Jump to content


Hifi na strogoj dijeti


Aibo

Recommended Posts

2 sati ranije, Aibo said:

^^ Zanimljiv i informativan post. Meni npr. pada na pamet da svoje KEF LS50 (već polovne, pomalo čuknute, ne vrede puno) koristim kao poligon...

Ја бих те одговорио од тога у смислу постизања неког циља, али у образовне сврхе је у реду. Звук звучника је у првом реду ограничен самом кутијом и концепцијом, затим дизајном скретнице и квалитетом самих драјвера, па тек на крају квалитетом делова скретнице и ожичењем. И већа кутија за на сталак ће боље свирати од мање уколико су једнаког квалитета и лакше креирати то што си доживео са динаудиом. Поготово ако ти просторија не дозвољава велике кутије.

Оно што можеш одмах да урадиш на кефу, а не кошта ништа, је да скинеш папучице са каблова на драјверу и директно их залемиш. То увек донесе нешто, а користе те папучице само да би теткице на производној траци лакше склапале звучнике...

ПС.: замена ожичења често донесе више од замене свих делова скретнице компаративно. Оно где се исто најчешће уштеди на "јефтинијим" звучницима је поред квалитета ожичења и попречни пресек самих жица, што променом, поготово код малих звучника може донети осећај релаксиранијег и дубљег баса, и ту од самих терминала до скретнице треба ићи на 4-5мм2. Ово све из искуства прчкања по десетак пари звучника, углавном мањих.

Link to comment
Share on other sites

Ozicenje nije od primarnog zncaja. Ide ovim redom i podrazumeva se da su komponente i skretnica ispravno odredjeni na osnovu izracunavanja-merenja-slusanja. I pod uslovom da je kabinet izradjen na osnovu TS parametra odabranog drivera i tipa koji mu odgovara - ne napamet ili iskopitan sa neta ili iz "preporuka" priozvodjaca...

Ozicenje od par desetina cm je irelevantno u odnosu na metre i desetime metara lose zice u zavojnicama koje su usput fabricki uradjene veoma tankom zicom...

- Prvo je potrebno zameniti zavojnice kvalitetnijim. Sto deblja zica i naravno kvalitetan bakar. To je ono sto se teze nalazi, zalihe nekadasnjih domacih proizvodjaca su sasvim OK, ustvari odlicne. Zica 2.5mm preseka pa i do 3mm. vazi za sve jedinice a narocito za LF...

- Posle toga kondenzatori, konsultovanje merenja za ispravan transfer - tek posle toga slusanje i menjanje tipova i proizvodjaca. Suprotno od onoga kako se u 99.8% radi

- pa otpori ako su prisutni - zameniti kvalitetnijim

tek kada se sve ovo proveri, menjati ozicenje i tek onda ce se pouzdano znati da li i u kojoj merije faktor.

Sve ovo pisem zato sto se nebrojeno puta ranije pokazalo kao tacno u praksama mnogobrojnih pojedinaca koji "prave" zvucnike...

Medjutim kod vecine fabrickih kabineta skoro da nije moguce poboljsanu skretnicu smestiti tamo gde je bila originalna skretnica. A kod manjih kabineta verovatnoca da se poboljsana skretnica smesti u kabinet je mala.

Tako da je nabolje da se skretnica smesti van kabineta u posebnoj kutiji ili u stlku koji nosi kabinete.

Smestanje skretnice van kabineta je kljucno iz nekoliko razloga. Na primer elemneti i spojevi, lemovi ne trpe veliku energiju vibracija, ali drugosto je jos vaznije je da je takva skretnica dostupna za promene i merenje/slusanje posle intervencija. Skretnice smestene u kabinetima su zacementirane, tesko im se pristupa, potencijalno se povecava mogucnost da se ostete driveri ako se skretnici pristupa itd.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Aibo said:

Javim se jednom kad izađem iz ludila seljenja i čega još sve... Ne znam više ni kome sam sve obećao da odem, ili da dođe i ponese nešto da čujemo. Moram da počnem da planiram vreme i datume... ovo napamet više uopšte ne radi.

Ma jok, nemoj jos i za hifu da pravis planer, veruj mi, nema tu vise zadovoljstva, vec samo "robovanje" terminima.

Nego ti lepo, ako te put nanese u NS (Veternik), i ako se kojim slucajem setis tamo nekog Draze, zovnes, uputim te do mene (ili dodjem po tebe), naletis, cujes pola sata, sat, ma i 15 min je dovoljno da ti sve bude jasno, veruj mi. Naravno mozemo slusati i satima :). Cujes postavku kakva jeste u tom trenutku, bez bilo kakvog testiranja, probavanja i kombinovanja, neobavezno.

Siguran sam da ces posle toga samo jos vise zeleti pravac domacih DIY kutija, u kombinaciji sa A. proizvodima. Ja cenim da ta kombinacija donosi barem 5 puta vise u odnosu na ulozeno. Sve sto su kolege rekle iznad stoji, no ovo je neka druga kategorija, u koju je implementirano nesto vrlo inovativno, i zbog toga je malo ljudi imalo priliku da cuje tako nesto. Slicno da, ali isto ne. Barem ti znas o cemu pricam.

 

Link to comment
Share on other sites

On 6/24/2021 at 10:10 PM, Dražo said:

E ovo ako ne probam od domaceg monokristala, nista nisam uradio. ;)

Za zavojnice zica mora biti prava i bez onih mannjih "nabora". te neravnine ne smetaju za ozicenje i kablove, ali za zavojnice nisu pozeljne. Gubi se Q faktor zavojnice i smanjuje se kompaktnost. Lak i izolacija su problematicni takodje. Ne smeju biti debeli. Suprotno od onoga kod kablova. Namotaji zavijnice moraju biti "kao kamen" jedni do drugih cvrsto pakovani...

Ali u svakom slucaju moze da se proba, samo mislim da mora da se napravi neka rucna masina za ispravljanje zice, neki lak u spreju za izolaciju i dugacko dvoriste :)

@Aibo Tvoji zvucnici su full range, bez skretnice ili sa nekim jedostavnim minimalnim korekcionim kolom. To je prakticno centralni zvucnik sa prosirenim opsegom. Ja sam slusao taj zvucnik (na jednom od hifiles sajmova) i vrlo dobro je radio sto je primetio i moj prijatelj. Da li si razmosljao o opciji da "nadogradis" postojeci zvucnik recimo LF modulom koji bi zamenio stalak i HF modulom?

Link to comment
Share on other sites

@Majda

U svemu ovome najveci je izazov adekvatno lakiranje gole zice u kucnim/dvorisnim uslovima. Ipak se to industrijski izvodi uravnotezeno i kontinuirano bez obzira na duzinu, uz istovremeno lakiranje i pecenje, i tako u vise slojeva. Iz ove perpektive mi se cini i nemogucim, mada bih od svih tvikova na kutijama najvise probao zavojnice od domaceg monokristala, pa se mozda iz te zelje (i ludosti) nekada nesto i izmozga, i barem pokusa napraviti. Zica moze odmah biti savrseno ravna, i precizno i cvrsto motanje ne bi trebalo da je toliki problem, ima bezbroj tutorijala na netu za prirucne masinice napravljene (u kucnim uslovima) za tu svrhu.

Svakako ti hvala na podsecanju za ovu akciju, s obzirom da sam vec razmisljao o istoj. I na dobrim savetima, kao i uvek. :cheers 

Link to comment
Share on other sites

@Aibo

Vidi sad...

Istom sam se mišlju zanosio jer sam sve to bio odradio na visaton starlet g kutijama. I imalo je itekako smisla. Te kutije su i bile uzete za igranje, a na kraju je iz njih izlazio zvuk nevjerovatan za starlete!

Ponešen tim iskustvom, imao sam namjeru da isto odradim i sa PMC twenty22. Međutim, do skretnice nisam stigao iako je sve već pripremljeno jer jednostavno nemam više potrebe da čačkam bilo šta.

Znači, izbacio sam buksne, prežičio u početku sa neotech monokristalnom bakarnom žicom i na kraju zamijenio neotech sa Andrejevim žicom i zamijenio terminale na kutijama sa njegovim terminalima i to je to. 

Zvuk je vrhunski u svakom smislu i ništa više ne čačkam.

Ako ti nešto znači...

:cheers

Edit: malo je kod mene zahtjevno jer se sa većim (debljim) presjekom i čačkanjem skretnice poremeti geometrija TL tunela tako da se poremeti i tonski balans. Cijenim da se i kod tvojih kutija to može lako desiti jer su malih gabarita. Vodi računa o tome. 

Mislim da je bolja varijanta da ako već praviš novu skretnicu (u smislu većih zapreminski kalemova i kondova) izbaciš skretnicu van kutija. 

Opet kažem, ja za sad nemam potrebu za tim jer sam veoma, veoma zadovoljan sa učinkom žica i terminala.

Link to comment
Share on other sites

@Aibo 

Samo napred sa eksperimentisanjem. Što se tiče uticaja na performanse zvučnika, slažem se sa @Majda, zavojnice, kondovi i otpornici imaju po meni dosta veći uticaj od ožičenja. Samo kada se uzme u obzir koliko žice ima u jednoj zavojnici i koliko ima materijala u jednom kondenzatoru i kakav je kvalitet zavojnica i kondova u skretnicama zvučnika budžet klase (pa i viših), ima smisla iste menjati i uvek dođe do osetnog napretka.

Jedina činjenica koje moraš biti svestan je gubitak prodajne cene zvučnika i nemogućnost naplate uloženog materijala.

Nije loša strategija da sve uradiš tako da možeš zvučnike vratiti u fabričko stanje u slučaju da poželiš da ih prodaš jednog dana...

 

 

Link to comment
Share on other sites

@somilenko Da ucinilo mi se da je fullrange ali je ipak to koaksijaln driver kao sto si rekao, i to sa ne bas jednostavnom skretnicom... Mislim da se na osnovu argumenta koje si napisao ne isplati menjati originalni kabinet?

Ali se mozda moze naci ista (ili slicna) koaksijalna originalna KEF-ova jedinica i napraviti "novi" zvucnik sa poboljsanom skrtetnicom i eventualnom korekcijom kabineta?

Nekoliko clanova razlicitih foruma su se pozabavili upgradeom posotjeceg stanja i dobili bolje rezultate uz razumna ulaganja a bez izmena originalnog hardware-a?

Google: KEF LS50 crossover, KEF LS50 measurements itd

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hajde da prijavim par promena.

1. Nov prostor konačno ali ne baš uređen za sada. Strah je bio da LS50 neće moći da ga ispuni, mislio sam da će ovo basa što imaju da nestane jer je prostorija solidno veća pa još otvorena ka kuhinji i hodniku... što je sigurno preko duplo više volumena nego u prošlom stanu. Ali ovako kako je postavljeno sa zvučnicima u zatvorenoj polovini, kauč relativno blizu njima i puno prostora iza slušaoca (preko pola dužine sobe je iza)... to puni ovaj deo do slušaoca bez problema. Čak nekako i grandioznije zvuči nego ranije. Da li je u pitanju življa prostorija, bolja simetrija ili šta već, nemam pojma. Zvučnici se sada lako klizaju po parketu jer spajkovi idu u ARN podloške (što se inače pokazalo odlično u odnosu na klasičnu tanku podlošku) sa tankim filcom na dnu pa je mrdanje i zakretanje vrlo lako. Za sada mi najviše prija kada je prednja strana zvučnika oko metar od zadnjeg zida, a nešto preko metar od bočnih. Kauč takođe mogu da pomeram po želji ali je zvučna scena najtrodimenzionalnija kada sa zvučnicima pravi manje više jednakostranični trougao od ~2.2m. 

 

Soba_01.thumb.jpg.f9e6e6f233adb5392ed66c1ad4435f94.jpg

 

Postoji i problem, a to je da su zidovi praktično goli pa ima jasno više ehoa nego što treba. Ali to je samo prolazno stanje jer uskoro će na više strana doći police sa knjigama i sličnim stvarčicama. Ako i to ne bude dovoljno, biće i neka namenska difuzija/apsorpcija ali otom potom kad se ostalo sredi. 

 

2. Nov strimer SMSL SD-9. Ukratko, radi bolje od Pi+DigiOne+Shanti, a bogme i izgleda bolje. Krcat je opcijama i ima daljinac. Zvuk je detaljniji, raslojeniji, sa više vazduha. Promena je slična onome što sam čuo kada su gosti donosili DigiOne Signature i Limetree Bridge, mada nisam sa njima direktno poredio da bih detaljnije rangirao. Uglavom, radi za sve pare, mada se ne miriše sa mconnect i hoće da zabodu... ali sa Bubble uPnP radi kao sat. Jedina mana je što ne može da se isključi display - koji mi ne treba jer ga koristim kao bridge.  To je nešto što po meni svaki uređaj treba da ima kao opciju. 

 

Strimer.thumb.jpg.e8701c9107f0132a49b9af5c389f179f.jpg

 

U pozadini se vidi da su Strimer i DAC povezani sa Marohei Statement digitalcem koji je na pozajmici samo (malo overkill cenovno za trenutni sistem) ali je verovatno najbolji coax digitalni kabal koji sam do sada čuo. Odlična pokazna vežba, i nevešto uvo može da čuje koliko se zvuk utromi i otapavi kada vratim svoj kabal (koji će na sreću uskoro i sam biti osetno apgrejdovan u DIY varijanti). 

 

3. Kolega je na korišćenje dao njegov Neotech NEMOS 3080 zvučnički, to je monokristalni bakar u obliku trakica sa teflonskom izolacijom. To zvuči nešto malo utegnutije od mog Neotech NES-3004 koji je isto monokristal ali druge konstrukcije i u PVC. Razlika nije prevelika, ali se ipak čuje i sa obzirom da razlika u ceni nije velika takođe, preporučio bih NEMOS 3080 radije. 

 

. . .

 

I na kraju, ništa bez muzike. Pokupio ovo kod kolege Groznog pre par dana, melem za uši i dušu stvarno, pa još na Qobuz ima u 24/192. :listen

Album.JPG.2d6fe32bffc67482ab389be5a48940f9.JPG

Link to comment
Share on other sites

@Aibo

Neka je sa srećom novi životni prostor, da ne kažem novo "gnezdo"

😉

Za HiFi ne brini tu je ekipa da plasira hiljade ideja za svaki akustički ili električni korak u napredak. Ti bogu hvala voliš da se igraš i nisi zatvoren za nove ideje, tako da ne treba da se plašiš da će izostati rezultata...

Neka je sa srećom sad već stari komšija! 🙃

🍻

Link to comment
Share on other sites

Struja je tu najmanji problem. Taj Kef LS50 nije dovoljno linearan, na žalost previše je energije u opsegu 2k-7k, a malo u basu. Pik na 4k5 je užasan. Zato ne vredi samo recimo zameniti delove skretnice i ožičenje da se popravi zvuk, već se mora intervenisati na samoj skretnici. Što se basa tiče tu pomoći nema obzirom na dimenzije midbass driver-a i kutije, osim dodavanja aktivnog SUB-a. Za ostalo je verovatno izvodljivo da se privede normali.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/kef-ls50-bookshelf-speaker-review.11144/

Link to comment
Share on other sites

Ne me zanima ko je pravio, samo merenje priznajem, ono govori najviše. Zvučnik mora biti prvenstveno linearan, pa sve ostalo. Kod malih zvučnika i zvučnika koji se slušaju iz blizine poželjno je malo potisnuti zonu 1k-4k kako bi zvučali prirodnije. Ovde je urađeno baš suprotno. Verovatno se želelo dobiti na "detaljnosti" zvuka, što može biti zamorno na duže staze.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...