Jump to content


Technics RS-1500 servis i kalibracija


Willi Studer

Recommended Posts

Ovde ću ukratko opisati iskustvo i rad na ovom legendarnom magnetofonu.

RS-1500 je najmlađi član čuvene serije magnetofona, zasnovane na direktnom pogonu putem 12-polnog motora, praktično derivata motora iz gramofona SP-10 i "U" putanji trake koja stabilizovana između dva gumirolera. Viši modeli imaju autorevers funkciju, dok je RS-1800 imao izdvojenu tonsku elektroniku kao zasebne komponente. Na transportu su četiri glave, gde je četvrta glava za drugu konfiguraciju (2/4 traga). Svaka varijanta je imala 4-tračni podtip sa četvrtom 2-tračnom glavom. Poznati po svojoj kvarcnoj tačnosti brzine (tri brzine plus varijabilna brzina) i vrlo mirnom i stabilnom "U" transportu sa relativno malom silom zatezanja trake, koristili su se za transkripciju starih traka u diskografskoj kući "Naxos", institutu "Smithsonian" i na drugim mestima.

technics_rs_1500_box-2.jpg

Technics RS-1500. Primećuje se da su ramena za zatezanje trake na nejednakoj visini u neutralnom položaju. (slika s AudioScope.net)

Vreme je pokazalo da su ovo veoma trajne mašine. Mehanika je realizovana na aluminijumskom prednjem panelu koji je ujedno i šasija, svi ležajevi su kuglični (japanski NGK niske tolerancije i vrlo trajni), reel motori su jednosmerni, što se koristi za dinamičko kočenje (mehaničke kočnice se aktiviraju tek u poslednjoj sekundi zaustavljanja). Kako u uređaju vladaju vrlo male sile, tako je i trošenje pokretnih i fiksnih delova transporta malo.

Slabe tačke ovog magnetofona su, pre svega, glave koje se naravno troše a zamenske je gotovo nemoguće naći. Drugi najveći problem su elektrolitski kondenzatori (159 komada) koji prave mnoge probleme, od regulacije brzine do tonskih podešavanja. Konačno, treći najčešći problem su ramena za zatezanje trake, koje su realizovane kao amortizeri: s jedne strane je opruga za zatezanje a s druge vazdušni jastuk za dampiranje. Ovaj drugi, u obliku kratke harmonike, često pravi probleme: ili je guma ispucala a novu je nemoguće nabaviti, ili su problem ventili za regulisano usisavanje i ispuštanje vazduha. Neophodno je da ovaj sklop besprekorno funkcioniše a nikakvih podešavanja sila nema.

Primerak koji je došao na servis je u dosta solidnom stanju ali je imao sledeće nedostatke:
1. Reversing roler se zaglavljivao i nije se okretao
2. Brojač nije radio
3. Desno rame za zatezanje je bilo malo lenjo i na kraju trake se nije vraćalo u gornji položaj do kraja da bi aktiviralo mikroprekidač za zaustavljanje premotavanja
4. Gumiroleri nisu istovremeno nalegali na kapstan
5. Tonski je bio razdešen

IMG_1271.JPG

Ovako izgleda RS-1500 sa skinutim zadnjim panelom. Nemoguće je raditi bilo šta a da se pre toga ne skinu tonski motor (u sredini) i napajanje (gore). Kablovi se granaju sa svih strana na sve strane, nešto na konektorima a nešto letovano. Kao i svaki Japanac, organizovan je i isplaniran unutra tako da može da se napravi a za posle nema veze. Servisno uputstvo ima grešaka, dok neke bitne stvari uopšte ne pominje. Ukratko, noćna mora za rad. Kada sam skinuo tonski motor (obavezno je zaštititi ceo kapstan izolir trakom od grebanja o oštre aluminijumske ivice šasije pri izvlačenju) i napajanje, redom sam rešavao probleme:

1. Reversing roler (donji roler na transportu) se zaglavljivao jer je češao o lučnu ivicu nosača glava. Ovo se desilo jer nosač ima mali luft gore-dole kada se otpuste šrafovi koji ga fiksiraju ali je do toga moglo da dođe samo od udarca jer je gotovo nemoguće da je neko montirao drugi nosač i da zatim nije isprobao mašinu. Usput sam potvrdio da su oba lagera na roleru (kao i na celoj mašini) dobri ali ih nisam čistio niti podmazivao. Naime, u pitanju su zatvoreni lageri na koje ne treba sipati ulje (jer je unutra mast).

2. Brojač nije radio jer su popucale gumice. Ima ih dve: jedna vodi od reversing rolera (ne vidi se od tonskog motora) do belog remenika levo od motora, dok druga vodi sa njega do samog brojača. Pogađate: nestandardne dimenzije. Bilo je potrebno skinuti i stabilisano napajanje levo da bi se došlo do brojača koji treba i podmazati da ne bi skičao pri premotavanju.

3. Sada dolazi najteži deo. Da bi se skinuli vadzušni jastuci, potrebno je razmontirati reel motore:

IMG_1273.jpg

Ovde vidite pogled sa gornje strane i tri vazdušna jastuka: za ramena i za privlačenje gumirolera. Problem u jastucima je sledeći: na belim plastičnim krajevima a ispod čeličnih nosača su dve rupice za vazduh: jedna je stalno otvorena a druga je s unutrašnje strane pokrivena tankom gumenom šajbnom koja je otvara u samo jednom smeru. Vremenom se rupice zapuše od talka a gumena šajbna se deformiše pa pušta vazduh u oba smera. Bilo je potrebno da se harmonike svuku sa donjeg plastičnog kraja, da se malo očiste i razrade, kao i da se pomenute gumene šajbne skinu i okrenu na drugu stranu da bi zatvarale protok vazduha pri skupljanju. Dosta rizična operacija, preporučujem krajnje strpljenje kada se ovo radi da se ne bi oštetile.

IMG_1274.jpg

Levo na slici se vidi naknadno ugrađeni modul sa relejima za daljinsku komandu. Ramena su posle ovoga bolje radila a desno rame se vraćalo do kraja.

4. Podešavanje istovremenog naleganja levog i desnog rolera na kapstan (potrebno je da se čuje "tak" a ne "tak-tak" kada se pritisne PLAY) nema značaja za reprodukciju ali ono eliminiše zavijanje u vidu trzaja pri zaustavljanju trake iz reprodukcije. Tu je takođe potrebno naoružati se strpljenjem i uz pomoć dva zavrtnja balansirati kotvu koja istovremeno povlači rolere. Idealno podešavanje nije moguće jer se sve vreme probe rade ručnim povlačenjem kotve a kada se napajanje vrati i mašina uključi, više nije moguće prići tom delu. Svemu ovome treba dodati i podešavanje napona zatezanja trake u reprodukciji na mernim tačkama koje je je jednostavno.

Verovatno primećujete da sam izostavio zamenu elektrolita. Iskreno, 159 kondenzatora koje treba zameniti, sama konstrukcija uređaja i zatim vraćanje svega na mesto, su me obeshrabrili (nije u pitanju novac niti tuđ uređaj već je jednostavno potrebno previše vremena i rada). Ipak sam zamenio elektrolite u napajanju a u toku kalibracije se pokazalo da je uređaj moguće uvesti u radne tačke pa zamena kondenzatora nije bila neophodna.

5. Tonsko podešavanje počinje proverom azimuta obe glave za reprodukciju test trakom i to valja uvek proveriti. Zatim se prelazi na podešavanje reprodukcije. Ovaj magnetofon radi na starom standardu 0dB=185nWb, pravljenom za starije i tanje trake. Podesio sam ga na 257nWb, što je skoro 3dB više ali to ne znači da je magnetofon toliko glasniji. Ne, isto je: uđe 1V - izađe 1V ali je nivo signala na traci viši i, samim tim, je šum elektronike i trake za toliko niži (elektronika je za toliko utišana a nivo odziva trake za isto toliko pojačan). Podešavanje frekventnog odziva u reprodukciji se radi "balansiranjem": jednim jedinim trimerom je potrebno ujednačiti nivo reprodukcije graničnih frekvencija ravnog odziva: 150Hz i 10kHz (Iako uputstvo traži druge tačke, ovo se najbolje čuje).
Kalibracija snimanja dolazi nakon podešavanja glava za brisanje i snimanje) i ona je kod japanskih uređaja drugačija: na evropskim uređajima se podešava pad biasa karakterističan za tip trake i zatim odziv na visokoj frekvenciji. Ovde se (kao i kod svih) podešava odziv trake (source=tape) a zatim se, isto kao i kod reprodukcije, jednim trimerom balansiraju dve granične frekvencije. I to je bias, samo se meri na drugi način. Nisu me ubedili da je ovo pametnije rešenje ali u redu. Problem je u tome što je nemoguće ujednačiti nivo na 400Hz i 26kHz (ovo drugo i dobiti na traci) kako uputstvo traži, pa se onda odaberu druge dve tačke, u zavisnosti od toga kakav "flavour" želite da date svom zvuku. Ali je veoma teško postići neutralan odziv a samim tim i zvuk.
Ono što me je najviše nerviralo kod kalibracije Technicsa je varijabilni izlaz i uputstvo koje traži da taj potenciometar stalno bude na "8" (od 10 podeoka) pri reprodukciji i kalibraciji. I onda uputstvo daje nestandardne referentne vrednosti (0dB je na primer 0,55V) kada je potenciometar na "8". I onda, ako se potenciometar pomeri malo ili greškom,  onda ajmo Willi ispočetka. Dalje, pominje se 0,775V kao maksimalni nivo ali ne i u kojim uslovima. Zašto, nisam razumeo.

ZAKLJUČAK
Technics RS-1xxx je mehanički besprekoran magnetofon, tonski malo manje. Iako složena, tonska elektronika i njena podešavanja nisu na nivou transporta, već su negde na tragu japanskog kućnog hi-fija. Zvuk je bez sumnje muzikalan, pitak, mek ali i brz - sve dok se ne uporedi sa izvorom. A onda ćete morati da birate: ili tanji bas a dobar visoki opseg ili obrnuto. Naravno, ove razlike su u domenu nijansi, ali dajte mi Revox PR99 da ga kalibrišem i sviraće bolje od Technicsa.

 

U sledećem nastavku: Pioneer RT-909 (sa više slika, obećavam).

 

Link to comment
Share on other sites

2 minuta ranije, Nixie said:
16-em-plus-c576432b5c438bff0dff496859bac 82 : 9 16-em-minus-21ef8b1443acba8b997ccf2a3293

Svaka ti dala

Sinonim za "svaka čast" ili "alal ti vera", kada želimo da izrazimo naše divljenje nekome na njegovom postignutom uspehu i rezultatima, ili u znak zahvalnosti nekome. 

+1. Iako napisano razumem kao i kineski, sve jedno zvuci neverovatno. Willi, sta god da prodajes, kupujem! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ovo se zove posao do lakata i crno na čelu i na obrazima od muke u kanalu.

Svaka čast na istrajnosti da se reše svi problemi. Od mene istinsko divljenje. Sve te mehaničke sprave su takav rak mozga kada neko nije upućen da je bolje i ne skidati poklopac.

Bravo!

Link to comment
Share on other sites

Drugari, hvala vam svima. Nisam imao nameru da se hvalim nego da podelim iskustva koja sutra mogu nekome biti od koristi, naročito tonske i mehaničke osobine i problemi koji se mogu pojaviti, sa perspektivom rešavanja.

Kao što sam najavio, sledeći je Pioneer RT-909. Trebalo je već da bude rasklopljen ali sam se poslednja dva dana bavio opravkom njegove daljinske komande bez koje nije hteo da startuje.

Naravno, ako imate bilo kakva pitanja ili nedoumice, slobodno pitajte.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...