су ми три ствари - (1) елиминација вишка кутијице (екстерни свичер) без разлике колико мала, (2) "мастер" прекидач за напајање и (3) лака доступност микроконтролеру за једноставније програмирање и праћење радних параметара.

Да се све то смести, израдио сам потпуно нови ниво испод дрвеног тела кућишта, где сам сместио ствари које су фалиле раније. Електроника која је раније постојала се сада монтира на унутрашњи поклопац доњег нивоа.

Резултат:

tIsirJX.jpg

Како се детаљи конектора не виде баш најбоље у овом светлу, ево још једне перспективе:

R3ZBVX2.jpg

Горњи ред конектора (с лева/горе према десно/доле):

  1. Neutrik Ethercon за везу са даљинцем;
  2. Rean TinyXLR 3P за везу са сензором за ротацију тањира;
  3. Празна рупа за будућу функционалност - сада затворена заптивком од POM-а;
  4. Neutrik SpeakOn за везу са мотором.

Доњи ред конектора (с лева према десно):

  1. Мастер мрежни прекидач;
  2. C8 мрежни конектор (због простора и компатибилност са AudioQuest NRG-Z2 мрежним каблом);
  3. USB "B" конектор за директну везу са микроконтролером.

Кућиште, поклопац и шина за монтажу конектора израђени од алуминијума (6082). Лако пескарени стакленом прашином номиналне гранулације 50µm. Нису још елоксирани због (1) потенцијалних промена и, свакако, (2) тренутну ситуацију. Боду ми очи и ови иноксни завртњи уместо црних, али то се да променити након елоксаже.

Мерења овде нема, осим олакшања да се завршило по плану без уништавања околних компоненти.

На реду, репрограмирање микроконтролера.

Link to comment
Share on other sites

Фаза #4. Микроконтролер.

По плану (*), почео сам са интеграцијом нове верзије микроконтролера. Arduino Nano Every је требало заменити садашњи Arduino Nano због већег мемориског капацитета који би омогућио више функција контролера.

(*) Препоручена изолација, осим могућности да се надокнади слушање гомиле албума, показује се и изванредно погодна за имплементацију ових идеја.

Кажем раније "требало" зато што сам на крају опет завршио са старим Arduino Nano микроконтролером. Наиме, Nano Every јесте pin-compatible, и код за раније верзије се компајлира без пуно компликација, али разлика у хардверским захтевима pullup-a довела до тога да аутоматска регулација брзине не ради.

У пракси, у стандардно очекиваним околностима, то значи промена вредности отпорника повезана на тих 4 пина.  Али како нисмо у стандардно очекиваним околностима, оставио сам старе отпорнике и рефакторирао цели код за повећану ефикасност истог, и тиме, бољег управљања постојећим ресурсима.

Резултат тога је да се нова могућност, мерење wow (отступања брзине) као интегрална компонента W&F параметра, сада налази у последњој верзији кода, који је, као и увек, објављен у свом GitHub репоу (функционалност активна од commit-a 02f96de па надаље).

Очекивања

На самом почетку теме, у делу поста за погон грамофона, напоменуо сам да сам радио посредна мерења који указују на то да је W&F око (или нешто мањи од) 0.1%. Нејасно је дали постоји вредност W&F која је универзално прихватљива као највиша дозвољива. Модерни грамофони често иду и изнад 0.1%, док старији (нарочито кварцно контролирани грамофони) су се хвалили вредностима од 0.05% (вредности за Technics SL-Q2 су <0.012%).

Како овде меримо само wow компоненту (flutter је сасвим друга прича), рецимо да бих био задовољан вредностима мањим од 0.1%.

Резултати

Након 5 минута ротације, вредност за брзину 33.(3) окретаја у минути је 0.006%.

GfjwB0A.jpg

Боље од очекивања за ~17 пута (17x).

Након 5 минута ротације, вредност за брзину 45.0 окретаја у минути је 0.005%.

AcWwyOO.jpg

Боље од очекивања за ~20 пута (20x).

Како су ово просеци након пар стотина ротација, а на просеке утичу екстреми, подједнако важно је видети колика су отступања.

Ово је поларни плот варијација брзине током 40 пуних ротација, укупно 160 мерних тачака, за сваку брзину посебно.

CFBsWmV.png

Нисам сигуран да може боље са овим погоном.

Напомена - сва су ова мерења рађена са новим кућиштем мотора, новом ременицом, и новим ременом.

На реду задња фаза, конверзија SME 3009 у 3012.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, InSides said:

Ово је поларни плот варијација брзине током 40 пуних ротација, укупно 160 мерних тачака, за сваку брзину посебно.

CFBsWmV.png

Нисам сигуран да може боље са овим погоном.

Da li je pitanju opticka varka gledanjem dijagrama ili zaista 45 rpm deluje marginalno stabilnije zbog vece brzine ?

Link to comment
Share on other sites

22 minuta ranije, Krca44 said:

Da li je pitanju opticka varka gledanjem dijagrama ili zaista 45 rpm deluje marginalno stabilnije zbog vece brzine ?

Није уопште оптичка варка. У овоме случају, ефект замајца (flywheel effect) je израженији код веће брзине, мада то мало компромитује могућност кочења.

Бројке то потврђују - 0.005% уместо 0.006% у просеку, у корист веће брзине.

Што се тиче максималне девијације (апсолутна разлика екстрема) онда причамо о 0.0087% за 45.0 насупрот 0.0098% за 33.(3).

Link to comment
Share on other sites

Нема на чему.

Идеја је, одувек, да се деле не само информације, него и методологија. На мишљењу сам да половичне информације на било којој теми могу донети више штете него добитка. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...