Steven G. Hill

Predsednik kompanije Straight Wire
Otvaranjem Technomax megacentra domaće tržište je bogatije za još jedan brend. U pitanju su Straight Wire kablovi.

Ljubiša Miodragović

Kabl kao začin

Otvaranjem Technomax megacentra domaće tržište je, pored Marantza, Acoustic Energyja i Mordaunt-Shorta, bogatije za još jedan brend. U pitanju su Straight Wire kablovi, a mi smo imali tu čast da direktno porazgovaramo sa predsednikom kompanije – na stranicama Hi-Filesa vam prenosimo intervju u celosti. Intervju je vođen u demo prostoriji Technomaxa, gde smo imali prilike da vidimo i neke prototipove kompanije Straight Wire.

Hi-Files: Gospodine Hill, kako je kompanija Renoprom prvi distributer Straight Wire kablova u Srbiji, da li nam možete reći nešto više o samoj kompaniji i generalno o vašim proizvodima?
Steve G. Hill:
Naravno. Postojimo više od 25 godina, naša centrala je u Sjedinjenim Američkim Državama, na Floridi, u Majamiju. Proizvodimo kablove za high-end korisnike, kako za audio, tako i za video. Dugi niz godina radili smo specijalizovanu proizvodnju za automobile, jahte, avione… Takođe, pružali smo i savete korisnicima za audio. Straight Wire je osvojio brojne nagrade u Sjedinjenim Državama, u Evropi i Aziji, a bili smo i prva kompanija koja je koristila teflon za izolaciju. Prvi smo koristili mikrovlakna, prvi smo ponudili doživotnu garanciju, prvi smo ponudili da isprobate proizvod pre kupovine (“Try before you buy”)… Takođe, prvi smo ponudili kablove sa mogućnošću podešavanja induktivnosti i kapacitivnosti, koje je korisnik mogao da podešava u zavisnosti od ostatka high-end sistema. Kako se tržište s godinama pomerilo ka kućnom bioskopu i high-endu, osvojili smo mnoge nagrade, pa smo tako bili prva američka kompanija koja je osvojila pet zvezdica za kabl u časopisu What HiFi?. Osvojili smo i nagrade u Nemačkoj za proizvode dizajnirane za kućni bioskop i specijalizovane instalacije (custom instalation). Kablovi su tema o kojoj se sve manje govori, jer je to vreme prošlo. Ali svaki pravi entuzijasta zna da mu je potreban dobar kabl, pa je tako najveća tema danas kako uklopiti sve aspekte da bi dobili najbolje performanse u sistemu. U Straight Wireu mnogi zaposleni su u kompaniji više od 10 godina ili duže i oni se bave kvalitetnom ručnom terminacijom kablova.

HF: Recite nam više o ljudima u vašem kreativnom timu. Koje tehnologije koriste? Na koji način oni prave dobar kabl?
SH:
Pravljenje dobrog kabla je kao pravljenje dobrog recepta za hranu. Kao što ne postoji savršen recept, tako ne postoji ni savršen kabl. Neko voli začinjenu supu, neko srednje začinjenu, a neko blagu. Kada pravimo kabl planiramo opseg cene proizvoda, kao i relevantne parametre performansi. Neko će se pitati zašto sam pomenuo cenu? Isto je kao kada idete u restoran – kada krenete imate određeni budžet i u sklopu tog budžeta želite da dobijete najbolji mogući obrok, kao što želite i najbolji mogući kabl. Ne postoji ispravan ili pogrešan ukus već postoji tendencija da li želite kablove koji više otkrivaju, kablove koji stvaraju zvuk koji je agresivniji ili relaksiraniji. I sve to zavisi od ostatka sistema, od akustike vaše prostorije… Ono što mi radimo, i to je opisano u brošuri koju sam vam dao, je da pravimo ciljane nivoe kvaliteta tehničkih merenja. Kada pravimo prototipove, stvaramo proizvod u ciljanom nivou, a onda pravimo jedan prototip iznad i jedan ispod tog nivoa. Tada pravimo slušne testove sa našim timom (advisory board), ali ne govorimo im koji je koji kabl. Želimo da od njih dobijemo povratnu informaciju, želimo da čujemo njihovo mišljenje – koji kabl im se više dopao i zašto. Tada biramo kabl i obično izaberemo onaj u sredini. Kao i nekoliko drugih američkih kompanija, poput kompanije Kimber Cable, mi ne menjamo naše modele tako često. Inženjerstvo je kao pravljenje torte – kada jednom napravite dobar recept, nema potrebe da ga menjate. Isto je i sa kablovima. Teže je primeniti postojeće materijale koji će dati dobar kvalitet nego napraviti novu tehnologiju

HF: Kada pravite slušne testove, na šta najviše obraćate pažnju?
SH:
U osnovi, slušni testovi ne predstavljaju jedno slušanje već se radi na više sistema, na različitoj opremi. Ako promenite jednu promenljivu u jednačini, odnosno jedan parametar, važno je primetiti kako se menja ukupan rezultat. Zvuk u sistemu možete opisati od monitorskog, veoma preciznog, do otvorenijeg i relaksiranijeg. Pojačala mogu biti izrađena u tranzistorskoj tehnologiji sa veoma čvrstim zvukom i dinamikom, ali mogu biti izrađena sa triodnim lampama koje daju veoma delikatan i lagan zvuk. Ono što je interesantno u poslednjih nekoliko godina – ne znam da li ćete se složiti – jeste da pojačala sa lampama više zvuče kao tranzistorska, a tranzistorska više zvuče kao lampaška. Tehnologije su postale bliže jedna drugoj. Glavna tema jeste da kabl treba da se utopi u postojeći zvuk. Ukoliko nijedna komponenta u sistemu nema nekakve električne kvarove ili anomalije, možemo imati dobro dizajniran kabl koji će to uraditi. Neke kablove probate u sistemu i kažete “Vau, savršeno je!”, a onda probate isti kabl u drugom sistemu i kažete “Ovo ne svira loše”. Mi dizajniramo kablove tako da sviraju dobro, a u nekim slučajevima i savršeno.

Pri slušanju imamo osam do deset kriterijuma koje ocenjujemo numerički objektivno. Slušamo sveukupni nivo timbera, sveukupni nivo detalja, tražimo dubinu zvučne slike, visinu zvučne slike, ukupnu količinu vazduha oko informacije… Pored toga, slušamo i muzikalnost i otvorenost zvuka. Slušamo puno kvalitetnog materijala. Imam sreće što sam veoma blizak sa braćom Chesky – pomogao sam im na početku, pre 20 godina. Ako ne slušamo kvalitetan materijal, nećemo biti u prilici da čujemo sve detalje i sve razlike. Ukoliko je snimak loš teže ćete čuti razliku, bez obzira na kvalitet sistema. Moramo da razumemo i akustiku prostorije. Ne postoji magija; uglavnom imamo četiri ili pet ključnih parametara koje treba da uskladimo. Ako induktivnost ide nagore, kapacitivnost ide nadole. Mi želimo da napravimo određeni balans.

HF: Ako želite da napravite najbolji kabl na svetu, koje biste materijale koristili za provodnike, a koje za izolaciju?
SH:
Ne postoji takva stvar. Šta je najbolje na svetu – to zavisi od sistema i aplikacije. Postoji puno materijala koje možete koristiti, u zavisnosti kakvu aplikaciju pravite. Mnogi ljudi ne obraćaju pažnju na izolaciju kod kablova, koja je veoma važna, naročito u sistemima kućnog bioskopa gde su kablovi po pravilu duži. Razlog što su nas izabrali Sony, Harman i ostali je to što mi sami pravimo svoju izolaciju. Mi zapravo mešamo različite hemikalije. Radimo sa puno materijala, poput polietilena, poliuretina, polipropilena, sa različitim oblicima gume, kao i teflonom.

Postoji puno mitova o provodnicima; mnoge teorije su zapravo mit. Postoji organizacija koja se zove CDA (Copper Development Association) i oni priznaju čistoću bakra od 4N (četiri devetke – 99,99%). U laboratoriji možete postići čistoću od 6N (šest devetki – 99,9999%), ali to nije realno u običnim uslovima.To je kao kada bi neko imao belu majicu čistoće 4N i sa njom izašao napolje. Izvan laboratorije ta čistoća bila bi kontaminirana, nivo čistoće bi se smanjio. Mi imamo proces kojim pravimo omotač oko svake licne provodnika. To je slično kao kada odvezete auto na pranje i tražite da ga voskiraju pre nego što izađete u saobraćaj. Zahvaljujući takvom konceptu možete zadržati visok nivo čistoće od 4N ili 5N, ali dobijate blagi efekat kapacitivnosti. To je problem. Konačno, postoje i varijacije u dizajnu. Postoje magične veličine licni koje ljudi posmatraju – koliko ih je, da li je kabl ravan ili okrugao i mnoge druge stvari. Imamo zaista veliki broj načina da napravimo kabl, ali ne postoji onaj savršen. Mnogo toga zavisi od prostorije.

Mi smo verovatno jedina kompanija koja se bavi proizvodnjom kablova koja na svom sajtu ima upitnik sa pitanjima: kolika vam je soba, koliko daleko sedite, kako su obrađeni zidovi sobe… i želimo da znamo sve komponente. Tek tada možemo napraviti objektivnu analizu. U potrazi za dobrim kablom, istina je da ako vam je soba u redu i ako su vam komponente u redu, tada ćete shvatiti da su kablovi kao začini. U vašem jelu postoje meso, krompir i povrće – to su vam pojačalo, plejer i zvučnici, a kablovi su više kao so ili biber.

HF: Videli smo na vašem sajtu da vaše proizvode delite u četiri nivoa. Da li nam možete reći nešto više o svakom nivou?
SH:
Da. Nivo 1 je početni nivo. To su kablovi koji su bolji od standardnih kablova koje dobijate besplatno uz uređaj. Ovde koristimo polipropilen i polietilen za izolaciju, pozlaćene konektore i bakar bez kiseonika (OFC – Oxygen Free Copper). Na nivou 2 koristimo Oxygen Free High Conductivity. Upravo smo u okviru drugog nivoa lansirali novi proizvod po imenu Chorus II. Njegov prethnodnik je osvojio nagradu kao kabl godine u časopisu What HiFi?

Nivo 3 ulazi u audiofilski nivo i to su proizvodi koji će najviše zanimati vaše čitaoce. To su kablovi Encore II, Maestro II, Rhapsody II… Ovo je segment na koji se najviše fokusiramo. Nivo 4 je referentni nivo. Nekada se ljudi zalete i kažu: “Hoću ovo da kupim!” Mi pogledamo kakav sistem imaju i kažemo: “Ne, to nije prava stvar za kupovinu”, jer ako nemate posebnu sobu sa referentnim komponentama, bolje je da taj novac investirate u bolje zvučnike ili pojačalo ili sredite akustiku sobe. Kada su sve te stvari sređene i kada dostignu taj nivo, tada kupcima možemo preporučiti najbolje rešenje. I odlična stvar sa Technomaxom je da su zaposleni pravi entuzijasti i da vam neće reći: “Da, naravno, kupite skupi kabl” ako imate osnovnu Marantz ili Yamaha elektroniku. Zato za nivo 4 mi od kupca tražimo neke informacije i ako on ne želi da nam ih pruži – mi mu ne možemo prodati kabl, jer to nije ispravno.

HF: Za koji kabl iz vaše kompanije mislite da je najuspešniji?
SH:
Mi imamo puno proizvoda i mnogi su osvojili brojne nagrade. Pioniri smo u mnogim oblastima. Između 1985. i 1987. godine napravili smo flet kabl kojem su se mogli podešavati parametri. Taj proizvod je osvojio mnoge nagrade. Slično je i u video segmentu. I za video kablove smo dobili brojna priznanja. To su Video-Link i Silver-Link, a tu su važne performanse i pouzdanost. Radimo najviše sa američkim high-end kompanijama, ali i sa kompanijama Sony, Epson i Mitsubishi. Segment na koji sada najviše obraćamo pažnju je tržište specijalnih instalacija (custom instalation). Verujemo da to vreme dolazi i ovde, u Srbiju. Ljudi će želeti da povežu više prostorija i da sve to kontrolišu sa jednog mesta.

HF: Dakle, video kablovi za vas nisu novost?
SH:
Mi smo radili video kablove pre nego što je video postao kul. To je bilo još pre 12 ili 13 godina. Ja sam bio jedan od prvih članova CEDIA organizacije i dobro sam upoznat sa tom materijom. Problem sa videom je to što su troškovi razvoja veoma visoki, a u videu se stalno nešto menja.

HF: Za kraj intervjua, recite nam kakvi su vaši planovi za budućnost?
SH:
U budućnosti planiramo da još pažnje posvetimo analognim tehnologijama, ali istovremeno nudimo i najnovije HDMI proizvode. Zbog naše reputacije i moje lične umešanosti u industriju, upravo radimo na veoma dugačkim HDMI kablovima koji imaju svu neophodnu elektroniku ugrađenu u sam konektor. Mnoge interesantne stvari se događaju. Trenutno radimo i na nekim bežičnim (wireless) transmisionim tehnologijama.

HF: Ne menjate svoje ime u Straight Wireless?
SH:
Ne, ne, ne, ne… (smeh) Neki kažu: “O, znači mogu da kupim Straight Wire for less!” (smeh) Kablovi će ipak biti tu još nekoliko godina, ne brinite.

HF: Hvala vam na vašem vremenu.
SH:
Hvala vama, bilo mi je zadovoljstvo.