Jump to content


Frekventni opseg zvucnika


Aoxomoxoa

Recommended Posts

Postavio sam temu ovde,jer ovo sto pitam deluje mnogo irealno,da ne kazem glupo.

Naime ,imam zvucnike Harbeth P3 u cijim specifikacijama lepo pise da ima frekventni odziv od 75-20.000Hz.

Onda sam pustio ovo sa kompa:

http://onlinetonegenerator.com/

i lepo cujem 40Hz,tek jedva 30Hz(ali cujem).

Mozda neko racionalno objasnjenje?

Link to comment
Share on other sites

Nikad se nisam bavio frekventnim opsegom,samo onim sto prija mojim usima,zato sam i postavio temu ovde.

Procitao sam nekad recenziju za neke male zvucnike da im je maltene odsecena frekvencija ispod 60Hz,te da se ispod toga ne cuje nista.Mislio sam da je to slucaj i sa ovim zvucnicima.

Ja sam pustio najcujniju frekvenciju na onoliku jacinu na koju obicno slusam muziku. Pri toj jacini cuo sam 40Hz .Ako je to na -10dB,da li to znaci da cu i pri slusanju muzike,cuti duboke tonove,ali utisane?Ako je tako,ja sam zadovoljan.

I da ,to znaci da zvucnik koji ide od 30-20.000Hz,+-3dB,ima cujnije duboke?

Link to comment
Share on other sites

To je sasvim logicno da ce takav zvucnik onda imati dublji bas, ali je i moguce da ce se doziveti kao zatvoreniji ili tromiji,  jer ga donekle guse te donje freq. Naravno tu govorimo o mnogo mogucih scenarija drivera i kvaliteta reprodukcije te tzv. linearnosti, ali u teoriji ce takav zvucnik imati vecu prisutnost dosjeg registra, sto ce se cuti kao sveobuhvatno puniji zvuk. 

Link to comment
Share on other sites

6 sati ranije, Aoxomoxoa said:

Pri toj jacini cuo sam 40Hz .Ako je to na -10dB,da li to znaci da cu i pri slusanju muzike,cuti duboke tonove,ali utisane?Ako je tako,ja sam zadovoljan.

Minus 10dB predstavlja 10x manji intezitet zvuka, nije bas malo, pogotovo na basu na koji je ljudsko uho manje osetljivo.

Link to comment
Share on other sites

Ako muzika ide sa računara, uzmeš Fab Filter ProQ vst ekvilajzer (radi, uz vst bridge, sa Foobarom i Winampom) i namestiš mu Low shelf filter na 100Hz da podigne bas spektar za 3-5 dB. Meni to ni malo ne smeta, zvuči bolje a ne smeta ostatku spektra. Za otprilike isto toliko spustiš volume da ne klipuje.1.jpg.075bb98b9bc79c420dfaf2776904e12a.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Sve je objasnjeno.Ne slusam muziku sa kompa,samo pretraga za muzikom radi nabavke ploce ili cd-a.Ne smeta mi frekventni odziv mojih zvucnika,pitanje je bilo cisto informativne prirode .

Jos jedno pitanje.Zbog cega imam cujne sibilante(s),i ,ne znam kako da objasnim,dodatne tonove na osnovni ton,po mojoj proceni na oko 1000Hz.Stvar akustike sobe,ili...?

Link to comment
Share on other sites

Prvenstveno pitanje treba da definiše u kojim slučajevima. Da li se radi o svakodnevnom sluhu pri razgovoru ili pri slušanju muzike. Ako je pri slušanju muzike u sobi, važno je navesti sa kog izvora zvuka, gramofon ili CD ili oba.

Ako je prvi slučaj onda je pitanje glave na ramenima i procesinga zvučnog pritiska.

Ako je drugi slučaj (gramofon izvor) onda je moguće da je glava na gramofonu loše podešena po pitanju protraktora i pravilnog praćenja brazde u tangencijalnom smislu, obzirom da je nova ne bi trebalo da se radi o istrošenom vrhu, ako se dobro sećam.

Ako je treći slučaj, znači i prilikom slušanja CD-a i gramofona, onda su to agresivnije refleksije sobe sa jako brzim putanjama do uha, koje umeju da stvaraju zbunjujuće odjeke ili "višezvučja" u nekim momentima.

Manje više betonski noseći zidovi u stanovima umeju da pridodaju prizvuk izrazite jeke koja ume jako da se ispolji kod vibrafona npr. ali i na nekim vokalima itd...

Link to comment
Share on other sites

Podrucje gde se javljaju sibilanti je najcesce izmedju 4KHz i 8KHz, retko i do 10KHz. Najcesce se javljaju u toku produkcije, a ako ih cujes na svim materijalima, stvar je do tvog setup-a, najcesce zvucnika. Duze slusanje sibilanata stvara  poznati "zamor". 

Preveliko forsiranje pojacala ili samih zvucnika takodje istice sibilante.

Link to comment
Share on other sites

Ceo soliter je sa betonskim zidovima,a kao izolacija sluze gipsane ploce(takva je gradnja).

Pri razgovoru u sobi nema propratnih pojava.Slusanjem muzike sa  cd-a jaci su ti dodatni nepotrebni harmonici,mada se i sa gramofona cuju.

Da li moze pojacalo da doprinese ovoj pojavi.Kada sam koristio 300b,bilo je manje izrazeno.Bilo je i sa California Audio Labs plejerom.Ovo pojacalo imam dvadesetak godina,i stvarno ne mogu da se setim da li je pre toga bilo ovih pratecih tonova.

Secam se da sam razliku cuo sa istim kablom za zvucnike(VDH D352).Sa lemljenim cincevima je bilo u redu,ali sa usrafljenim cincevima culi su se sibilanti.Moji su kablovi sa viljuskicama,tako da to verovatno ne utice na zvuk.

Na kraju sam spreman da prihvatim da je ipak do akustike same sobe.Procitacu malo kako su drugi resavali taj problem.

Link to comment
Share on other sites

Najverovatnije je do sobe. Moze se tu i tamo lako proveriti prebacivanjem lakih frotira ili tankih cebadi preko slika tako da vise niz zid u prostoriji pa poslusati da li ima manje odbijanja. Cisto informativno da se ustanovi odakle dolazi ta sibilantna distorzija. Takodje je moguce primaci uvo blize visokotoncu i proveriti da li se na samom driveru cune distorzija ili iz njega dolazi apsolutno cista informacija. Ako je vec tu krsevito, soba ce samo dodatno pokvariti zvuk, ako nije tretirana.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Aoxomoxoa said:

Da li moze pojacalo da doprinese ovoj pojavi.Kada sam koristio 300b,bilo je manje izrazeno.Bilo je i sa California Audio Labs plejerom.Ovo pojacalo imam dvadesetak godina,i stvarno ne mogu da se setim da li je pre toga bilo ovih pratecih tonova.

Da li je bila izrazenih sibilanata i sa prethodnim zvucnicima koje ste imali ?

Link to comment
Share on other sites

Znam da je za osudu, testiraj zamenom sto boljeg strujnog i IC kabla na izvoru pozajmljivanjem ako mozes, dakle bez kupovine, a ako mozes probaj tada i neki drugi izvor, pa bi ujedno to mesto bilo prvo na kome proveravas da li je djubre uslo, a ne u sobi - to ide na kraju.

Link to comment
Share on other sites

Sva moja iskustva sa pojavom sibilanata su u vezi sa napajanjem pojačala. Prvi put kada su počeli da mi smetaju sibilanti i neke druge neželjene pojave sam promenio fazu na koju kačim pojačalo i ponovo je bilo normalno. Jednom sam postavio novi strujni kabal na pojačalo i zvuk je postao vrlo sibilantan, kada sam krenuo da ga rastavim kao neuspeli projekat ispostavilo se da nisam dobro pritegao šrafove u šuko utikaču i žice su se malo migoljije... pritegao kako treba onda i sibilanti su nestali. 

Duže vreme sam bio miran po tom pitanju, a sada kada su krenuli ovi hladni dani mi se opet dešava nešto i zvuk je postao blago sibilantan i manje čist. Iako nemam pravo objašnjenje prilično sam siguran da je do nečega iz mreže.

 

Tako da za početak proveri sve strujne kontakte, da neka utičnica nije zarđala, olabila... ako je mehanički sve čvrsto i dobro probaj da razvučeš produžni sa druge strujne faze iz kuće pa vidi ima li promene.

Link to comment
Share on other sites

To je izmedju ostalog i bila moja sumnja.Sto se tice mreze,tu si potpuno u pravu.Ima dana kada je zvuk neprepoznatljiv,sasvim drugog karaktera.Tu se nalazost me noze nista uciniti.Probacu sa obrtanjem faze,na zalost,strujni kabl izlaznog pojacala je integrisan,u neko dogledno vreme dacu da se napravi poseban ulaz za napojni kabl.Probacu i sa drugog sukoa,mada je ovaj potpuno rasterecen,samo je hi-fi na njemu.Hvala na sugestijama,imacu dosta zanimacije u ove zimske dane sa mnogobrojnim predlozenim savetima.

Link to comment
Share on other sites

Moju zgradu su posle decenije posetili ljudi iz Eletrodistribucije i sve proverili i ponesto zamenili, njihov rad je uglavnom bio vezan za strujomere a potom za glavne razvodnike faza po spratovima.  Cini mi se da je napon malo bolji od kad su bili ( ovo je cisto subjektivno ) a da su podesili strujomere vidimo po racunima koji su veci.   Povremeno vidjam "jaci" napon na reshou koji koristim za kuvanje kafe ( dzezva ) i koji intimno poznajem u minut... pa ponekad umesto 5 mina, kuvanje traje 3 minuta.

Ako treba da menjate shuko na kojem je prikacena tehnika uzmite razvodni kabl na neko drugo mesto u stanu, kao sto kaze kolega gore, to sto je tehnika samo na jednom shukou ne znaci da je on rasterecen jer je taj shuko u zidu vezan sa jos par drugih zidnih shuko utikaca koji cine jednu faznu liniju.

Na primer meni je tehnika sva sa jednog zidnog utikaca u sobi a racunar sa potpuno drugog ali znam da su oba vezana na istu faznu liniju.

Probajte da okrenete utikac pojacala & preampa za 180 stepeni, mozda su oni utaknuti kontrafazno, jedan ili drugi ( ili oba ali probajte jedan po jedan ).

Link to comment
Share on other sites

7 sati ranije, Aoxomoxoa said:

Nisam razumeo na koji izvor mislis: Izvor zvucnog zapisa,ili izvor struje,uticnice?

Probaj sa CD ili gramofonom, mada nisam precizirao samo struju jer sam spomenuo i IC kabal, ali tacno je - strujni izvor krece od uticnice u zidu odakle moze stroka stici (vidim ne koristis strujni filter pa otuda tvrdis da ima dana kada je zvuk ne prepoznatljiv), ako mene pitas svaki kontakt je bitan ali se usmeri prvo na ove navedene pozicije.

Odredjivanje i uskladjivanje faze se podrazumeva, pa nije ni spomenuto.

Link to comment
Share on other sites

Kod određivanja faze na sluh postoji vrlo pipava činjenica. Naime svi uređaji u lancu su oesetljivi na to, neko se neće složiti, ali pođimo od toga da su ovakva moja iskustva pa ih iznosim.

Treba formirati lanac sa najmanje uređaja sa ne poznatom faznom situacijom! Predlažem kombinaciju Gramofon + Pojačalo za početak. Na taj način odredili bi sigurno kraj na utikaču šukoa pojačala koji treba ići u fazu na utikaču.

Gramofon je kao izvor najmanje osetljiv na struju po pitanju zvuka, možda ima vise zuajanja ili manje (ako se okrene pogrešno), ali zvučno je uvek isti, ako je sve u headshell-u povezano kako treba. U jednačini je onda samo jedna nepoznata, a to je pojačalo.

Ako je u ovom slučaju pojačalo u kontrafazi to će se najlakše čuti u par indikacija.

Najvažnija je da će se činiti, da neki instrument dolazi sa dva mesta odnosno i iz levog i iz  desnog zvučnika banalno rećeno "razroko". Neće to biti slučaj sa svim instrumentima, ali neki će dobiti prizvuk gubitka telesnog prisustva. Najbolje je koristiti snimke ankustičnih instrumenata (tipa Jazz trio ili kvartet) za ovaj posao jer je elektronska muzike namerno fazno korigovana da bi se dobili pseudo stereo efekti koji neprirodno šire zvučnu sliku u svim pravcima, setite se Rogera Watresa.

Druga indikacija je nešto oštrija visina i sibilanti sa blagim jedva čujnim ehom. I treća indikacija je u tome da je bas značajno tanji.

Na neki način zvuk u fazi treba da zvuči manje raskošan u visini, sa intenzivnijim basom, onako na prvu loptu. Iskusniji u ovom lovu na fazu donekle odmah primete nelogični fokus pojedinih instrumenata i (barem ja) predlazu domaćinu kontrolu pravilno utaknutih uređaja po pitanju faze. Skoro u 80% slučajeva sam imao prilike da se zanimam sa tim u gostima.

Naime, ono kako je meni objašnjeno vezano za fazu je da bi faza morala da bude dobro usklađena i na primaru i na sekundaru uređaja. To znači da bi Faza iz mreže morala da bude vezana na početni namotaj kalema primara, a neutral na poslednji namotaj primara. Sekundar treba takođe na isti način da tretira fazu i nulu prema grecu.

Ovo je naravno, bilo jako bitno kada sam utvrđivao, kod mene u sistemu pravu (ili pravilniju) fazu na izlazu odvojnog balansiranog trafoa kod koga svetle kao faze oba kraja u utičnici. Merenjem obe "rupe" prema uzemljenju daju 115V, a međusobno 230V, ali i posle njega tako balansiranog, jasno se može uočiti razlika, ako se faza okrene pogrešno.

Kada se utvrdi pravilno "ufazenje" pojačala, može se proveravati sledeći izvor. Naprimer CD pa dalje redom šta god da se ima u sistemu.

Kao anegdota na ovu temu, napomenuću izuzetnu razliku u zvuku mog laptopa koji ima čoperski adapter. Probao sam jedan zanimljiv strujni filter kolege sa foruma i nekoliko puta sam kačio laptop u njega pa nazad na strujnu letvu i izgleda da sam u žaru borbe nakon cele igrarije obrnuo pogrešno utičnicu kada sam vratio sve na svoje mesto. Sutra dan onako uobičajno sednem posle posla malo da se odmorim i poslušam par albuma na digitaliji, i sve mi zvuči nekako kao da mi je lice okrenuto prema leđima, i setim se da sam se prethodni dan igrao sa utikačima. Odem, pogledam i utvrdim obrnuto ubodenu utičnicu. Okretanjem sve se vrati u normalu.

Iako kod čopera nema velikog trafoa ima nekih malih prigušnica, ako se ne varam, pa je eto i u ovom slučaju važno pogoditi fazu na pravu stranu viljuske.

Na kraju da napomenem da je odlična ideja, tako utvrđene strane šukoa koje ulaze u svetleću rupu u utičnici obeležiti nekim lakom za nokte bele ili crvene boje, kako više nikada ne bi bilo nedoumica u tom pogledu.

Ceo proces mogu izuzetno da smanje uređaji koji poseduju Euro utičnicu ili popularnije IEC konektor na telu jer je tu po pravilu faza predviđena gde treba da bude. L je za fazu  ..... N je za neutral    ........ a uzemljenje je u sredini sa oznakom za uzemljenje ili obeleženo slovom E

PXT101UK.C.jpg

Ovakav dole mi je na adapteru za Laptop.

516OPb5rZfL._SL1001_.jpg

Na donjem primeru kabla, treba obeliziti obe strane kabla, kada se utvrdi najbolja orjentacija!

F9092168-01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...